Gå til innhold

Hvordan er søvnen til deres 2 åringer ila dagen? Vi er så jæ....tidlig oppe.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han står opp FØR 6 HVER dag. Sover 30 min i barnehagen i 12-13 tiden, og legger seg kl 19. Da er han stup trøtt. Vi var i syden i jula og da ble det naturlig at han la seg seinere, og likevel var han fortsatt oppe før 6.

Må jeg bare innse at det bare er sånn? At vi aldri kommer til å sove lenger?, eller er det noen triks der ute jeg ikke har prøvd??

Jeg er så dritt lei av å stå opp halv 6-6. I går sovna jeg på sofaen 19.30, slå den!!! Jeg studerer og er egentlig avhengig av å bruke kveldene fornuftig, men ha'kke sjangs.....gjesp!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min toåring legger seg senere enn din. Han er i seng ca 20.30. Da sover han til 9-10 hver dag. Han sover gjerne en times tid på dagen også. Litt varierende om han har behov for det.

Jeg tror barn er like forskjellige som voksne. Noen sover mye, andre lite. Noen er oppe tidlig, andre sent. Dere kan muligens, men det hjelper ikke alltid, forskyve leggetiden litt, bare han får nok søvn før han skal i barnehagen. Mange opplever dessuten bedring av nattesøvn når de kutter ut dagsoving.

Skrevet

2åringen her våkner som oftest i 6 tiden, jeg sier hun må sove og at det er natten, hun får kansje en flaske melk(halv flaske) og sovner som regel og kan sove til alt mellom 8-10. hun sover alt fra 1-2 timer i barnehagen og legger seg igjen rundt 7 tiden.

Når det er ukedag står vi opp klokken halv 7, men i helger sover vi så lenge vi vil, og har henne kansje litt lengre våken om vi fks er på besøk.

Jeg tror nok hun har arvet mitt sovehjerte da hun kan fks på det værtse sove til 11 tiden så være våken et par timer og sove igjen og sove 3 timer og så legge seg i 7-8 tiden og sove helt rundt.

Hun har alltid likt og sove lenge, men hadde en periode da hun mente at klokken 5 var det morgen og da nyttet det ikke og prøve og få henne til og sove,.

Skrevet

Her om dagen var vi oppe 04.18!! Hun sov da heldigvis 2 timer i bhg, og legger seg 19. Stortsett sover hun til kl 7 om morningen..

Skrevet

Tror dattera mi sover nokså mye..:S Hun Står opp 9, har en to timers hvil kl 12.30 ca til halv 3. Så legger hun seg halv 8-8.

Er det uvanlig at de sover så mye? Hun er hjemme med meg, så ikke sliten etetr barnehage og sånn heller

Skrevet

Gutten min holdt på med det fra han 9 mnd og til rett etter han ble to år. Da plutselig begynte å han å sove lenger halv 7 - 7 i ukedagene, og i helgene gjerne til 8. Men han sover lenger hvis han blir lagt sent... barna til samboer var som din.. våknet grytidlig, og ble de lagt sent, så våknet de kanskje ennå tidligere. Men jeg vet om noen barn som holder på med å våkne tidlig til skolealder, mens andre slutter før.. som min. Håper jenta di slutter også.. Gutten min er nå straks 3 år og har sovet "lenge" i snart ett r :-)

Skrevet

Vi har en på 2 og en på 4. De er oppe mellom 06 og 07 alle dager, sommer som vinter. Spiller ingen rolle når de legger seg eller om de sover på dagen. Mellom 6 og 7 er da de står opp.

Hører de lyder mellom 5 og 6 står de opp da.

Er helt utrolig, kan hamre og banke på kvelden etter de har sovnet, men å prøve å liste seg stille forbi rommene deres om morningen er komplett umulig..

Bare å innse at jeg må bli en a person som står opp tidlig alltid og legger meg innen kl 22..

Skrevet

hehe.. sånn var ungene til samboer også.. hjalp når de ble litt større da. Sånn 6-7 år.

Husker jeg lå å holdt meg hvis jeg måtte tisse tidlig om morgenen i angst for at de skulle våkne før de allerede pleide (sånn 06)

Skrevet

Jenta mi sover ca 13 timer per natt, fra ca 19.30 til 08.30 (pluss minus). Ofte klinker hun til og sover til både 9 og 10 også, men da blir det gjerne litt senere i seng på kvelden. Sover ikke noe på dagen, det sluttet vi med da hun var 1,5 år (er nå 2,3 år)

Skrevet

Vi står opp 6.30 og legger ca kl 19 (aldri senere).

eldste sluttet med sovinga da han var akkurat to år, yngste sluttet med dagsoving da han var drøyt 1 1/2.

Skrevet

Min 2 åring sover fra 19-19.30 til ca 6-7. Han prøver seg ofte i 5-6 tiden, men som regel får vi han til å sove litt til... Sover max en time på dagen. Han våkner fortsatt mye i løpet av natten, så søvn er noe vi ikke helt har fått teken på enda...

Skrevet

Gutten vår har vært likedan- til og med da vi slutta med dagsovinga..Så- etter et godt tips fra noen i barselgruppa gikk vi til innkjøp av dag/natt klokke..Tenkte jo mitt der jeg gikk 500 kr fattigere ut av butikken: skal en klokke med bilde av en kanin virkelig få guttungen til å sove lengre??

Men: allerede første kvelden; slutt på mas og gnål om vann og diverse for å drøye ut tida..Han la seg- og tyst ble det..Og han sto heller ikke opp før kaninen var stått opp! Jeg stilte den inn til 06.30 da- veldig ambisiøst- men det funka!! Og noen dager seinere var klokka både 07 og 07.30- da måtte jeg faktisk vekke han for bhg..

Så jeg tror det handler litt om vanen også, vi falt nok inn i et mønster som ble tungt å komme seg ut av. I tillegg blir det vel litt abstrakt for en 2åring å forstå at det er natta, selv om han har våkna..

For oss ble den klokka gull verdt :-D

Skrevet

Her sover hun fra 19+ til 06:30 på ukedagene og i helgene kan hun,om vi er veldig heldige sove til 07-07:45. Hun sover 30-60min i barnehagen, men ingenting hjemme på dagtid. Våkner opp 1-2 ganger pr natt, men stort sett går sovingen bra nå, etter å ha trøblet mye tidligere :)

Skrevet

den klokken over hørtes veldig lur ut:)

jeg studerer også, og for å komme tidsnok til skolen, er vi nødt til å stå opp i halv seks- tiden. Han legger seg i 8tiden, og noen ganger blir det 9..:) da vi var på ferie hos noen som la barnet sitt 7 var det naturlig at jeg også gjorde det, men da måtte jeg jommen stå opp før 5 så det var en dårlig greie. Jeg tror gutten min er av typen som trenger lite søvn. Ellers kanskje greit med a-barn? Man får gjort veldig mye om morgenen.

Skrevet

Ja den klokka er nok lur. Vi har tatt et vanlig nattlys og satt på et tidsur, det funker faktisk bra også. har kun prøvd det ut i en ukes tid men ser ut som han godtar det mer og mer at det ikke er morgen før lampen lyser.

Ellers er det nok mest vanen. Han har stått opp til samme tid hver dag samme hvor sent vi har lagt han eller hvordan han har sovet på dagen. En morgenfugl, men det går forhåpentlig vis an å snu trenden. Ingen av oss voksne ønsker å stå opp før 06.30.

Skrevet

Har alltid hatt en gutt som står opp tidlig. Alt fra halv 5 på morningen.. Og sammenhengende søvn har vi vel heller ikke alltid hatt;) Nå er det stortsett kl.6-halv 7 hver morgen, men det hender han våkner om natta. Jeg har vel bare innsett at sånn er det, selv om det er gørrkjedelig å måtte tenke på å måtte opp så tidlig HVER dag.

Han sover 1 time i bhg sånn ca.

PS: Å legge dem senere virker dårlig somregel, her våkner han helst tidligere om vi lar han rangle!

Skrevet

Her har gutten min alltid hatt lavt søvnbehov og vært tidlig oppe. Har nå sluttet med dagsoving og da sover han 11-11,5 time på natten. Dvs at jeg legger han kl. 20 og han våkner kl. 19. Han kan også våkne på natten, og kommer gjerne inn og sovner i sengen våres, og så våkner jeg og bærer han tilbake i hans seng. Utrolig irriterende uvane siden jeg også har en jente på 8 mnd som også er våken på natten.

Har vært mye av og på mht slutte å sove på dagtid, har prøvd siden han var 2 år, men har vært av og på. Han sov kun 45 min på dagtid men det var nok til at han holdt ut til langt utpå kvelden, men uansett opp tidlig neste morgen og da ble sliten igjen og holdt på å sovne "med hodet i makrellen" som de sa i bhg.

Vi får sove når vi blir gamle vi! Og kan jo bli gal av å lese hvor luksus andre har det med barn som sover 12-13-14 timer i døgnet.. "Litt" sjalu kan man si ja!

Skrevet

Trikset med lampa som slår seg på 06.30 ser ut til å virke bedre og bedre her, har hatt den i 2-3 uker nå. Før det ville han gjerne stå opp kl 05...

Han er generelt en morgenfugl, men i perioder har det vært verre enn andre. Når det har blitt uakseptabelt for oss så har vi som regel klart å snu trenden ved å ikke ta han opp før et visst klokkeslett uansett. I mellomtida har han enten sovnet igjen, sutret eller skreket. Vi har gått inn til han med en gang og sagt at det er natt og du må sove, så en gang til etter ca. ti minutt hvis han har vært veldig urolig. Det har som regel roet seg etter det. Men nå måtte vi altså til med denne lampa..

Han har nok ikke så lavt søvnbehov, er aktiv og i barnehagen hver dag så vi tenker han trenger en del søvn. Sover uansett litt mindre enn det "boka" tilsier.

Skrevet

Legger seg 19 og er gjerne våken en gang i løpet av natta - og opp kl 06 - 07. I går 05.40. Forstår ingenting - hun sov så godt for noen uker siden. Måtte det gå over. Fort.

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen:)

Godt å høre at det ikke bare er oss som er oppe før fuglene driter...

Denne uka har han faktisk sovi til nærmere 06.30-06.45. Har ikke sovi på dagtid denne uka, han får tilbudet, men vil ikke hvile. MEN... han er trøtt som en dupp og forferdelig grinte på ettermiddag/kveld. Så veit faktisk ikke hva han burde..han er jo bare 2,3 år.

Opp i otta eller sove lenger, men da med grinete unge på kvelden?--That's the question!!!

Skrevet

Min toåring sover ikke på dagen, det sluttet han med for mange måneder siden.

Legger seg 7 og står opp 7 (av og til litt senere).

Skrevet

Snupps på 2 år og 2 mnd sover stort sett fra 20:00 til 08:00 - hvis ingen vekker henne. I helgene kan hun glimte til med å sove til både 09 og halv 10. Men stort sett ca 08. Fantastisk.:-)

I fjor vinter/vår satt vi oppe fra halv 5/5 og jeg drømte om den dagen dette skulle skje;-)

Hun sover ca 1 time i barnehagen på dagen, ingenting hjemme.

Skrevet

Nå er min nærmere 3, men da hun var 2 og 2,5 våknet hun 5.45 nesten hver morgen. La seg kl 20.00 men sovnet ofte ikke før 21.00. Sov mellom 30-60 min i bhg.

Nå våkner hun mellom 7.00 og 8.00(i helgene) så det er allerede mye bedre.

Sovner fortsatt like sent(eller senere) og sover 30-60 min på dagen eller ikke i det hele tatt.

Det bli bedre.

Vi har også en på 5 og hun må vi dra opp av sengen kl.7.00 på hverdagene og kan sove til 8.00-8.30 i helgene.

Skrevet

Ja hadde man bare klart å komme i seng til kl 22 :) Et utpreget b-menneske med to morgenfugler til unger passer i grunnen dårlig sammen. Hehe!

Skrevet

Min er straks 2,5 og sover fra 19/19:30 til mellom 7 og 8. Har ikke sovet noe på dagen de siste månedene.

Kjenner meg godt igjen i det å ikke tørre å gå på do tidlig om morgenen i frykt for å vekke, hehe:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...