Sadie *Mamman til Johanne* Skrevet 12. januar 2011 #1 Del Skrevet 12. januar 2011 jeg har inntrykk av at mme-barn ofte får grøt fra 4 mnd mens mm-barn venter flere til 6 mnd. Det spiller forsåvidt ikke såå stor rolle, jeg barer lurer på om noen vet om det er noen spesiell grunn til dette? har hørt at tidlig intro av grøt kan føre til fedme, men gjelder dette kanskje ikke når barnet allerede har fått mme lenge? .. bare nysgjerrig Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142778194-starte-tidligere-med-gr%C3%B8t-n%C3%A5r-barnet-f%C3%A5r-mme/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
H&M pluss tre små Skrevet 13. januar 2011 #2 Del Skrevet 13. januar 2011 Tror det er veldig mange som prøver seg på grøt når barnet er 4 mnd, men det viser seg at det for oftest er mme barns om liker det best. Kanskje det er fordi mange har litt grøtpulver i melka slik at de venner seg til smaken? Vi gjorde i hvert fall det slik at når vi begynte med smaksprøver så likte de i hvert fall maten. Tok derimot litt tid å få få de til å svelge hehe:) Har ikke hørt at tidlig intro kan føre til fedme. Kommer vel an på hvordan barnet ligger på kurven. Ligger det under er det kanskje en fordel, mens ligger det over er det kanskje best å vente:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142778194-starte-tidligere-med-gr%C3%B8t-n%C3%A5r-barnet-f%C3%A5r-mme/#findComment-142781421 Del på andre sider Flere delingsvalg…
blomstre Skrevet 13. januar 2011 #3 Del Skrevet 13. januar 2011 Alle kan begynne med annen føde ved 4 mnd. Fordøyelsessystemet er da ferdig utviklet. Årsaken til at det ønskes at mm-barn drøyer det er bare fordi de skal nyttiggjøre seg mm så lenge som mulig. Ved 6 mnd må imidertid de også få annen føde fordi jernreservene da er tomme og mm ikke inneholder jern. Allergi er en annen årsak til at mm har blitt annbefalt som eneste næring intill 6 mnd, men der har jo forskerne begynt å snu litt - det eneste de synes å enes om er at det er viktig at all ny føde innføres veldig gradivis og forsiktig. Så mitt hode virker det som 4 mnd er vel så "riktig" som å vente... Det er gjerne letter å gjøre det i et forsiktig tempo da. At barn blir kresene ved for sen innføring av andre smaker er også en faktor som har dukket opp de senere år... Nå er det jo gjerne de største og glupskeste babyene som begynner tidligst med grøt da, så jeg vet ikke helt om jeg tror på at det er selve grøten som gjør utslaget på fedme (aldri lest tilsvarende som du selv foresten). Se ann barnet, og om hun virker klar for annen føde eller ikke. Drikker hun f.eks store mengder mme, så er det et tegn. Om hun viser interesse for deres mat så bør hun også få begynne å smake litt annet :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142778194-starte-tidligere-med-gr%C3%B8t-n%C3%A5r-barnet-f%C3%A5r-mme/#findComment-142783122 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå