Gå til innhold

For liten munn, eller for stor pupp

Anbefalte innlegg

Heisann..

Lurte på om det er noen som har erfaring med at gullet er for liten i munnen til å ta puppen skikkelig.. Har ei lita tulle på 11 dager som jeg fullpumper til foreløpig.. Vi prøver litt pupp nå og da, og går litt bedre dag for dag, men hun sliter med å holde vakum.. Lurte på om det er noen som har noen gode råd, eller historier å dele.. Kjenner jeg trenger litt motivasjon :-)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142783819-for-liten-munn-eller-for-stor-pupp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hun var født til termin og er normalt stor? (Ikke prematur og veldig liten.)

Hva skjer når hun mister vakumet, skjer det feks fordi hun sovner eller blir søvnig? Dersom det er tider på dagen der det typisk går bedre, ville jeg konsentrert meg om å prøve da iallfall. Om hun blir søvnig, prøv å kile henne under beina for å holde henne våken. I tillegg kan du prøve å stimulere sugerefleksen ved å massere kinnene. Hjelper det å legge henne til på nytt litt etter at hun har "falt av"? Og ikke minst, klarer hun die littegranne lengre for hver gang? Hvor lang tid tar det typisk?

Har du fått hjelp til å sjekke at sugetaket hennes er riktig? Kontakt ammepoliklinikk eller barselavd der du fødte for å få noen til å se hvordan hun tar tak, evt helsesøster om hun er god på amming.

Du kan også prøve å pumpe noen minutter først, hos meg blir iallfall brystknoppene fastere etter pumping så da kan det kanskje være lettere å få tak. Men det kommer helt sikkert an på hvordan brystet er, så ikke prøv på nytt om det er åpenbart at det ble helt feil (og ikke hjalp i det hele tatt).

Du kan også prøve en annen ammestilling. Ammehjelpen har en oversikt over de vanligste: http://www.ammehjelpen.no/artikkel/29/Ammestillinger

De har også videoer som viser disse. Det er mulig "modifisert vugge" kan fungere bedre, da kan du støtte brystet med den ene hånden (pass på å ikke klemme med fingrene, men bruk hele håndflaten når du støtter. Da klemmer du ikke igjen melkegangene.)

Ikke gi opp ennå :) Om du blir sliten av pumpinga og ikke klarer holde tritt med behovet hennes (pumpe er mye mindre effektivt enn baby), kan du pumpe så mye du orker og supplere med MME. Når hun etterhvert klarer suge skikkelig, kan du ha noen økedøgn for å få produksjonen opp til hennes nivå dersom det er litt for lite.

Jeg fullpumpet i 11 uker før jenta mi plutselig ville ha bryst. HUn hadde også liten munn, så det er muligens derfor hun ikke ville, men hun nekta prøve i det hele tatt da. (Håper mine 11 uker ikke tar motet fra deg. Nå er hun 10 mnd og amminga går kjempefint. Amming er det desidert enkleste av de alternativene jeg har vært innom.)

En ting til jeg tenkte på er at dersom du har store bryst så kan du bruke en stor ammepute eller et par ammeputer og få ungen helt opp til brystet uten at du trenger holde den. Det kan gjøre det enklere å styre puppen dit du vil ha den om du bruker begge hendene. Noen fordeler skal det være med hengepupper også ;-)

Du kan også prøve med ammeskjold, det hjalp her i allefall. men har lest en del om det, og det bør være litt "siste utvei" for det kan være vanskelig for babyen å få tømt puppen. Og det er jo alltids en sjans for at babyen vil foretrekke skjoldet istedet for puppen.

Det blir i tillegg etter min erfaring en del søl (skjoldet fylles med melk som skvetter alle veier om babyen slipper taket).

Heisann..

Tusen takk for svar og inspirasjon.. Har fått sjekket stilling og hvordan hun tar puppen og fikk beskjed om at det såg bra ut, men at det så ut som om hun hadde problemer med å gape høyt nok.. Så håper det ordner seg når hun vokser, har iallefall bestemt meg for å holde ut til hun er minimum 6 uker så får vi se.. Er litt tungt da jeg er alene og ikke har noen som kan hjelpe til av og til, men skal nå klare seks uker iallefall :-) Er kjempe inspirerende å høre historier som din !!

Hun er født halvannen uke for tidlig men var 3500g og 50 cm så stor fin jente :-)

Men lurte på, når jenta di endelig tok pupp tok hun hele måltid med en gang eller måtte du venne henne til det?? Har gitt henne flaske og hun har fått smokk ett par ganger også så nå lurer jeg på om hun er blitt vant med å få maten for fort slik at hun rett og slett blir for utålmodig til å ta det rett fra puppen??.. Hun er begynt å ta puppen av og til nå ser du men blir veldig utålmodig etter 10-15 min da begynner hun til slutt å rase så da gir jeg henne flaske.. Tenker det er lurt å ikke presse for mye, redd hun skal forbinde puppen med stress og tvang.. Men kanskje det blir feil??

Har så lyst at det skal ordne seg.. Hadde vært så fantastisk!!

Heisann :-)

Tusen takk for at du tar deg tid til å svare..

Hadde kanskje ikke vært så dumt, nå venner hun seg jo til flaske og kan jo hende hun blir å foretrekke det også istede for puppen..

Men lurte på, brukte du skjold lenge?? Hvordan gikk det når du skulle venne henne fra skjold til pupp??

Annonse

Fortsett å prøve du :) Sikter du med brystknoppen mot nesa hennes? Da må hun iallfall bøye hodet bakover og det kan bli større gap. Å forme brystet litt spissere eller flatere (samme veg som munnen hennes) kan også hjelpe, men kanskje mer på at hun skal få tak i første omgang, ikke på lengden på amminga, tror jeg.

Er det 10-15 minutter på ett bryst eller tilsammen? Tilbyr du begge ved samme måltid? Det kan jo hende det faktisk er tomt etter 10-15 minutter. Har du prøvd å roe henne ned med rapepause, kos etc, og evt tilby samme bryst en gang til, eller bytte bryst? (Beklager hvis det er banale spørsmål, men "før" var det sånn at man skulle amme fra annethvert bryst pr måltid, men "nå" er det begge bryst til alle måltider. Lurt å variere hvilket som starter.)

Det er absolutt smart å ikke stresse og presse, men samtidig kommer jo melka veldig lett fra flaska, så ja, de kan bli sugeforvirra og/eller foretrekke flaska fremfor brystet.

Det er lurt å begrense smokken og heller la henne suge på brystet om du kan. Det stimulerer produksjonen mye bedre. Bruk flaskesmokk med minst mulig hull, vi brukte Avent nr 1 (fås på apotek).

Teknikken på flaske og bryst er forskjellig - flaska bare renner, brystet må melka klemmes ut av (dersom du ikke har veldig sterk utdrivingsrefleks). Ergo må munnen jobbe, og suging er jo ganske tungt... Så problemet mitt var da at jeg hadde en unge med matbehov som en 11 uker gammel unge og sugeteknikk omtrent som en nyfødt. Hun spiste ca 1000 ml pr døgn fra flaske, de første dagene etter at jeg begynte å amme spiste hun 700-800 ml, men etter ca en uke fikk hun 200-300 ml flaske pr dag, dvs 1-2 flasker. En uke etter der igjen fikk hun flaske etter kveldspuppen, og det fortsatte vi med i flere måneder, men ellers var det fullamming.

Jeg ammet alltid først, og da i minst 15 min pr bryst (eller til hun spyttet ut). Deretter fikk hun en flaske som sto klar, og så pumpa jeg. Det var...ganske stressende. Som regel var pumpinga unødvendig, dvs jeg fikk ikke ut mange ml melk. Så med mindre du kjenner spreng, trenger du nok ikke pumpe, men la henne die lenge nok og ofte nok spesielt mens hun får flaske i tillegg (altså før hun lærer å suge skikkelig). I tillegg bør du sørge for å tømme brystet hver 3. time hele dagen, enten med amming eller pumping, og helst en gang i løpet av natta også.

MEN - selv om hun hadde fine våte bleier og alt det der så la hun veldig lite på seg. I løpet av den første måneden etter at jeg begynte å amme tror jeg hun la på seg 50 gram. Det er veldig lite, og hun fikk en tydelig knekk på kurven sin. Siden hun hadde våte bleier og IKKE MINST virka veldig blid og fornøyd, valgte jeg å ignorere hint fra helsesøster om å gi mer tillegg, og helsesøster støtta meg forsåvidt i dette. Jeg tror det var viktig for meg og for suksesshistorien at jeg fikk se at ungen min trivdes og hadde det bra med "fullamming", selv om hun ikke la på seg. Etter en måneds tid begynte hun legge fint på seg igjen, og kurven går jevnt oppover, men litt nedenfor der den var før.

(Her må jeg understreke at det er VIKTIG at hun har 5-8 våte bleier pr døgn. Prøv å helle 0.75 dl vann i en for å kjenne hvordan det kjennes ut, med 8 sånne er det veldig bra.)

Lykke til! Om det blir tungt så ta en uke av gangen :-)

Tusen takk..

Ok, ja fortsetter så godt eg kan.. Er ingenting som er banalt her :-) Er 10-15 min på begge opp imot 20 i dag, men hun har fått seg en yndlings pupp den tar hun ganske greit og klarer nesten å få henne til å tømme den, men sliter litt med å få henne til å ta en andre.. Så blir gjerne til at hun først får pupp fra det ene brystet, så prøver vi litt på det andre uten særlig hell så da pumper eg det å gir henne resten på flaske.. Men vi fortsetter å prøve, har jo håpet om fullamming oppe og føler jo at det går fremover siden hun nå tar det ene iallefall :-)

Hun virker nå blid og fornøyd og våte bleier er det ingenting å si på enda iallefall :-)

Skal klare dette :-)

Høres jo ganske bra ut dette da :)

Fortsett å prøve med det kjipe brystet også, og etterhvert som du føler det funker fint med det gode så kan du prøve å tilby det kjipe først, og vente feks 30 sekunder før du tilbyr det gode selv om hun gjør tegn på å avvise det først. Du har ikke lagt merke til noen forskjeller på dem når du pumper, feks at det spruter veldig kraftig fra det ene, eller at melka kommer senere? Hos meg er det ene brystet tregere enn det andre, så hun synes nok det er litt kjedelig å starte med det.

Hei! Hadde akkurat samme problem som deg, så tar meg friheten til å svare deg her;)

Jeg fullpumpet i 3 uker, før jeg begynte med skjold. Det gikk kjempefint med skjold, han tømte brystet fint, og fikk ingen betennelse, men dette er selvsagt individuelt. Da han var 2 1/2 måneder fikk jeg han til å ta brystet. Han skreik selvfølgelig en del de første gangene, og da spesielt siden melka ikke kom fort nok (brystskjoldet fungerer mer som en tutt, slik at han roa seg bedre med det). Jeg løste det ved å håndmelke ut litt først. Etter en dag og to tok han puppen som han ikke hadde gjort annet;) Bar rundt på ammeskjoldet en stund for sikkerhetsskyld, men nå er han 4 måneder, og har ikke trengt det siden. Kanskje en gang innimellom første uka, men gikk overraskende greit! Vil anbefale deg å ikke slite deg helt ut på pumping, prøv med skjold, og blir det mye betennelser og slikt, går det an å gå over til flaske igjen:) Fikk en helt ny hverdag når han tok brystet, og slapp og pumpe! Kunne være ordentlig mamma igjen;)

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...