Gå til innhold

Noen som kan hjelpe meg som blir ferdig i utdanning før termin? :)

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er ferdig med en bachelorgrad nå til sommeren, juni. Termin er i slutten av september. Det vil si at jeg ikke rekker å få startet i jobb, jobbet i minimun 6 mnd, og få foreldrepenger fra denne jobben.

Det jeg tenkte var å melde meg opp til et års studiet i et eller annet, og få foreldrepenger i permisjon fra lånekassen. Nå mottar jeg lån og stipend fra lånekassen.

Det jeg lurer på er om jeg må ha mottat lån/stipend i 6 mnd i det nye studiet, eller om det gjelder for dette studiet? Hvis noen skjønte hva jeg mente:)

Er det noen studier man kan melde seg opp til der de 6 mnd ikke er et krav? og i tilfelle hvordan finner man ut av dette?

Mange spørsmål, håper noen kan hjelpe en som er litt grønn på dette.

Fortsetter under...

Så lenge du er registrert som student i godkjent studie og har hatt rett på stipend/lån de siste 6 mnd så oppfyller du kravene om å få fødselsstipend. Dvs at du vil få fødselsstipend basert på at du hadde rett på lån/stipend om våren når du føder på tidlig høst... Det gjelder med andre ord for studiet du holder på med også..

Heihei. Jeg er også ferdig med en bachelorgrad i juni. Jeg har termin i begynnelsen av september.. Har og lurt på hvordan dette skal gå sånn økonomisk sett.. er litt bekymret.. Regner med at ingen vil ansette en gravid kvinne.. hmmm

• 2 uker senere...

Jeg er i samme situasjon. Termin i september, og ferdig bachelor i juni.

Har jobbet ekstrahjelp hele året, men det blir ikke store beløpet til permisjonspenger. Jeg mottar overgangsstøtte til ett barn jeg har fra et tidligere forhold, og har akkurat flyttet ilag med min "nye" kjæreste (som er far til barn i magen). Vil jeg fremdeles motta overgangsstøtte etter jeg har fått mitt andre barn? vil overgangsstøtten evetuelt gi uttelling på hva jeg får i permisjonsstøtte?

Ett spørsmål til, skal du gå på et års studiet du melder deg opp til eller utsetter du det? jeg har også tenkt å melde meg opp til et års studie dersom det er det som må til for å få økonomisk støtte.

Jeg er i samme stiuasjon som flere over har skrevet. Termin i september og ferdig på med bachelor i juni. Planen min er å søke videre til master, så får jeg i det minste litt økonomisk støtte. De 6mnd gjelder kun generelt for utdanning, ikke èn spesifikk utdanning. Om du skifter retning på utdanningen (altså, legger på et års studium i tillegg til bachelor), påvirker ikke det retten til støtte.Så lenge du har hatt rett på støtte våren 2011, er du innenfor reglen som sier at du må ha hatt rett på støtte de siste 6mnd, og har dermed rett på støtte skoleåret 2011/2012, så fremt du får skoleplass til høsten; http://www.lanekassen.no/Hovedmeny/Stipend-og-lan/Fodsel/Foreldrestipend/

La oss si du hadde starta din aller første utdanning i august 2011 og også mottat lånekasse støtte for aller første gang i august , og deretter fått barn i september 2011, da hadde du ikke hatt rett på foreldrepenger fra lånekassa, for da hadde du bare vært i utdanning i èn måned.

Det er også en regel om at en viss andel av fagene det året man får foreldrestipend må bestås, lurer på den er på 75%, uten at jeg skal påstå det veldig bastant for jeg fant det ikke svart på hvitt sånn i farten.

Annonse

Her er enda en som er i samme situasjon:) bachelor i juni, fødsel i september. Ble oppmerksom på graviditeten bare for noen dager siden og har vært utrolig stresset på grunn av dette! For sent for lånekassen, for tidlig for foreldrepenger. Er så lei av å studere også, så det er litt lang vei for meg å melde meg opp til nye studier, men det kan bli eneste løsning. Er det sånn at man MÅ ta disse studiene etter permisjonen da eller kan man "ombestemme" seg? må det være årsstudium, eller kan det være bare åpne emner på universitetet hvis man samler tredve poeng på et halvår, og kan man da gi seg etter halvåret eller er lånekassen nøye på at det må bli et år?

• 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...