Gå til innhold

PCO, og ivrig etter å bli gravid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Kort fortalt:

Har fått påvist PCO(S). Stor cyste på den ene eggstokken (62 mm) og eggestokken er forstørret på andre siden med follikler som har lik størrelse (disse skal det være ulik str på hvis normalt) og "skallet" rundt eggstokken her er noe tykkere enn normalt så eggene mine kommer ikke ut. Nå skal jeg inn til operasjon den nærmeste framtid og da blir cyste fjernet (evt også den eggstokken cysten er rundt), stikke hull på follikkelposen og spyle gjennom eggledere. Hatt lap. i 2007 med påfølgende pergotime, enkeltdose, uten påvist eggløsning. Har ikke økt hårvekst, ikke kviser, men overvekt. 174 cm høy, 130 kg.

Hadde også en pergotimekur uten lap for ca 6 mnd`er siden uten påvist eggløsning da heller.

Så, hvor stor er egentlig sjansen for at jeg kan bli gravid etter den operasjonen?

Ikke brukt prevansjon på 7 år. I perioder lite sex og vet ikke om eggløsning har forekommet noengang.

Håper noen kan gi meg en solskinnshistorie, selv om alt av svar tas imot med stor takk =)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Ang sjangsene for graviditet etter operasjonen kan jeg ikke uttale meg om, men øke sjangsene dine gjør det nok ihvertfall!

Men jeg vil bare komme med et lite tips, som hjalp for meg :) Jeg har gått gjennom noen lap og diverse annet, men når jeg i 2008 begynte å "lete" etter eggløsning, så fant jeg ingenting. Gikk til og med regelmessig til gynekolog, da det står på eggløsningstestene at har man PCOS så kan man få feil resultat osv, men gynekologen kan se på folikkene om de har sluppet egg den måneden eller ikke :)

Men ja, de fant ingenting.

Dette var når jeg var på mitt største. Jeg er 172 høy og veide da 108kg.

Ble til slutt fed up, og heiv meg på ketolyse-bølgen. Det var kjempeeffektivt! Til og med for meg, som ikke pleier å ha mye viljestyrke når det kommer til sjokolade og kaker... :/

Kiloene rant av, og nå er jeg 80kg og her vil jeg bli (høy BMI kanskje, men høy beinprosent og normal fettprosent).

Poenget mitt, omsider ;p Det er at nå har jeg regelmessige eggløsninger :) Trodde aldri at det skulle skje, men alt som måtte til var altså vektnedgang :D

Glucophage (metformin) vil jo også kunne øke sjangsene dine :)

Mvh

RT

Skrevet

Hei, og takk for svar =)

Jeg har også prøvd den ketolysekuren. Joda, gikk da ned 10 kg på slik og ingenting, men de gikk jeg fint opp igjen da jeg fikk beskjed av legen om å slutte da jolesterolet mitt føyk i været. Da gikk jeg mer eller mindre tilbake til den vanlige kosten, og med lite trim så raste jeg opp igjen. Nå har jeg ihvertfall begynt å trene igjen, og prøver å spise så normalt som mulig.

Går også på metformin, men har hatt et lite opphold nå da jeg har glemt å tatt tablettene. Ble også litt smådårlig av dem. Får vel skjerpe meg å gjøre de grepene jeg kan gjøre selv for å forbedre sjansene mine. Er jo kjedelig å stadig vekk få slengt i trynet at man er for stor for å få barn, selv om ingen skulle tro at jeg faktisk veier det jeg veier. Har en kompakt kropp, slettes ikke dvask!

Må nok bare bite i det sure eple og faktisk ta det legen sier til etterretning, og gå ned litt i vekt. De sier jo at 5% vektnedgang hjelper mye, og det er 5 kg for min del (hvis jeg har regna riktig) og det burde jo være overkommelig selv om jeg sikkert burde gå ned 50 kg for å blir mer normalvektig.

Lykke til med prøving =)

Skrevet

Hei igjen :)

Ja, jeg har selv erfart på kroppen hvor lett man legger på seg igjen med ketolyse :S Og PCOS'en hjelper jo heller ikke, akkurat ;) I fjor jul spiste jeg normalt (nada snop, men noe julekaker osv) og vips på to uker så var 6 kg tilbake :) Men de forsvant igjen etter to uker etter ketogent kosthold igjen :)

Trikset er at man lar være å "sprekke" for mye, og når man har nådd vekten man trives i så fortsetter man med lavkarbo men øker karbohydratene gradvis :) Det har funket her, sålangt :) Pluss en del mosjon i uken, selvsagt :) Trente ingenting på ketogent kosthold, ble så svimmel :)

Har til og med fått beskjed fra flere gynekologer og en jordmor at man fint kan leve på lavkarbo under graviditet også :) Barnet får plenty med næring selvom.

Og ang kolesterolet, så var jo det maks uflaks da :S Jeg har lest at ketogent kosthold hjelper på høyt kolesterol, men det gjelder vel selvsagt ikke alle :) Vi er jo ikke skapt så altfor like akkurat...

Men kanskje generelt lavkarbo med mindre fett kunne vært noe for deg? Vektnedgangen går vel ikke like raskt, men man legger vel heller ikke på seg like raskt da :)

Uansett, lykke til du også!

Og som du sier, all vektnedgang er jo bra :D

Skrevet

Det er mange fine solskinnshistorier, men det beste rådet jeg kan gi er å komme i god form, spise sundt og slappe av. Om man ikke tenker så mye på det så kommer det plutselig..

Jeg har POC(hvordan skriver man det, ble usikker..?) Å sleit lenge med å ikke få mensen, ett år tok det før det begynte og komme noe som helst og vips så var jeg gravid. Jeg var heldig, men feks moren min har sliti så veit hva man må igjennom og hva "jeg snakker om" :)

Lykke til <3

Gjest ♥venter på storken♥
Skrevet

Men det er jo en fantastisk gevinst at du kanskje blir gravid, hvis du går ned litt :D Det øker sjangsene betraktelig :) Håper du finner den motivasjonen du trenger!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...