Gå til innhold

Hva gir dere de små til middag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en gutt på 14mnd som er veldig glad i middagsglassene, og til nå har jeg ikke syntes at det har vært noe problem å gi mest av dette, da det har vært så billig! Og ikke minst tidsparende i en ellers så hektisk hverdag!

Men nå som prisene på middagsglassene har steget igjen vil jeg gjerne ha litt tips på hva dere lager til middag til de små, som både faller i smak og som går fort å lage!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alt vi spiser til middag har vesla fått også fra ca 11-12 mnds alder av. Hun har aldri spist middagsglass da (likte det ikke), så hun har fått av vår mat hele tiden, men ikke alt før hun bikker 11-12 mnd. Vår jente (nå 17 mnd) er mest glad i mat med mye smak og krydder/urter. Kokt potet ol går rett i gulvet, mens hun kan nyte sterk indisk mat ;-) Er jo bare til å gi gutten deres det som dere spiser nå som han er så stor, greit å ha familiemiddager også når man har fått barn, kjekt å spise med dem de fleste dagene i uken :-)

Skrevet

Enig. Gutten vår er 13.5 måneder og nå setter vi stort sett bare fram en skål (lettere med skål enn med tallerken) med det vi spiser delt opp i små biter, så forsyner han seg selv. Blir litt gris, men det er tross alt enklere enn å drive å mate ham når vi skal spise selv også.

Her har vi bare gitt middagsglass unntaksvis. Har hørt, men vet ikke om det stemmer erfaringsmessig, at det er lettere å få kresne barn når man bare gir dem middagsglass. Like greit å venne dem til smaken av den maten dere spiser først som sist!

Skrevet

Han spiser med henda, selvfølgelig. Vi har ikke drevet med så mye "skjetrening" enda. :P

Skrevet

Senest i dag åt hun bacalao :)

Spiser akkurat det samme som oss andre, og har gjort det siden hun var 10-11 mnd.

Gjest Kira ønsker seg en til ♥
Skrevet

Vesla på 16 mnd har spist stort sett det samme som oss til middag siden hun var omkring 10 mnd. Vi har selvfølgelig vært forsiktige med salt, ellers ikke tatt noe annen hensyn til hennes alder.

Hun elsker middag, og spiser like gjerne fårikål som pasta. Hun har aldri vært glad i most mat, men deler ofte opp middagen i litt mindre biter enn hva vi spiser. Men hvis vi har f.eks hamburger, skal hun helst ha den hel;)

Vi har begynt å innføre gaffel, men må innrømme at gaffelen stort sett befinner seg i den hånden hun IKKE spiser med....:)

Skrevet

Morsomt å se at det er hos dere som det er hos oss :-) Lillemor er 18 mnd, og det er fortsatt en del spising med hånda og en skje eller gaffel i andre hånda. Men noen ganger bruker hun kun skje og søler ikke så mye lengre heller. Favoritt-rettene er Bali kyllinggryte og Tikka Masala. Hun liker godt krydret mat. Men grønnsaker er dessverre ikke veldig populære, så de må være i småbiter og gjemmes i saus. Innimellom spytter hun ut kjøttbiter, det kommer an på humøret.

Vi har heller ikke brukt mye middagsglass, hun ville aldri ha most middag, bare biter. Så hun har fått av vår mat for det meste.

Skrevet

Vi har i lang tid gitt fra middagsglass,, men de siste par månedene har hun stort sett spist av vår middag. (hun er 15 mnd nå)Dessuten tror jeg hun etterhvert ikke synes det var noe godt med middagsglassmat.

Idag lagde vi f.eks wok med svinekjøtt, grønnsaker og ris. Det likte hun svært godt. Jeg pleier også å lage salat til henne. Merker at hun liker å spise mat hun kan plukke på. Så da kutter jeg grønnsaker og har i en skål. Der kan det være tomat, agurk, paprika, ost, mais, squash, skinketerninger. Veldig greit som lunsj eller lignende..

Fiskeboller eller fiskepudding er også en hit. Det samme er pølse og potetmos.

heldigvis er hun veldig glad i mat. Hun spiser alt hun får servert, enten det er kjeks eller agurk :P

Skrevet

Han har ete av vår middag sidan han var året. I starten mosa me det saman med gaffel, men etter kvart likar han å plukke maten sjølv (er 18 mnd) kjøtbitar er ikkje så lette å tygge, så då må me dele godt opp. Eg bytta vel ut kjøtet med kjøttkaker i starten, men har slutta med det etter kvart. Kjøttkaker, kjøttdeig,

pølser, fiskekaker og fisk går bra. Favoritten her er laks, så det har me ein dag i veka.

Skrevet

jenta mi spiser alt jeg spiser.. men hun er ikke så glad i kjøtt så vi spiser det veldig sjeldent :)

men forslag;

- form med amerikansk blanding, kjøttdeig, kjøttdeig saus og potetstappe på toppen!

- gryteretter

- ovnsbakt laks med grønnsaker og holladaise saus

- stekt ris

- pasta med grønnsaker og laks

- wok

- sweet and sour med ris

var det jeg kom på i farta ;)

Skrevet

Han får det samme som oss, vi har gjort det siden han var 9 mndr gammel. For dager der vi skal spise for oss selv, har jeg Hipp pastaretter i skapet og fiskegrateng i frysen som back-up.

Vi spiser variert, det eneste jeg har kuttet på er supper, han griser fremdeles for mye. Ble lite gryteretter så lenge han spiste med hendene (ca. 15 mndr), nå er han snart 2 og får det meste.

Ting som falt i smak fra dag 1:

Laks (alt med laks er visst digg)

Fiskegrateng

Linsegryter (pussig nok)

Omeletter og paier med egg

Alt med smeltet ost

Fiskekaker (helst hjemmelagd, for de fra butikken er fryktelig salte)

Kjøttboller i tomatsaus med masse krydder

Wok med kylling, sopp og brokkoli (han elsker sopp, gulrøtter og brokkoli

Hjemmelaget kylling tikka

Sushi (fingermat!)

Det han ikke er så begeistret for er svinekjøtt og av en eller annen merkelig grunn kokte frukter. Prøvde meg på wok med svinekjøtt og bananer, og da spiste han bare risen.

Skrevet

min spiser at det vi andre spiser, men liker ikke fisk og er heller ikke så glad i poteter.

Spiser ikke middagsglass, det sluttet vi med ved 13-14 mndr alder. Da ville han bare ha det vi hadde:)

Ellers spiser han kylling ( i små biter)

Taco ( tilbehør med rømme og små nachos i biter:)

kjøttkaker

Snitzel

Spaghetti

suppe

Pølser

Pasta

sauser

Mais, gulrøtter. kalrot

Kjøttboller

pizzaKarbonader

Altså, han spiser det meste. Han har eggeallergi, så vi må passe litt på dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...