Gå til innhold

Trenger litt hjelp her...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette NAV-greiene går meg på nervene...

Er d sånn at dersom vi velger 100% og 46 uker, så er 36 uker til meg som mor, og 10 uker til far, altså samla sum 46 uker?

Og er d fem uker ferie eg kan ta ut i tillegg til permisjon? Og er d samme når eg tar de ut, så lenger eg tar de innenfor dette kalenderåret?

Jobber på skole, så har jo egentlig to mnd sommer"ferie", men er jo ikke alt som er ferie. Noe er jo avspasering oxo.

Var innom NAV for å spørre om hjelp, tips og råd. Fikk to eksemplarer av søknadsskjema opp i hånda, og "Her er søknadsskjema, ett til deg og ett til far, for dere må søke hver for dere, ellers får du lete på nett. Der står alt"

Joda takk for den!! Der ble jo eg klokere!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja det er 36 til deg og 10 til far ja.:)

Ferien legger du inn imellom permisjonsukene, alt etter når du har termin! :) Har du termin i f.eks juni, så kan du skrive opp at du har ferie i hele september f.eks :) Og avspaseringa som du har tatt opp kan du sikkert og ta som ferie f.eks i oktober? :) (aner jo ikke hvor mange uker du har tilsammen) :) Når ferien din er ferdig så begynner du på vanlig permisjon igjen :) De kan ikke sette opp at du har ferie i juli f.,eks om det er sånn at du har født f,eks 1.juli, for 6 uker etter fødsel så er det jo permisjon! :)

Skrevet

Å så kjekt, nå fikk jeg svar på litt jeg også:) lurer på noe til angående ferie, om det er greit at jeg spør om det her? Har man krav på 5 uker ferie neste år også, og tjener man seg opp på vanlig måte feriepenger? For jeg har termin i mai, og har lurt på om jeg kan forlenge permisjonen både med årets og neste års ferie?

Skrevet

Hei *meg1979* :)

Det stemmer at det er 46 uker tilsammen dersom dere tar 100% dekning, altså 10 uker til far og 36 uker til deg.

Du kan ta ut så mye ferie du vil, men du får bare dekt (utbetalt) 4 uker og 1 dag fra NAV, resten blir evt ulønnet (dersom ikke arbeidsgiveren din "lønner deg" ekstra, men det tviler jeg sterkt på at arbeidsgiver vil når de ikke får det refundert fra nav), det er det som står i arbeidsmiljøloven (lovfestet tariffavtale).

Ta en telefon til NAV og be om å få snakke med en rådgiver, så blir du satt over til en som har peiling, det gjorde jeg da jeg hadde samme spørsmål som deg, ellers har jeg lest meg opp på nav.no

Lykke, lykke til da :)

Klems

Skrevet

Ser ikke problemet med å få beskjed om å lese det på nav.no, det står jo veldig grundig og greit forklart der...

Skrevet

er ikke for alle likt vet du

kommer jo mye an på jobbsituasjon, til både mor og far, og mye annet. er ikke alt man får svar på der inne. og er ikke alle steder de er like flinke til å opplyse hver enkelt.

så kanskje d er enkelt for deg å forstå seg på sidene deres. :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...