Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 13. januar 2011 #1 Skrevet 13. januar 2011 Jeg samsover med lilleloppa på snart 4 mnd, og KOSER meg med det=) Er så mye fokus på at baby MÅ lære seg til å sovne alene i egen seng fra dag 1 omtrent her inne, med mye gråt og tenners gnissel som resultat, at jeg tenkte at det kunne være på sin plass å trekke frem de positive sidene ved å sove sammen også- siden de tross alt finnes og er viktige å få frem, de også! Mor og barn har jo sovet sammen i alle tider, det er den naturligste ting i verden egentlig, og gir trygghet, god søvn og redusert risiko for krybbedød hos den lille. Jeg samsov også mye med eldstejenta, men opplevde likevel ingen problemer med å venne henne til egen seng når den tid kom, så jeg kommer nok til å fortsette med samsoving så lenge det er mest praktisk denne gangen også, siden det gir oss begge mer søvn og lettere nattamming - og det er jo så kooooselig også da, ikke minst hehe;) Fordelene med samsoving Babyen sover lettere enn dersom sengen hennes var på et eget rom. Dette virker beskyttende mot krybbedød. Dersom babyen får problemer, som for eksempel at hun drar dyna over hodet, kan du enkelt rekke ut hånden og hjelpe henne. Samsovende babyer gråter sjeldnere, både ved innsovning og om natta forøvrig. Flere observasjoner viser at de fremstår roligere og tryggere enn spedbarn som sover alene. Mors pusting, bevegelser og berøringer stimulerer den lille også om natta. Dette knytter de to nærmere hverandre, og det stimulerer barnet. Kroppskontakt med mor virker som en smertestiller for den lille, og det vil også hjelpe henne til å komme seg raskere etter fødselen. Mors CO2 i ekspirasjonsluften stimulerer babyens respirasjon. Pga nærheten mellom mor og barn øker morens nivå av hormonene oxytocin og prolaktin. Dette senker stress og øker omsorgsevnen. Når mor og barn sover nær hverandre, får de likere søvnsyklus. I praksis betyr det at babyen vil våkne for å spise på et tidspunkt der mamma allerede har lett søvn. Du slipper å bli vekt fra tung søvn og hviler derfor mer effektivt enn om babyen din sov langt unna deg. En baby som sover alene, må skrike høyere og lengre før hun får svar fra foreldrene. Dette gjør også at hun bruker lengre tid på å roe seg etterpå. Et samsovende spedbarn, derimot, får raskt svar. Hun oppnår dermed lengre og bedre hvileperioder. Samsoving fremmer trygg tilknytning. Fordeler for morsmelk-ernærte babyer Babyer som samsover ammes hyppigere, lengre og får mer morsmelk enn om de sov alene. At babyen sover i umiddelbar nærhet til mor, og dermed kjenner lukta av morsmelk, gjør at søvnen er lettere. Dette beskytter mot krybbedød. Dersom du ammer liggende, har barnet en tendens til å rulle seg tilbake på rygg når hun er ferdig å die. Ryggleie beskytter mot krybbedød. Du kan sove deg igjennom nattmåltidene. Mange våkner knapt nok i det hele tatt når babyen er sulten, men gjennomfører ammingen mens de sover lett. http://www.sovlillebaby.com/fordeler.htm Her kan man lese mer om fordelene ved samsoving; http://www.barnvedhjertet.no/forum/showthread.php?t=4616 http://www.aftenposten.no/helse/article2375343.ece =)
♥lykkelig 2 barns mamma♥ Skrevet 13. januar 2011 #2 Skrevet 13. januar 2011 Flott innlegg!! ) Jeg samsover også med babyen min, det samme gjorde jeg med eldstemann! )
Baby Bliss Skrevet 13. januar 2011 #3 Skrevet 13. januar 2011 Jeg sover med lillegutt i vugga rett ved siden av sengen vår. Nå sover han fra vi legger oss om kvelden til samboeren min står opp for å dra på jobb om morgenen... da skifter han bleien til lillegutt og legger ham oppi senga til meg. Så får lillegutt melk og så sover vi sammen videre utover formiddagen! Og det er, som du sier, SÅ koselig!!! Er ingenting bedre enn å få en smilende baby med ren bleie oppi senga til seg om morgenen!!
Scarlette Skrevet 13. januar 2011 #4 Skrevet 13. januar 2011 Tusen takk for et flott innlegg. Merker jeg har begynt å stresse med at han må sove i sin seng. Alle snakker jo om det, men jeg føler det ikke er noe problem enda å sove i vår seng da vi har stor seng. Slappet litt mer av med det nå
Mammaaaaaa Skrevet 13. januar 2011 #5 Skrevet 13. januar 2011 Har gitt opp å stresse med å få baby til å sovne av seg selv i senga si for lenge siden! Prøvde med førstemann, litt med andremann og ingenting nå med 3.mann Er sååå kos å sove med babyen tett inntill deg:) Og veldig lett å bare slenge ut puppen når han våkner. Er noen netter han sikkert har brukt meg som smokk noen timer... Både eg og han sovner midt i ammingen og våkner noen timer etter med baby på puppen enda!
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 13. januar 2011 Forfatter #6 Skrevet 13. januar 2011 haha, samme her, Mamma til guttaboys! Prøvde en del med førstejenta, men nå gidder jeg ikke rett og slett, så koser oss m samsoving istedet. Og det er jo veeeldig digg å bare amme i halvsøvne- slippe å stå opp og våkne totalt
fruandersen gutt 5.okt`10 Skrevet 13. januar 2011 #7 Skrevet 13. januar 2011 Vi sover også med lillegutt )
Mjølkekua Skrevet 13. januar 2011 #8 Skrevet 13. januar 2011 Det er absolutt mange fordeler med samsoving ;-) jeg samsov med snuppelure til hun var nesten 6 mnd. Da hadde jeg slitt i over en mnd med ordentlig søvn. Hun spiste hele tiden, og ble urolig. Hun våknet også gjerne til i 3-tia, blid som ei sol, og umulig å få til å sove igjen.. Da var det nok... Så da flyttet jeg en madrass og henne inn på eget rom. Tok enda en mnd før vi startet nattavvenning og sove i egen seng regime.. Og- herlighet så deilig det er å ha senga for seg selv igjen! Så det er vel en tid for alt ;-) nå sover hun bedre på natt, og dag, så dette var en vinn-vinn situasjon.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 13. januar 2011 Forfatter #9 Skrevet 13. januar 2011 hehe, ja ser den! Orker ikke å samsove lenger jeg heller, hvis vesla plutselig begynner å tulle masse om natta fordi hun ligger vedsiden av meg. Om natta skal det SOVES ja!
Nikamo Skrevet 13. januar 2011 #10 Skrevet 13. januar 2011 Vi samsover tildels også... Ikke egentlig et bevisstvalg, men et resultat av at snuppa nektet å bruke den fine vogga si ;o) Den står ved siden av vår seng, men ikke tale om - der skal hun ikke ligge! Vi tok til og med av meiene for vi trodde det var voggingen som var skummel, men dengang ei... Så vi har hatt henne i senga vå frem til nylig - da begynte vi med vognbagen oppi vogga, noe som fungerer sånn delvis... (Når hun våkner for mat, et sted mellom tre og fem, så roer hun seg ikke i bagen... Det funker kun tidligere på kvelden, og når vi rugger på vogna til hun sovner... Vogga kan ikke rugges på - ikke engang vogges, siden meiene er av...) Da må hun oppi senga vår, men det er ingen selvfølge at hun roer seg. Dette ble langt, og spørsmålet er vel egentlig - hvordan (detaljert) gjør dere denne samsovingen?? Jeg har hørt at de skal ha egen dyne og pute, så snuppa ligger mellom oss i sengen og breier seg ;o) Men når dere skriver at det er så kos å sovne med babyen inntil, så skjønner jeg at vi kanskje gjør det feil...?? Hun sovner jo inntil magen min etter amming på morgenkvisten - da synes jeg ikke det er sååå nøye, men da ligger hun jo under min dyne, og det er jo fy-fy...?! (Har jo til og med hendt at hun har kommet under dynen min, fordi jeg har trukket den oppover i søvne...) Hvordan kan vi gjøre dette på en bedre måte? Nå virker det jo ikke som om samsovingen gjør at hun roer seg raskere... Gjør heller meg småsprø, som aldri får ligge godt, og i tillegg har skrikingen rett i øret...! )
-S- Skrevet 14. januar 2011 #11 Skrevet 14. januar 2011 Flott innlegg! Koser meg også med samsoving, men har vært litt stresset med å få han i egen seng, etter all snakket her inne. Men nå skal vi jaggu meg fortsette og kose oss;) Min gutt sover alltid første runden sin i egen seng, fordi jeg klarer ikke å sovne med han sammen med meg (da jeg blir liggende på siden med armen over hode, blir stiv i nakken og kald;)) Men fra 2-3 tiden når han spiser første gang, så blir han værende hos meg. Og prinsessemamma: Han sover inntil meg, med puppen i munnen, og under min dyne. Det er egentlig fy-fy, men jeg sovner alltid mens han spiser, så da må det bare bli slik. Har hendt meg også at han kommer under dyna, men da begynner han alltid å knirke, slik at jeg våkner og gir han luft;) Dersom du selv føler deg trygg på å ha henne inntil deg, synes jeg du bør prøve det, dersom det er vanskelig å roe henne. Ingenting i verden gir så gode følelser som å ligge med baby tett inntil, og kjenne de små hendene som stryker deg, og småføttene som sparker mot deg:) Tror det er veldig trygt og godt for babyen også! Kos dere med samsoving, og takk igjen for et flott innlegg!!
LittLykkelig Skrevet 14. januar 2011 #12 Skrevet 14. januar 2011 Deilig at vi er flere. Samsov med lillingen fra han var nyfødt til 3 mnd. Fra 3 mnd til nå har han lagt seg i egen seng kl 19, sovnet der og sovet i min seng etter nattmåltidet og til vi har stått opp. Har hatt dårlig samvittighet for at han sover i min seng enda (han er 7 mnd!), men så lenge han slår seg til ro i egen seng på kvelden så orker jeg ikke stresse med å slutte å ta han over i min. Vi sover så godt sammen begge to og jeg ønsker å ta vare på denne nærheten hvertfall nå når jeg begynner å jobbe. Så vi skal holde på sånn helt til det ikke fungerer lenger. Jeg sover i allefall mye bedre med babyen i senga, det gjør han også. Synes det er stress å springe bort til senga hans en million ganger per natt (for da våkner han oftere).
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 14. januar 2011 Forfatter #13 Skrevet 14. januar 2011 Vi samsov helt til størstejenta var ca 1,5 år - hun sovnet fint i egen seng om kvelden, men kom som regel over til oss iløpet av natta. Ikke hver natt, men ofte, og spesielt i perioder med mye urolig søvn pga tenner og sykdom. Da fikk både hun og jeg bedre søvn, og jeg slapp å fly X antall ganger mellom sengene våre. Når det gjelder hvordan vi samsover, så ligger hun på lammeskinnet sitt vedsiden av meg, i "puppehøyde" hehe, med egne tepper på seg. Jeg ligger som regel med dyna mellom beina og bak ryggen, så jeg unngår at hun får noe særlig av min dyne på seg. Hun får som regel en liten flik av dyna mi helt nederst på kroppen, men det er ikke noe stress synes jeg. Hun starter alltid et lite stykke unna meg, men åler seg på underfundig vis helt inntil meg iløpet av natta gitt
tine0810 Skrevet 15. januar 2011 #14 Skrevet 15. januar 2011 Fint innlegg! Vi stresser heller ikke, og samsover ofte!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå