Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen her med babyer som har/hadde kiss som bitteliten?

Vi har en gutt på 6 uker som har kiss 1, skal til en manuellterapeut om 6 uker og på et behandlingssenter med han...

Ble dere kvitt symptomene? (flatt bakhode, urolig søvn, c-form osv...) Var det vanskelig å trene med den lille?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har all min sympati! :)

Vår jente hadde kiss som nyfødt. Begynte å merke at hun var veldig urolig ved ca 14 dagers alder. Hun hadde favorittside, lå veldig rart både på gulvet, i senga og ved puppen (typisk bananstillingen), spente seg veldig og hyyyylte mer eller mindre hele døgnet.

Var hos manuellterapaut når hun var 1 mnd og han fant låsninger i nakke, rygg og bekken. Hun var visst meget plaget og hadde sterke smerter, så han begynte behandlig allerede når hun var ca 1 mnd (Har ikke babyene mye smerter venter de ofte til ca 3 mnd sa han).

Mulig smertene hennes ble borte, og jeg så selv at hun lå bedre ved puppen osv; Men siden hun hadde kolikk i tillegg (!), så merket vi ikke særlig bedring mtp gråtingen. Det roet seg ved ca 4 mnd alder.

Etter endt behandling hos manuellterapauten synes jeg hun fortsatt kunne ligge litt rart og hun spente seg. Dro til en barnefysioterapaut som fort merket at hun fortsatt var svært stiv i ryggen.

Hun hadde ca 3-4 behandlinger der + at vi fikk en del øvelser som hjemmelekse.

Etter dette ble hun helt fin.

Hun trives fortsatt bedre på ene siden merker jeg, og ruller f.eks kun den veien (enn så lenge). Men hjelper jeg henne, så ruller hun andre veien. Hun vet nok hva hun skal, behøver bare litt hjelp.

Jenta er svært glad og fornøyd nå, så jeg stresser ikke med dette.

Var litt problematisk å trene henne selv synes jeg. Var usikker om jeg gjorde det riktig og hun lå ikke akkurat rolig når hun skulle osv. Men fysio merket forbedring, så jeg gjorde det riktig tror jeg.

Hvor bor du og hvem skal du til?

Skrevet

Vi bor på Gjøvik :) skal til en manuell-terapeut om 6 uker, pluss vi skal til en barnefysioterapeut så fort vi har fått henvisning... er så spent, nervøs... men godt å høre det ble bedre! Ble lillejenta tatt med sugekopp? Gutten vår ble det :)

Skrevet

min gutt fikk det etter han ble tatt med vakuum.

allerede 5 dager gammel reiste jeg til kiro for det var så gale at jeg ikke kunne løfte han opp el skifte bleie på han uten at han skrek.

Han hadde da låsning i nakke og skulderbladet.

Var vel opp til 4 ganger hos kiro..

Så tok jeg turen til manuellterapeut for å løsne nakken litt da han var 3 mnd for slet litt med å løfte opp hodet sitt. I går var jeg hos fysio for ble henvist der for trening. Fikk da en flott beskjed om at han var friskmeldt så slapp trening. Så nå er han kjempe sterk i nakke og rygg =)

Skrevet

Ok, jeg tenkte at hvis du bodde i Oslo så kunne jeg anbefale deg noen fysioterapauter, manuellterapauter o.l. Men de er nok lite flinke på Gjøvik også :)

Blir det veldig ille (og det er lange ventelister/tar lang tid med henvisning) bør du vurdere å gå til private behandlere.... det er bedre å få startet behandlig og utredning så fort som mulig tror jeg.

Jenta vår ble verken tatt med sugekopp eller vakuum, men hun "satt fast" på en måte. Hodet kom ut, og det tok lang tid før neste rie kom så hodet var ute og kroppen var fortsatt "inne". De mener hun fikk en del vridninger da.

Uansett hvor ille det er nå - DET BLIR BEDRE!!!

Skrevet

Takk septembergullet og makkapakka, dette hjelper virkelig å lese :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...