Mamman til Sofia:-) Skrevet 13. januar 2011 #1 Skrevet 13. januar 2011 Hei Jeg har hatt den oppfatning av at gravide ikke skal spise saltpølse. Mulig jeg har misfortsått og tatt det som spekemat.. Har hatt lyst på dette leeeenge nå men ikke spist det.. Men på jordmødrene på NRK i går så spiste en av jordmødrene saltpølse og hun er gravid! Kan jeg spise saltpølse?
Gjest Skrevet 13. januar 2011 #2 Skrevet 13. januar 2011 ÅÅÅÅÅ saltpølse høres fantastisk ut, nam nam!! Nå koker jeg poteter, fordi jeg MÅ ha kokt potet på brødskiva, med skinkeost og pepper!!!!
april2011mamma Skrevet 13. januar 2011 #3 Skrevet 13. januar 2011 de saltpølsene du kjøper i norge er varmebehandlet og fine å spise, så det tror jeg du kan unne deg:) jeg har spist det og jordmor sier det er null problem! bare ikke ha de åpne for lenge, da bør du kaste og eventuelt kjøpe en ny, så er du sikker:)
Mamman til Sofia:-) Skrevet 13. januar 2011 Forfatter #4 Skrevet 13. januar 2011 Jippi:) Da skal det kjøpes saltpølse i butikken etterpå
Maia&Mathias <3 Skrevet 13. januar 2011 #5 Skrevet 13. januar 2011 Jeg spiser danskepølse og d må jeg bare ha! Er enten d eller gulost som går på mine skiver om dagen.
Lille_fisk Skrevet 13. januar 2011 #6 Skrevet 13. januar 2011 JAA jeg så også at hun spiste saltpølse!! Det har jeg hatt lyst på i mange uker..ble nesten lei meg da jeg så hun tok det på skiva! Er fortsatt usikker jeg, for min lege sa at jeg burde holde meg unna. Men det frister..saltpølse med litt majones, agurk på nybakt brød..mmmm!
Snømusa2013 Skrevet 13. januar 2011 #7 Skrevet 13. januar 2011 Saltpølse er jo spekemat, og det skal vi som er gravide jo helst unngå. Men dette valget må du jo ta selv :-)
3+et lite nurk Skrevet 13. januar 2011 #8 Skrevet 13. januar 2011 Saltpølse er spekemat og legen sa jeg ikke skulle spise det!! På matportalen står det at man kan spise den hvis man varmebehandler den først!
TiNi88 Skrevet 13. januar 2011 #9 Skrevet 13. januar 2011 Hva er saltpølse? Er det slang for salami, eller er det bare noe vi trøndere ikke har?
bradley 38 år Skrevet 13. januar 2011 #10 Skrevet 13. januar 2011 Jeg spiste trønderfår gjennom hele forrige svangerskap og det var ett must for meg de 3 første mnd i dette svangerskapet, var til UL i dag og vi så et friskt lite nurk som sprellet rundt. Hva gjorde di i "gamle" dager? Jeg sier alt med måte og sunn fornuft...
Juni1180 Skrevet 13. januar 2011 #11 Skrevet 13. januar 2011 Saltpølse, som i Salami, er spekemat. Det skal gravide holde seg langt unna i følge Matportalen. Det kan inneholde listeria og toxoplasma da det er rått kjøtt. Du kan spise det om det er varmebehandlet, feks på pizza el.lign... Argumenter som "det gikk jo bra med det forrige barnet mitt...." synes jeg lite om... Man skal ikke ta sjangser med sitt ufødte barn! ... Og "hva gjorde dem før i tiden..."? De var ikke informerte og de viste ikke bedre.. Antallet dødfødsler og spontanaborter var også skyhøye i forhold til i dag! Så.. Vent med saltpølse du.. I hvertfall på brødskiva
april2011mamma Skrevet 13. januar 2011 #12 Skrevet 13. januar 2011 gilde varmebehandler saltpølsene! ! det at de anbefaler at man ikke spiser det kommer rett og slett av at de vil forsikre seg for å skrive ned alt vi bør unngå. Saltpølse som er innpakket er faktisk ikke som den spekematen de ikke anbefaler, "ordentlig" spekemat er ikke vakuum pakket slik.... så ja..... jeg holder meg unna alt annet de sier men gilde sin saltpølse spiser jeg av og til med god samvittighet! toxo er det større sjanse at du får dersom du har husdyr eller jobber med planter og jord!! ........ og det er veldig delte meninger blandt leger og jormødre angående hva man bør spise! ,,,,,,,,,,,
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå