Gå til innhold

Uff..sitter her og ANGRER som en hund på at jeg valgte å studere sosiologi.. :( Vil følge min ungdomsdrøm.. men er usikker på om jeg vil klare det..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Helt siden jeg startet på ungdomskolen ville jeg studere rettsvitenskap. Min største drøm, karrieremessig er å bli jurist!

Sliter med litt dårlig selvtillit så har tatt meg til takke med et litt enklere studie som sosiologi.. jeg tør ikke å gå mine egne veier i frykt for å mislykkes. Jeg går bare første året men kjenner allerede at dette er helt feil for meg. Jeg liker overhodet ikke studiet og kommer til å slutte etter dette året uansett! Jeg vet familie og venner vil synes jeg er teit men, heller det enn å studere noe jeg føler går rett vest. Har null motivasjon og drømmer meg fortsatt bort i drømmen om å studere rettsvitenskap.

Er det å studere rettsvitenskap så vannskelig? Er det pugg pugg pugg fra 0700 til 1900 hver dag 7 dager i uken? Må man være et stort skolelys for å klare dette studiet ?

Jeg ønsker virkelig å studere dette men i frykt for å misslykkes så lar jeg være..

ps beklager alle skrivefeil, skrev dette veldig fort og det er seint :) ville bare få dette ut til noen som kanskje har noen oppløftende ord, eller sitter i samme situasjon selv.

klem ut i natten fra meg!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordelen er at du trenger ikke kunne så mye, så i den grad er det ikke vanskelig.MEN du må pugge å lese mye,Men jeg er sikker på at du klarer det som mange andre.Man klarer stortsett det man har lyst til! klem

Skrevet

Fascinerende lesning. Jeg drømte også om rettsvitenskap, og jeg prøvde. Og feila. Nå studerer jeg blant annet sosiologi, og elsker det. JA, juss er puggpuggpugg. Er du ikke 100 % motivert for å jobbe med det konstant, så kan du glemme det. Men spennende er det. Prøv da? Ta første året på juss, og finner du ut at du ikke liker det, så kan du bruke studiepoengene som en 40-gruppe f.eks. i sosiologigraden. :)

Skrevet

egentlig passer lesestudie meg bra. Liker å lese meg frem til informasjonen.

Jeg er ikke sterk i matte,fysikk eller noen av realfagene fordi disse fagene krever mye mer en bare å lese.

Hvordan er det sånn med slike fag i rettsvitenskap? er det mye utregninger og slikt eller går det i å ha en forståelse for lover metoder og funksjon?

vennlig hilsen, HI

Skrevet

Om du hater sosiologi så slutter du. Søk deg inn på rettsvitenskap istedet da vel.

Det er ikke sååå unormalt å ikke alltid velge rett studie første gang:)

Skrevet

Det er ingen skam å snu. Verre å gå og tenke resten av livet at du skulle blitt noe annet. Ingenting er så dumt som å fullføre en utdannelse for å få en jobb du ikke vil ha.

Angrer du etter å ha begynt på rettsstudier så kan du alltids hoppe tilbake. La andre tenke hva de vil. Det er din fremtid, og ditt valg hva du vil gjøre med den.

Jus er myyyye pugg og lange tungvinde setninger. Men min erfaring er at pugg blir lettere når du interesserer deg for fagfeltet, mot alt pugget man gjør på grunnskolen, som ofte føles mer meningsløst. Uansett hva du studerer må du regne med at det blir mange timer med lesing og hjernevridning. Det viktige er å velge reiktig felt.

Skrevet

Jeg skal bare fortelle deg en liten historie:

Jeg er skikkelig ELENDIG i matte. Virkelig, altså.

Jeg studerte statsvitenskap på Universitetet og der var det metode. Der var det masse regning, til min store fortvilelse. Jeg slet og gråt og var rett og slett på nippet til å gi opp. To uker før eksamen var jeg fast bestemt på å trekke meg fra hele eksamen og dermed droppe ut.

MEN. Så kom jeg på en kollokviegruppe, der vi sammen løste oppgaver.

Det var med svært bankende hjerte jeg møtte opp på eksamensdagen, fullt forberedt på å stryke.

Og vet du hva? Jeg klarte det. Jeg fikk til og med laud!

Så: Ikke la det "umulige" stoppe det. Kunne jeg, kan du!

Skrevet

Sosiologi er også en del metode og statestkk da, så regning får du der også.

I Rettsvitenskap var det faktisk endel sosiologi - iallefall når jeg studerte!

Men du blir ikke jurist av å ta rettsvitenskap da;(

Skrevet

Det er minst like mye statistikk og forskningsmetode i sosiologi som i statsvitenskap, og betydelig mer enn i f.eks. samfunnsøkonomi.

Skrevet

Jo, man blir jurist av å studere rettsvitenskap. :-)

Har sjekket alt ut nå! Jeg hopper av etter dette året å søker meg inn på rettsvitenskap til neste år :) Snakket med en studieveileder på skolen i dag og hun snakket med en fra fakultetet for jus. Der kunne de fortelle meg at måten studiet var lagt opp her ( Tromsø ) var det slik at jeg kunne fritaes fra endel fag første året pga jeg har gått sosiologi. Og dessuten var det veldig lav strykprosent i Tromsø kontra Oslo.

De har lagt opp studiet på en annen måte.

Ja, det var pugg pugg som hu sa. Men, det viktigste var ikke å kunne hele boka men å skille det viktige fra det mindre viktige. Det å kunne ordlegge seg og kunne bruke lovværk som metode under oppgaver og eksamener.

Og hun ønsket meg hjertelig velkommen og lykke til! Denne gangen skal jeg ikke være redd!

Takk for svar alle sammen :)

Skrevet

Jeg har master i rettsvitenskap, OG er jurist (til info til anonym over her).

Studiet har et stort pensum, og det krever mye lesing og pugging. Men er man motivert og strukturert så går det fint. Jeg kan virkelig anbefale studiet!

Send PM hvis du lurer på noe:)

Skrevet

tante grusom master of law : Har du studert rettsvitenskap med barn i bildet ? Jeg lurer på om det kan by på store utfordringer siden det krever at man leser mye, da tenker jeg 4t pr dag på egenhånd.

Jeg er en flink studient og glad i å lese. Siden jeg har lett for å "spise" informasjon ved å lese, så tror jeg det er en fordel for meg.

Sender deg en PM i kveld jeg, tante grusom :)

Skrevet

Jeg fulgte alle forelesninger på første avdeling. Helt i starten på annen avdeling ble jeg gravid med ekstrem svangerskapskvalme. Kunne ikke følge noen forelesninger på hele 2 avd. Leste hjemme. Tok eksamen 7 uker etter fødsel, og det gikk meget bra.

3 og 4. avd hadde jeg aldri permisjon, men leste mens barnet sov middag og om kvelden. Gikk kjempefint.

Barnet begynte bhg da han var 1.5 år, så på slutten av 4. avd. fulgte jeg noen forelesninger.

Jeg hadde aldri permisjon, og fullførte studiet på 4.5 år isteden for 5 år, som er normert tid. Jeg slapp et semester, fordi jeg har en bachelorgrad fra tidligere. Tok mesteparten av studiet som hjemmestudium, da det ikke er obligatorisk undervisning på jussen på UIO (bortsett fra etikken på 4. avd.).

Jeg leste vel i snitt 4 timer per dag, men leste da gjennom hele sommeren også.

Jeg skal ikke påstå at dette var lett og enkelt, men hvis du har barn som går i bhg, så går det fint. Så lenge du leser flittig på dagtid.

Bare å sende PM:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...