LinnisR83 Skrevet 13. januar 2011 #1 Skrevet 13. januar 2011 Dette var en hard start på dagen. Dro på 36ukerskontroll hos min fastlege i dag, og etter doplerundersøkelsen fortalte hun meg at hjertelyden til babyen var litt for høy så hun ville sende meg til sykehuset. Nervevrak og skjelven, kjørte jeg kjapt til sykehuset, og ble møtt av en av verdens beste jordmor (som jeg hadde ved 1.ste svangerskap) som koblet meg til CTG med en gang. Der lå jeg en time først uten at hjerterytmen gikk ned. Da lå den på mellom 175 og 190. Lå der en time til og hjerterytmen gikk ned etterhvert til ca 155. Jeg spurte sikkert 100 ganger om hvorfor hjerterytmen var så høy, men fikk ikke noe ordentlig svar annet at de så på ul at babyen gjorde pusteøvelser (?) og aktiviteten da kan øke litt. Jeg ble sendt ned for å ta endel blodprøver og fikk en seng der jeg skulle ligge på observasjon utover dagen. Men idet jeg hadde ringt mannen for å forklare hva som foregikk, kom det inn ei ny vakthavende lege, og sa at dette ikke var noe farlig med slike stigninger, og valgte å sende meg hjem. Nå ligger jeg her hjemme som et spørsmålstegn og lurer på hva i alle dager som har slått meg i dag??!! Nervene er der enda, og jeg er like smart (dum, kanskje?) som jeg var idet jeg gikk inn på sykehuset i stad. Er det noen som har hatt slike opplevelser? Er det ikke litt lettvindt å bare antyde at alt er i orden nå? Eller skal jeg slå meg til ro med at legen vet?
AlmaN Skrevet 13. januar 2011 #2 Skrevet 13. januar 2011 Tja, det var jo ganske høyt med 175-190 i en time, hvis den var så høy hele tiden? Men da vil jeg tro babyen var ganske aktiv samtidig? Jeg husker det slik at dette var vanlig puls på min også da han var på sitt mest aktive (under ctg måling). Jeg ble spesielt observert på overtidskontroll og da sa de at pulsen skulle være høy når babyen var aktiv, sparket, osv. men at pulsen helst skulle gå raskt ned igjen når han var rolig. Skjønner godt at dette skremmer deg, men prøv å slå deg til ro med at de hadde holdt deg der lenger om det var noen fare. Det at de tok deg inn til observasjon viser jo at de tok dette på alvor, ikke bare avviste deg lettvindt. De så nok mye mer ut av den målinga enn det du selv gjorde, og kanskje de var dårlige til å forklare deg? Du kan jo prøve å ringe opp igjen og få de til å forklare bedre det du lurer på? Hvis du ellers føler deg normal og babyen er normalt aktiv så tror jeg ikke det kan være noe grunn til bekymring. Lykke til, håper du kan få noen flere svar og bli litt rolligere etterhvert.
LinnisR83 Skrevet 13. januar 2011 Forfatter #3 Skrevet 13. januar 2011 Den gikk ikke ned under 175 på den timen jeg lå der. Hun hadde et gjennomsnitt på 182 i en time. Men som sagt var jo neste time normal. Så jeg burde vel slå meg til ro med at hun er rolig nå. Det som er skummelt er jo at jeg ikke kan vite om hun er stresset eller ikke. Har noen blodprøver som viser unormale leverprøver (forhøyet), har lav Hb og litt høyt blodtrykk, men ellers er det meste som det skal være Det er jo ikke lenge igjen, og jeg er bare i uke 35, så jeg håper jo at lillefrøken holder seg der inne litt til. Kjenner at etter litt søvn nå så ser jeg ikke så sort på det, samtidig som jeg ikke helt klarer å gi slipp på utfallet av dagens målinger. De har nok godt med kunnskap og jeg må nok bare velge å stole på disse med større kompetanse enn det synsingen min er iallefall, så får vi bare se Takk for svar )
Lessismore Skrevet 13. januar 2011 #4 Skrevet 13. januar 2011 Hei Linnis! Jeg var nettopp en tur innom føden pga lite liv de siste dagene. Ironisk nok fant vesla i magen ut at hun skulle ha turnstevne akkurat når jeg lå med ctg`en, og pulsen var på 170-190 i en halvtime. Både lege og jordmor syntes det var litt mye, så de tok en ultralyd for å se. Og der lå vesla vår og svelget fostervann til den store gullmedaljen. Like etter kom selvsagt hikken, og da gikk fosterlyden i taket igjen. Først etter nesten 2 timer med ctg gikk pulsen hennes ned til rundt 140-150! Forklaringen jeg fikk var at hun var veldig aktiv akkurat når målingene pågikk, og at det ikke var noe å bekymre seg for. Hvis du fortsatt er urolig ville jeg rådet deg til å ringe sykehuset igjen og be om en forklaring. Håper alt er i orden.
LinnisR83 Skrevet 13. januar 2011 Forfatter #5 Skrevet 13. januar 2011 Etter 4 timer søvn her, har jeg roet meg ned og slått fra meg at det er noe galt med Trulte. Slike erfaringer du kommer med hjelper meg til å enda skjønne at jeg er litt hysterisk nå på slutten, og jeg får roet nerva litt mer Så tusen takk. Dette er en vanskelig tid, syntes jeg. Vanskelig å avgjøre hva som er kritisk, alvorlig eller helt normalt....Men vi kan jo trøste oss med at vi har fått samme info, så da stemmer det sikkert helt sikkert ) PS: En mndlønn til de som finner opp en bruksanvisning for hvert enkelt svangerskap Takk for svar, og lykke til med fødsel
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå