Gå til innhold

Har fått påvist hoftedysplasi på gutten vår 3mnd. Noen gode råd? Støttende ord?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han er som sagt 3mnd gammel og vi fikk vite dette på sykehuset igår. Kjenner jeg ble helt deppa over dette her... Men prøver å tenke at han blir jo bra igjen etter ca 3 mnd med pute mellom bena. Det finnes værre ting enn dette :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sjekk putekrigerne på facebook:).

Skrevet

fant ikke.......

Skrevet

jeg hadde selv hoftedysplasi da jeg var baby, begge mine har vært på sjekk å ikke hatt dette da..

men jeg er helt fin i hoftene mine nå, har heller aldri hatt problem med det i ettertid.. :) hehe. trenger bare denne puten mellom bena en stund.. går fint skal du se:)

Skrevet

Hei!

Besøk Putekrigerne! på FB, eller www.putekrigerne.no. Det er to helt fantastiske sider!

Vår gutt hadde også HD, fant det ut på røntgen når han var 4,5 mnd. Han var for stor til pute så han fikk Lic-Ortose (skinne). Denne hadde han i 3 mnd.

Jeg følte også sorg over at min baby ikke var "normal", og var ganske deppa når vi beskjeden.Synes det var trist å ikke få han nært nok under amming osv. Det er helt normalt, og det er lov å føle det slik. Mange sier at det finnes jo værre ting, og klart det gjør det, men det er likevel hardt for mammahjertet å ha et "handikappet" barn. Selv om det bare er snakk om for en periode.

Hoftene på gutten vår har holdt seg stabile etter behandling. Han vil bli fulgt opp til han er 2 år, og neste kontroll er om 2 uker. :S

Småen her godtok skinna så og si med en gang, litt søvnproblemer i starten, men etter vi fikk bygd opp godt under ryggen og bena hans sov han godt igjen:) Barn er jo utrolig tilpasningsdyktige, og jeg har sett bilder av barn med gips som står!! (På Putekrigerne!) Helt imponert:)

Anbefaler på det sterkeste at du titter innom FB, der får du nok svar på alt du lurer på og litt til:) http://www.facebook.com/?ref=home#!/group.php?gid=19194059013

Masse lykke til med behandlingen, håper det går fint og at dere blir fort vant til det!

Klem:)

Skrevet

Glemte å skrive at jeg også hadde HD som liten. Lå i strekk og hadde gips til jeg var 9 mnd.

Skrevet

Jeg har hatt det på jenta mi fra fødsel til tre mnd, og hadde det selv. Det er litt tungvint med puta, men en blir veldig fort vant til det. Den store utfordringen er gjerne utstyr og klær. Det blir mye strømpebukser i en str større enn vanlig under puta, for det meste av bukser blir helt feil under puta. Tror hjelpemiddelsentralen låner ut bilstoler. Det er ellers veldig viktig å være nøyaktig med å sette på puta riktig, slik at den sitter helt stramt. Da blir beina liggende i riktig vinkel hele tiden, og tida som barnet trenger å bruke pute blir kortere.

Skrevet

Dattera til venninna mi hadde det og det gikk helt fint. Hun var litt senere ut til å gå enn vanlig (men hun hadde skinna på i nesten 6 mnd) men hun ble desto bedre til å prate tidlig! De som ikke kan utvikle seg motorisk fokuserer på å lære seg andre ting og d blir oftest språket.

Lykke til, d kommer sikkert til å gå bedre enn du tror! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...