mitt hjerte ❤ mitt liv Skrevet 13. januar 2011 #1 Skrevet 13. januar 2011 Tror det hadde vært skikkelig kult, men usikker på hvordan det skal gjøres. Mannen bygger hus, men vet heller ikke hvordan det skal gjøres. Hva skal det eventuelt behandles med? Har lyst på noe litt annerledes!
Hufsla Skrevet 13. januar 2011 #2 Skrevet 13. januar 2011 det vil vel gå ann, men den vil jo bli sykt tung! Og tåle lite støt ser jeg for meg. Må vel male med slik murmaling? Epoxy, er det det det heter?
Bettybu Skrevet 13. januar 2011 #3 Skrevet 13. januar 2011 Mener å ha sett det, men vil tro renholdet vil være vansklig?? Må jo pleres ganske så godt for å kunne få det glatt?? Tungt vil det være. ..
Gjest Skrevet 13. januar 2011 #4 Skrevet 13. januar 2011 Man må gjerne forsterke sokke/ben på skapene som skal bære en betongbenkeplate, men jeg vet om folk som har fått det gjort. Det er litt vanskelig å støpe jevnt så man må nok bruke proffe til det (det ble leid inn firma hos dem jeg kjenner). Mao er det ganske dyrt. Dessuten må den poleres grundig etterpå for at det skal være ok å holde den ren.
GeneralSpringSkalle Skrevet 13. januar 2011 #5 Skrevet 13. januar 2011 Jeg har det! Vi kjøpte VR-støp (må jobbes fort på plass, iløpet av 40 min etter blanding.) Den er ganske tung og tørr å jobbe med, men resultatet blir grovt og kult. Bruker man tyntflytende flytstøp så får du ikke den rå betonglooken. Blir da bare en helt glatt mørkegrå plate som ser ut som glatt stein. Med VR-støp får du grove porer(luftbobler) og årer i plata. Mye grovere sandkorn i den. Mannen rev av den gamle benkeplata, dekte skapene med mdf, bygde forskaling rundt hele området(også der vasken skulle felles inn) og så støpte vi sammen en kveld. Etterpå strøk vi på 2 lag blank epoxy, (gjennomherdet etter 7 døgn) Og smatt vasken på plass, limte den på med tek7, siden platen ble for tykk for klemmene til vasken Så nå har jeg en skikkelig røff grov benkeplate i betong, 6cm tykk, med et steinhardt lag epoxy oppå som tåler alt! Ikke ei ripe i det, og kjeler settes rett på benken fra varm plate. Jeg ante heller ikke om det gikk, men det blei superkult, og vi har fått mange kommentarer(positive).
GeneralSpringSkalle Skrevet 13. januar 2011 #6 Skrevet 13. januar 2011 Og vi har selvsagt lagt inn armeringsnett i betongen. Vi gadd ikke å stå i timesvis å slipe, dessuten ville vi ha utseende av grov betong, så vi bare pusset det flatt, det var ikke vanskelig, bare brukte spatelen og vater mens betongen var våt.Lot det herde(med plast over for å hindre sprekker. Epoxyen forsegler betongen, så det er som å vaske en helt glatt flate, ettersom den blir steinhard og dekker over betongens ruhet. Vi klarte dette fint selv. Brukte resteplank til forskaling, kjøpte litt mdf og støp og epoxy. Kom på ca 3000 med materiell. Og da hadde vi endel støp igjen. Om mannen din bygger hus så klarer han fint dette. Jeg skriver bøker og mannen min er ingeniør(elektro) Så kan vi, kan alle! ho ho ho Go for it!
Gjest Skrevet 13. januar 2011 #7 Skrevet 13. januar 2011 Høres kulere ut enn de benkeplatene jeg har sett i betong
Gjest amandine Skrevet 14. januar 2011 #8 Skrevet 14. januar 2011 Det har jeg hatt kjempelyst på lenge og nå skal vi i gang med nytt kjøkken. Tror jammen meg jeg skal prøve selv! Men du generalen, du bor vel ikke i Bergen og kan tenke deg å komme på besøk med gubben en kveld?......
Gjest amandine Skrevet 14. januar 2011 #9 Skrevet 14. januar 2011 General! Jeg skulle så gjerne sendt deg en PM ;-) Men får det ikke til...
mitt hjerte ❤ mitt liv Skrevet 14. januar 2011 Forfatter #10 Skrevet 14. januar 2011 Tusen hjertelig takk General! Helt supert innlegg! Bare et sp.mål, hvordan vedlikeholder dere det?
GeneralSpringSkalle Skrevet 14. januar 2011 #11 Skrevet 14. januar 2011 Vedlikehold er lett som en plett. Epoxyen har en levetid på 20 år som dekke på garasjegulv. Så det blir vel bare å smøre på et nytt lag om nødvendig en gang i fremtiden. Kan vel kalle det ganske vedlikeholdsfritt. Og så er det kult å ha noe litt annerledes og røft. Får ikke sendt PM? Det var rart, skal se om jeg skjønner hvorfor. ho ho, det blir spennende. Og nei, vi bor ikke i Bergen desverre, men i Vestfold, så det blir litt langt å "svippe". Dette klarer dere nok fint selv. Som sagt, klarer vi klarer alle! Har ikke angret et sekund på at vi tok sjansen og prøvde. Er det noen spørsmål til eksperten (les: meg, hahaha) så bare spør. Skal svare om jeg vet. Og om dere prøver så lykke til!
Gjest amandine Skrevet 14. januar 2011 #12 Skrevet 14. januar 2011 Har sendt generalen en PM. Trer av! Hepp!
GeneralSpringSkalle Skrevet 14. januar 2011 #13 Skrevet 14. januar 2011 Pm mottatt og besvart. Effektiv General.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå