Kathrine. Skrevet 13. januar 2011 #1 Skrevet 13. januar 2011 Gutten vaar begynte aa snu seg fra rygg til mage da han var 4 mnd, ganske noeyaktig. Og han snur seg heile tida. Synst alle kommenterer at det er saa tidlig, men husker ikkje kva som er vanlig. Er han tidlig? Hadde vore artig med et barn som begynte aa krype og gaa tidlig ogsaa. Min forrige var sein med alt pga. prematur.
vår2010 Skrevet 13. januar 2011 #2 Skrevet 13. januar 2011 sønnen vår snudde seg rundt da han var 3 mnd. Dette var tidlig i følge helse søster. men alt til sin tid tenker jeg. Min eldste datter begynte å gå da hun var 10 mnd.. det syns jeg er altfor tidlig.. tror kroppen trenger å bli sterk. syns 4mnd høres normalt ut..
Canari Skrevet 13. januar 2011 #3 Skrevet 13. januar 2011 Har ikke snudd seg selv enda (ramlet rundt et par ganger da han var ca 3 mnd, men det teller ikke), er straks 7 mnd.
Tjukkemagen *m/jente 1.mai* Skrevet 13. januar 2011 #4 Skrevet 13. januar 2011 3,5 mnd var hun. (Er nå 8,5 mnd og GÅR langs bord og stoler...sukk. ALTFOR tidlig. )
*Lissi* Skrevet 13. januar 2011 #5 Skrevet 13. januar 2011 Sikkert helt tilfeldig her enda. Vesla snudde seg fra mage til rygg første gang dagen før hun var 1 mnd. Gjort det 3 ganger nå, og er 5 uker.
katta76.med 2 store og 2 små. Skrevet 13. januar 2011 #6 Skrevet 13. januar 2011 Min gutt var 2 mnd da han snudde seg fra mage til rygg og noen dgr før han var 4 mnd snudde han seg fra rygg til mage.
Gjest frøken_førstegangs-med gutt<3 Skrevet 13. januar 2011 #7 Skrevet 13. januar 2011 Junior snudde seg fra mage til rygg "med vilje" da han var 2,5 mnd, og fra rygg til mage da han var 3,5 mnd! Nå er han 4 mnd, og ruller rundt i stua mens han ler! Litt slitsomt for mor å passe på hele tida men, for det går fort! Han har stått i krabbestilling siden han var 3,5 mnd, men det har heldigvis ikke gått fremover enda!!! (bare i senga, da skyver han seg avgårde!
allabarna Skrevet 13. januar 2011 #8 Skrevet 13. januar 2011 Hun er straks 7 mnd og har snudd seg en gang for ei uke siden, ikke flere ganger... Det varierer veldig ser jeg, alt fra noen uker til 10 mnd.
★tøysekroppen&prinsene★ Skrevet 13. januar 2011 #9 Skrevet 13. januar 2011 min gullgutt er 2mnd nå og han prøver iherdig og komme seg rundt og det har han holdt på med ett par uker nå.... kiropraktor synes han er godt utviklet motorisk og tror (som jeg) at han nok vil klare det rundt 3mnd alder men det gjenstår å se da...kan godt vente litt lengre ja....redd han skal klare det på natten jeg:( tanken på krybbedød gjør meg overnervøs og gir meg dårlig søvn:(
Noregsgard Skrevet 13. januar 2011 #10 Skrevet 13. januar 2011 Gutten min klarte det for første gang for ca 1 uke siden, og nå gjør han det hele tiden. Er 4 mnd, så tror det er ganske normalt.
Oktobergutt2010:) Skrevet 13. januar 2011 #11 Skrevet 13. januar 2011 Vår snudde seg for første gang da han var ei uke gammel (38 om han var i magen enda) så han var utrolig tidlig ute. Tenkte det var tilfeldig, men så opplevde vi det flere å flere ganger. Så nå snur han seg fra rygg til mage, og mage til rygg rett som det er og er 11 uker. Hjelpe meg!! Ikke bra med ei mor som er overhysterisk over at han kan havne på mage i løpet av natta
07 +08:) +10:-) Skrevet 13. januar 2011 #12 Skrevet 13. januar 2011 min lille har snudd seg fra rygg til mage en del ganger. Er nå 2 mnd
07 +08:) +10:-) Skrevet 13. januar 2011 #13 Skrevet 13. januar 2011 obs skulle være fra mage til rygg:)
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 13. januar 2011 #14 Skrevet 13. januar 2011 Det er ganske tidlig ja! Gj.snittet ligger på 5-6 mnd tror jeg. Her klarte eldstejenta å rulle fra rygg til mage da hun var 4,5 mnd, mens lillesøster på 3,5 mnd foreløpig ikke ruller noe enda (hun har veltet fra mage til rygg nesten daglig fra hun var så og si nyfødt til hun var ca 2,5 mnd- men dette skyldtes bare dårlig balanse og ikke bevisst rulling, siden hun ikke gjør det lenger nå som hun har blitt sterkere og mer stabil i mageleie)
2010 Mammaen Skrevet 14. januar 2011 #15 Skrevet 14. januar 2011 Hei, ja 4 mnd er tidlig. Da vi var på 6 mnd kontroll sa vi at gutten kunne snu seg begge veier og fra begge sider og hun kommenterte; allerede?! Her inne virker det imidlertid som alle barn snur seg når de er 1,5 måned, kryper når de er 2 mnd, de sitter alene når de er 3 mnd, sier mamma når de er 4 mnd, når de er 5 mnd reiser de seg og går langs møblene og de slipper og går selv ved 6 mnd. Når de er 7 mnd har de utviklet et ordforråd tilsvarende enn middels språksterk innvandrer og når de er 8 mnd henter de både avisen og setter på kaffe om morgenen til foreldrene sine. Heldigvis har de begynt å lese når de starter i barnehagen sånn at de kan begynne å komme seg alene hjem hvis foreldrene skulle være sent ute ved henting innimellom ;-)
MammaTilEnPrins-ØnskerNr2<3 Skrevet 14. januar 2011 #16 Skrevet 14. januar 2011 Hehehe måtte glise litt av den siste kommentaren der, utrolig bra, og sååå enig
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 14. januar 2011 #17 Skrevet 14. januar 2011 haha, den var god, jeg er så hjertens enig! Samme gjelder med soving også tror jeg; for hvis man leser alle svarene på sovetråder her inne kan man fort villedes til å tro at det normale er at de sover i egen seng fra 19 til 07 i ett strekk fra dag 1 omtrent, mens sannheten er vel et gooodt stykke unna det ja;)
Nicoline3 Skrevet 14. januar 2011 #18 Skrevet 14. januar 2011 Ha ha bra skrevet ja!! Min er 5,5 mnd og snur seg neeeeesten over på magen. Spinner rundt på ryggen i alle retninger,men blir stoppet av armen når han ligger helt på siden! (tror nok det kan skje hvilken som helst dag snart)
Kathrine. Skrevet 14. januar 2011 Forfatter #19 Skrevet 14. januar 2011 Hei Var på helsestasjonen idag på 4 mnd gruppe (fysioterapeut). Trur dei fleste der var meir enn 4 mnd gamle. Min gutt var en av to av ca 10 unger på mattene på golvet som eg såg snudde seg. Så er iallefall ikkje alle som snur seg på den alderen. Er veldig fint når de som ikkje har barn som har begynt å snu seg (eller tilsvarende) også "tør" å svare, så blir kanskje bildet meir riktig. Men setter stor pris på alle svar. Tusen takk!
bitthen Skrevet 14. januar 2011 #20 Skrevet 14. januar 2011 Det vanligste er å begynne snu seg i 5-6 mnd. alderen. Babyer som snur seg fra mage til rygg svært tidlig, "velter" gjerne, og gjør det ikke bevisst. Mange babyer snur seg ikke fra mage til rygg, men det har heller ingen ting å si for den motoriske utviklingen ellers. Min snudde seg fra mage til rygg da han var et par mnd, men han bare veltet. Han gjør det en skjelden gang nå også, men velter fremdeles, han greier det fremdeles ikke. Det er fra rygg til mage som er det motoriske fremskrittet. Men det er nok litt gøyere for de som kan snu seg alle veier, da de kan rulle over gulvet og komme seg dit de vil Min lille gutt begynte snu seg ved 6-mnd. alder. Han er nå 7 mnd. Tror ikke han kommer til å knekke rullekoden i det hele tatt. Han kommer seg ikke fremover, men vi jobber med at han skal snu seg rundt sin egen akse når han ligger på magen. Gutten min er litt bedagelig anlagt, og han har vært sist ute med det meste i "venneflokken". Jeg som mamma har vært litt lei meg (og blir det nå også, da jeg ser hvor han kaver og ikke kommer noen vei. Av og til gråter jeg litt med han) Nå har jeg endelig fått forklaring på hans litt sene utvikling, og som vi har mistenkt, er han litt hypermobil. Dette ligger i familien hans på farssiden, hvor flere er hypermobile (svært myke ledd). Han ligger jo innenfor normalen, men det er noe med å sammeligne seg med andre, og se at han kanskje ikke greier det de jevnaldrende gjør på opptil et par mnd. Og så er det jo trasig for han er jo mentalt såååå klar for å utforske verden.
Noregsgard Skrevet 14. januar 2011 #21 Skrevet 14. januar 2011 Mange har ikke så god balanse når de er så små, så når de ligger på magen så tipper de fort tilbake på ryggen igjen uten at de vil det selv. Dette fikk jeg høre av helsesøster hvertfall når jeg fortalte at gutten min kunne det Han var også rundt 1,5- 2 mnd da.
<3_2gutterogeijente_<3 Skrevet 15. januar 2011 #22 Skrevet 15. januar 2011 He he bra sagt 2010mammaen og mailykkeliten! Her er jenta 3 Mnd gammel og ruller fra rygg til mage. Om det er tidlig eller ei tenker jeg ikke noe over:) hvert barn er forskjellig og gjør sitt i eget tempo. Noen er tidlig ute,andre sent, sånn er det bare:) ikke noe å mase med heller spør du meg,de blir så altfor fort store!!!
trollemor86 Skrevet 15. januar 2011 #23 Skrevet 15. januar 2011 Min gutt var ca 4 mnd da han begynte å snu seg fra rygg til mage! Andre veien greier han enda ikke (med untak av noen uhell) og nå her han 6 mnd. Snudde seg ganske mye i starten, men nå gjør han det stort sett bare i sengen. Han kan nemmlig ikke fordra å ligge på ryggen så vi legger ham nesten alltid fra oss på magen og der blir han til noen plukker ham opp igjen! Jeg er veldig enig i det noen skrev lengre oppe om at det virker som om der bare fins "vidunder barn" her inne! Men det er nok også litt sant i at folk ikke "tørr" svare dersom barna ligger litt etter i forhold til den som spør!
stearin Skrevet 15. januar 2011 #24 Skrevet 15. januar 2011 Min datter snudde seg fra mage til rygg når hun var 3 mnd. Da var hun 1 mnd korrigert og mye mindre enn det de egentlig er når de er omtrent 1 mnd gamle:P Så snudde hun seg fra rygg til mage når hun var omtrent 5 mnd. Da var hun ca. 3 mnd korrigert. Har ingen anelse om det er tidlig eller sent når en snur seg i 4 mnds alder.. Men synes denne siden har ganske bra oversikt over hva de gjør måned for måned:) http://www.babyverden.no/Har-barn/Maned-for-maned/Maned-4/ Min jente var nok ganske tidlig med tanke på at hun er 10 uker prematur. Og nå har hun også begynt å krabbe, bare 6 mnd korrigert (8,5 mnd gammel ukorrigert).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå