Gå til innhold

Når starter dagen for de bittesmå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I går begynte vi med å øve inn leggerutiner, etter at det har sklidd skikkelig ut denne uka. Jenta har sovet masse i natt, men når skal vi stå opp? 12 timers natt, og 12 timers dag? Tenker om jeg skal prøve å time spisinga, sånn at vi kan stå opp etter at hun får flaska i 6-7 tiden, men det går nok ikke enda siden det går alt mellom 1 til 4 timer mellom hver gang hun vil ha mat.

Prøver å lære henne å sovne selv, så lar henne ligge å sutre litt. Men i morrest, i 7 tiden begynte jeg å tenke at kanskje det var like greit å stå opp. Hun var trøtt, spiste litt før 7 - vi sto opp, kledde på henne vanlige klær og lot henne ligge litt på gulvet mens jeg laga meg frokost. Opp i kurven da hun gjespa, og etter 5 min var hun sovna. Ca 30 min etter at vi sto opp.

Kan tidspunktet når dagen hennes starter påvirke når hun blir kveldstrøtt? Og er 12 timers dag og 12 timers natt en regel dere andre går etter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har som regl latt La Petite styre dagen litt som hun vil.

Vi legger henne mellom 18.30 og 19 og da sover hun til rundt kl 07 (eller noen ganger helt til 08 :) )

Det har hun nesten gjort siden hun var 2 mnd (9mnd nå)

Hun er alltid like trøtt på kvelden uansett når hun stod opp.

Hun har vel kanskje en 12 timers natt og 12 timers dag, men her er det veldig +-.

Skrevet

Sover hun i ett da? Siden tuppa var våken 3 el 4 ganger for mat i natt, er jeg jo usikker på om hun bare vil ha mat når hun våkner på morran, eller om hun "vil opp". Vet ikke enda om hun er for liten til å ville stå opp, sånn som større unger vil. 6 uker i morra.

Skrevet

Her sover lillegutt fra 7 om kvelden til en gang mellom halv 7 og halv 9 om morgenen. Han er snart 9 mnd. For oss spiller det ingen rolle når han våkner på morgenen, i forhold til legging på kvelden. Men han får ikke sove etter halv 5 på ettermiddagen. For da er han ikke trøtt nok til å sove igjen klokka 7. Så det er vel ca. 12 timer natt og 12 timer dag.

Om jenta di bare er 6 uker, kan du nok ikke forvente at dere skal komme inn i en fast døgnrytme enda. For så små babyer har ikke noe perspektiv på dag og natt. Det er først når de er ca. 6 mnd. Er jo selvfølgelig greit å lage seg til en rutine på kvelden allerede altså, det gjorde vi også. Men hun skjønner nok ikke det med å "stå opp" helt enda. Det er først når de blir litt større. Hun kommer nok til å styre søvnmønsteret sitt og ditt en stund til :)

Kjempe lurt å øve på at hun skal sovne selv! Det gjorde ikke vi før han var litt større, så vi slet med at han bare ville ligge i armene våre på dagtid. Våknet med en gang vi la han fra oss, så ble ganske låst til sofaen gitt.

Skrevet

Hun sover for tiden bedre i stua med lys og sånt, og da sover jeg også lettere om jeg dupper litt på sofaen framfor å sove i senga. Greit å stå opp tidlig så jeg kan legge henne i kurven i stua for så å sove litt mer :)

Skrevet

Dette er riktig tankegang- hvis baby står tidlig opp om morgenen, vil den også bli tidlig trøtt på kvelden, og 12 timers dag og 12 timers natt er normalen. MEN jenta di er bare 6 uker foreløpig, dermed kan du ikke forvente noen slik fast døgnrytme enda, og jeg synes hun skal få sove lenger på morgenen hvis hun tydelig er trøtt. Ikke før de blir nærmere 3-4 mnd gamle begynner de å bli mer mottakelige for rutiner og få en viss form for døgnrytme, så jeg ville ikke begynt med noe slikt regime før den tid var jeg deg=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...