Gå til innhold

foreldrepenger og foreldrestipend (samme som gravid og student)

Anbefalte innlegg

Er det noen som vet om foreldrepenger fra NAV vil påvirke foreldrestipendet? Jeg er ferdig med utdanningen i mai og har termin i april. Jeg vil tjene mer de siste mnd før fødsel og regner med at foreldrepenger fra NAV vil bli høyere enn det inntektsgrensen er i en vanlig situasjon til lånekassen. Siden man får alt som stipend, vil dette da bli gjort om til lån? Sendte mail til lånekassa for 2 mnd siden og behandlingstiden kan tyde på at de ikke er helt sikre på dette selv..

Fortsetter under...

Husk at du må være registrert som student for å kunne få fødselsstipend, om du er ferdig i mai vil du ikke kunne få fødselsstipend.. For å kunne få dette må du søke deg videre inn på studier fra høsten av.. Foreldrepenger fra nav har ingenting å si på fødselsstipendet..

Ja jeg skal melde meg opp i et nytt studie fra høsten av så den er grei. Får se om jeg får ringt lånekassa og se hva de sier der, men greit å få det skriftlig. Så håper jeg det er som du sier, at fødselstipendet forblir stipend selv om jeg tjener mer enn "det som er lov". Takk for svar:)

Hei! Jeg er også student og har akkurat blitt mor, nå holder jeg på å lage en blogg for å kunne være til hjelp for andre i samme situasjon, så om det er noe du lurer på spør gjerne!

www.megogmin.wordpress.com

Fikk svar fra lånekassa på mailen min men de svarte ikke på det jeg spurte om. Fant en side på lånekassa som jeg ikke har sett før og der står det at foreldrepenger er inntekt som vil påvirke stipendet ditt. Så det vil da si at noe av stipendet blir gjort om til lån det da. Kjempe!

http://www.lanekassen.no/nb-NO/Hovedmeny/S...an/Hoyere-utdanning/Inntekt-og-formue-/Trygd/

Dette står også på lanekassen..

Egne foreldrepenger fra Nav påvirker ikke retten til foreldrestipend, men hvis din ektefelle/samboer/partner mottar foreldrepenger fra Nav, har dette betydning for foreldrestipendet fra Lånekassen.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...