Gå til innhold

Jeg føler meg HELT ALENE om å ha en baby som ikke tar "natta"før kl 04!hva gjør jeg feil??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi er 2,5 mnd. Hun sover nesten aldri. På dagtid sover hun max en time av gangen. Hun myye våken, pludrer og kikker og er helt med. Når kvelden og natta kommer er hun stuptrøtt.

Jeg legger henne og hun sovner, MEN våkner etter 15 min.Da må jeg gå rundt med henne for at hun skal sovne igjen.Hun sovner, jeg legger henne ned og hun sover nye 15 min.og sånn holder vi på fra 23-04.hver natt, i nå 9 uker. Jeg er utmattet. Hun sover ikke ordentlig før 04 og noen ganger senere også, da sover hun 3 timer

Vi har vært hos manuellterapeut, . men ingenting galt å finne.

Jeg sover oppe med henne i 2 etg, siden mannen skal på jobb og trenger søvn og vi har 2 små til som også trenger søvn(1,5 år og snart 3 år).

Så nar jeg endelig får sove, sånn i 5 tiden, så er det bare 1,5 time til de skal opp i barnehagen...og da våkner jeg jo. Så jeg får ikke mange timene på øyet.

Hvordan i all verden skal vi få hun til å sove lenger og viktigst av alt, sove på natta!!??

Jeg ammer.hun får en flaske med mme på kvelden, blir helt døsig etterpå, men sover kun 15 min!

Hjeeeeelp. jeg blir gal!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan bruke ørepropper, så slipper du våkne av at resten av familien står opp. Ligger du nærme bayen, vil du uansett høre henne. Du MÅ ha søvn. Noen babyer bruker lengre tid på å få inn normal døgnrytme.Det kommer sikkert etterhvert.

Skrevet

Hei du! Det der hørtes VELDIG slitsomt ut! Du må ha søvn, det er helt sikkert! Hvordan er hun om du triller henne litt? Sover hun lenger i vogn f. Eks? Og om det er noen trøst så begynner de å produsere ett søvn hormon rundt 3 Mnd alderen som gjør at mange sover litt bedre:) Jeg tror jeg ville søkt hjelp på HS og hørt om de har noen gode råd. Og om du prøver nye ting,så prøv gjerne mer enn en gang eller to,for babyer trenger litt mer enn to dager på å komme inn i ny rutine:) hør med HS nå før du sliter deg helt ut!

Masse lykke til:(

Skrevet

Sorry,,smil skal være andre veien:)

Skrevet

Hei, jeg vet ikke om det vil fungere for deg og din baby og kanskje har du allerede prøvd det uten hell.

Måten jeg gjør det på for tiden er:

starter kvelds stellet rundt klokka 7, kan godt bli litt senere også.

Så er det amming i vår seng og han sovner ved puppen der.

Lister meg ut av senga, noen ganger våkner han av det og vi må amme litt igjen :) Lar han ligge i senga sånn at han sovner litt bedre. Legger så en sånn varm rispose i senga hannes sånn at den er varm og god når han skal oppi der. Etter ca 10 min overfører jeg han så fra min seng til hannes seng og han sover fortiden 3-4 1/2 t første økt.

Når han så våkner for amming igjen, kan det godt hende at vi bare samsover resten av natta eller jeg legger han tilbake i senga si, kommer nok ann på hvor trøtt jeg er :)

I det siste har han sovet 3-4 timer neste økt også, deilig.

Min var nemmelig også litt vanskelig å få til å sove lengre økter. Dvs han har stort sett alltid hatt en god første økt på 3 timer.

Han våknet også veldig lett når jeg skulle lure han i seng. Så til slutt ble jeg lei av å bruke hele kvelden på å få han til å sovne og tenkte at det var like greit å amme han i søvn i senga vår. Og det fungerer fint, han har nå i de siste par uker sovet myyye bedre og kommet mye tidligere i seng :)

Om dagen sover han alt fra 10min til 2-3timer, går nok mest i dupper på 20 min.

Sorry rotete innlegg men jeg håper det hjelper for deg :)

Lykke til

Eller som Lykkelig og gla skriver i sitt innlegg ang samsoving, så er det mange fordeler med det. Og hvis han våkner av at du overfører han over i sin seng, så la han bare ligge i din da.

Skrevet

Huff, høres slitsomt ut. Har ikke så veldig godt råd, men har du prøvd å få henne til å sovne oppå deg? Bygg deg godt opp med puter og finn en stilling du også kan klare å sovne litt i. Hos oss var det lenge det var eneste måten å få henne til å sovne på. Etter en times tid så fikk vi somregel lagt henne i sin egen seng eller ved siden av oss uten at hun våknet. Er kanskje ikke det beste alternativet, men når klokka tikker og hun er stup trøtt og ikke får sove så gjør vi det enda for at både hun og jeg skal få litt søvn. Siden hun får mme så burde hun jo være mett nok til å sovne. Håper det kommer litt bedre råd til deg, lykke til!

Skrevet

Sånn var eldstejenta mi også- hun tok aldri natta skikkelig før kl var 03- 04, HVER eneste natt de første 5 mnd av livet sitt... Slitsomt ja, men da hadde jeg jo ikke noen andre barn å ta hensyn til, og kunne derfor sove lenge utover formiddagen sammen m henne.

Måten vi fikk snudd døgnet hennes på til slutt, var å vekke henne tidlig hver morgen, først kl 09 og dermed justerte vi det ned til kl 08 og 07 (ble lagt kl 19 om kvelden). Men da var hun 5 mnd gammel, vet ikke helt når det er anbefalt å begynne slik, men tipper fra 3-4 mnds alder ca.

Ellers regner jeg med at du har prøvd å samsove med henne, dvs at du f.eks kan amme henne i søvn mens dere ligger sammen i sengen og så blir du bare liggende der og begge kan sove videre sammen, tenker for å slippe alle disse oppvåkningene som kommer når du legger henne ned alene i sengen gang på gang?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...