Gå til innhold

Serverer dere seriøst kake til besøk?!??

Anbefalte innlegg

Skrevet

HI igjen her

Ser at det er endel her som har spurt om jeg ikke serverer noe/hva jeg serverer når folk kommer på besøk. Eller "til kaffe" som flere av dere kaller det. (Forøvrig også et uttrykk jeg forbinder med mine besteforeldre..)

Og svaret er at jeg serverer det vedkommende har lyst til å drikke. Det være seg vann, kaffe, te, saft, brus - hvis jeg har det, så får de det de har lyst på! Det er ikke alltid jeg serverer noe som helst å spise, det avhenger av flere ting; om besøket er planlagt eller uanmeldt, hvem det er som kommer, om jeg har noe å servere, om det skjer mye med ungene eller om det er forholdsvis rolig rundt meg osv. Stort sett setter jeg frem f.eks. frukt - men det står igrunnen som oftest fremme hos oss til vanlig også. Sunt og godt for både liten og stor!

Det er også noen som setter spørsmålstegn ved om jeg overhodet har venner på besøk. Det sier seg vel selv, siden jeg overhodet har skrevet dette innlegget, men ja - jeg har ofte venner på besøk, både på dagtid og kveldstid. Og de av familiemedlemmene våre som er her ofte, finner selv noe å spise og drikke dersom de ønsker noe. Vil mer enn gjerne at folk skal føle seg som hjemme her, og heller si fra om det er noe de ønsker. Eller finne det selv. Mye mer avslappende for både dem og meg selv.

Er det mer "fremmede" på besøk, i mer formelle sammenhenger, sørger jeg for å ha både kaffe, te og brus i hus. Samt noen kjeks - i tillegg til frukten som vi alltid har mye av. Men jeg dekker ikke på og setter frem en haug, spør heller om de har lyst på. Da presten var her på dåpssamtale og jeg spurte om han ville ha noe å drikke eller spise (og påpekte hva jeg hadde å tilby), ville han faktisk bare ha et glass vann. Han sa at han var glad han fikk valget, for han var på så mange hjemmebesøk der folk satte frem kaker og brus og is og diverse at han fikk i seg langt mer enn ønskelig av denslags, men følte det var frekt å skulle is nei når det først stod på bordet. Slike ærlige svar liker jeg godt!

Uansett - at dette sjokkerer meg har overhodet ikke noe med manglende oppdragelse eller manglende evne til å sette meg inn i andres situasjon. Det er et resultat av mine egne erfaringer, ikke et resultat av at jeg ikke selv er spesielt begeistret for kake! På lik linje som at karsk er noe jeg forbinder med trødere, uttrykk som "hæstkuk" er noe jeg forbinder med nordlendinger og one-piece er noe jeg fobrinder med barn/ungdom...så er kake noe jeg forbinder med besteforeldre! Da er det vel ikke så rart at jeg, i mangel av kakeservering blant venner, foreldre og bekjente, reagerer med stor forskrekkelse over å oppdage at unge mennesker serverer kake "til kaffen" ?

HI

Skrevet

Jeg er fasinert av mennesker som har en såpass homogen omgangskrets at de ikke vet at det finnes 25-åringer som inviterer på kaffe eller at totninger er mestre i karsk ;)

Når det er sagt er vår versjon av te/kaffe/kake en versjon som ikke utelukker vann/urtete eller ingenting. Men så har jeg stort sett venner som enten liker te eller kaffe og synes litt hjemmebakt til er godt.

Skrevet

Betyr det at du aldri besøker eller får besøk av andre enn dine venninner? Hva med andre bekjentskaper? Får de lov å servere deg kake? Og hvis du må be venninnene dine "slenge over litt tevann", så overrasker det meg ikke veldig mye at de ikke baker kake til deg. Noe heller ikke mine nærmeste venninner alltid gjør når jeg kommer innom, bare så det er sagt :)

Skrevet

Øh, hvis jeg får besøk serverer jeg kaffe/te/vann og setter frem en skål med twist eller KAKE.

Det gjør alle venninnene mine og.

Hilsen ei på 24 år.

Skrevet

hehe du virker rimelig umoden og er lett å sjokkere ser det ut som.

Venninnegjengen min spiser ofte kake til kaffen på cafè...

Sjekk kakedisken nest gang du er ute, det finnes mer enn fyrstekake og lefser der ... og vi er ikke en gjeng kjerringer.

Skrevet

hehe så ser jeg nå at "til kaffen" også var litt gammeldags utrykk for deg.

Tror du er en noe usikker person....

ano 00.48

Skrevet

Da er det vel ikke så rart at jeg, i mangel av kakeservering blant venner, foreldre og bekjente, reagerer med stor forskrekkelse over å oppdage at unge mennesker serverer kake "til kaffen" ?

Hysterisk morsom setning! Hva annet har forskrekket deg gjennom årenes løp? Det er jeg veldig spent på å få høre om.

PS: Du må være beyond hyper-ultramoderne som ikke kjenner til uttrykket "til kaffen".

Skrevet

Er også vant med å servere\ bli servert kake til kaffebesøk. Hvis en venninne stikker innom på en snarvisitt pleier jeg også sette frem noe. enten druer, kake, kjeks, sjokolade, u name it..... På denne måten vil jeg vise at besøket er verdsatt.

Skrevet

Serverer ofte kake eller vafler, ja... Jeg er 28 år. Alle venninnene mine gjør det samme.

Skrevet

Enig med deg jeg HI. Kake "til kaffen" er for gamlinger.

Skrevet

Ja??

Baker ofte med guttungen i helgene og da blir det bakst til de som kommer på kaffebesøk ;-)

Hilsen 24 åring!

Skrevet

Enig, litt kjip vertinne, en kopp kaffe og en kjeks. En ting er om naboen går forbi og du inviterer henne inn på kaffe sånn i hurten og sturten, da kan det være vanskelig å trylle rem noe annet enn kjeks. Til et planlagt kaffebesøk serverer jeg alltid noe mer, rundstykker, kake (huff og huff) eller vafler.

Skrevet

Dersom vi venter besøk i helgene eller kveldene (som er planlagt) serverer vi alltid kaffe og kake/boller/vafler/is. Gjerne i tillegg til middag om det er avtalt middagsbesøk, men ofte har vi faktisk "bare" kaffebesøk i helgene.

Men dersom en nabo eller venninne stikker uanmeldt innom en vanlig dag/kveld så serveres kun kaffe og f eks frukt om vi har det i hus.

Jeg er forøvrig 24 år, min mann er 25 år. Og det er helt SERIØST!! ;-)

Skrevet

Morsom setning. Hehe. Godt det da!?

Ellers har jeg absolutt hørt uttrykket "til kaffen", men nok en gang; det er et uttrykk og en tradisjon jeg forbinder med mine besteforeldre!

Det er tydeligvis stor forskjell på hvor vanlig det er å servere kake når man får besøk. Ser at det er en og annen her som er enig med meg, så HELT alene er jeg iallfall ikke om å tenke slik. Og her jeg bor, er det tydeligvis heller ikke vanlig for unge folk å spise kake, hverken på kafé eller på besøk hos hverandre. Har dessuten bodd flere år i flere større byer i Norge (Bergen, Trondheim, Kristiansand), og heller ikke her møtte jeg mennesker som serverte kake når jeg var på besøk. Riktignok hovedsakelig studenter (men også arbeidstaker 2-3 av årene), men lell...?!

Beyond hyper-ultramoderne? Neppe... men fra et sted der "kake til kaffen" er et uttrykk og en tendens som tilhører en utdøende rase? Tydeligvis! :-)

Skrevet

Jeg elsker å bake, både kaker, boller, muffins, cookies ol, så hos meg kan man risikere å få servert det ene og andre når man kommer på besøk;-) Skal vi på besøk til svigers, mamma og pappa eller andre, kan jeg også finne på å bake med meg en eplekake, noen muffins eller boller. Heldigvis syns alle det er helt greit å både bli servert og få både kaker og boller av meg. Ser ikke på meg selv som særlig gammeldags av den grunn.

Skrevet

Twist?? Haha, det er nå hvert fall for gamliser:)

Skrevet

Nei, ikke seriøst kake, bare hjemmebakt kake.

Skrevet

Seriøst - Ja, det hender det..

Særlig hvis vi får kaffebesøk (får skrive TE besøk også.. siden jeg ikke drikker kaffe) i helgene..

Og helt seriøst så hender det at jeg bestiller meg et kake stykke på café også ;o) Jeg må visst være helt ute og kjøre jeg ...

Synes du virker litt "snål" som bryr deg så innmari om dette...

Ha en fin dag da!

Skrevet

Uff, høres slitsomt ut å være på besøk hos deg.

Må virkelig besøket selv spørre etter og selv finne seg noe å drikke og spise??

Personlig synes jeg det er ren høflighet å servere noe når vi får besøk - uanmeldt eller ikke. Ser jo selv at mange ofte takker nei til servering dersom ikke vertskapet setter på kaffe eller te uoppfordret. Hvis jeg kom på besøk til noen og de sa de ville stelle i stand noe KUN hvis jeg takket ja, så tror jeg nesten jeg ville takket nei bare for at de skulle unngå det "bryderiet". Men hvis de uoppfordret satte fram en kaffe/te og en skål med kjeks, sjokolade eller noe annet småtteri, så ville jeg gladelig takket ja!

Frukt er kjempefint å sette fram det! Men synes det er stor forskjell på å sette fram oppskåret frukt og å sette fram en skål med epler og bananer, Sjelden jeg tar en hel banan til kaffen liksom:)

Gjest amandine
Skrevet

Skal fortelle deg en familiehemmelighet.

En gang for lenge lenge siden var det en i familien(meg) som akkurat hadde fått barn nr 2, mindre enn 16 mnd etter barn nr 1.

Denne slitne bekkenløse alltid ammende kvinnen(fortsatt meg) fikk midt i all ståheien overraskende barselbesøk fra en av mannens slektninger med familie. Vi snakker altså ikke ringe først, men troppe opp på døra med to små unger, velte seg i sofaen og bli i flere timer. Noen(meg) hadde begått den dødssynden det er i visse miljøer å ikke ha kake på lur, og noen ble faktisk på alvor og seriøst utsatt for den reneste hatkampanje pluss baksnakking i LANG tid etterpå fordi noen(meg) var så gnien at hun(meg) ikke serverte noe som helst.

Note to self: Ha alltid noe på lur om gale mennesker kommer på besøk.

Skrevet

Så deilig at vi har forskjellige meninger.

Hi hvorfor prøver du å få folk som serverer kake til å fremstå som gammlinger og tullinger?

Jeg er av den typen som gjerne baker en kake om jeg vet at jeg skal få besøk, men kan godt servere twist eller kjeks og. Når det kommer besøk på kvelden eller sån blir det bare det besøkende måtte ønske.

Skrevet

Jeg tenderere til å være enig med deg, HI. Jeg kan ikke komme på at jeg en eneste gang har servert kake til besøk. Middagsgjester har vi ofte, en sjelden gang også lunsj. Men kake? Kun på bursdager.

Jo forresten, hadde noen på restekake-besøk etter navnfest. Ellers aldri.

Skrevet

Ehhh,ja,hva så?

Og hva er galt med bestemora mi??

Jeg elsker å bake og er hobbykonditor. Mine venner og familie forventer å få servert lekkerbiskener hos oss!

Men jeg serverer også frukt, grønnsaker med dipp og oliven...

Ikke er jeg eller min familie feite heller...

Har ikke besøk hver dag tross alt,og helst i helgene.

Litt voldsomt å servere middag hver gang, hadde blitt få besøk for å si det sånn.

Skrevet

Ja det gjør jeg absolutt!

Er det lunch eller middag synes jeg det må avtales på forhånd. Liker ikke dukke opp hos andre og bli servert middag uten at jeg vet det ihvertfall. Da utelukker en jo småbesøkene og besøkene utenom måltidstider. Hadde syntes det var kjipt å ikke få servert noe annet enn kaffe/te faktisk, men det kommer jo så klart an på lengden på besøket og forholdet...

Vanlig høflighet å servere noe ved besøk, men det kan gjerne være noe annet enn kaker da, men hvorfor ikke???

Skrevet

Jeg er 22 år og bor like ved gardermoen, og har ALLTID kake/kjeks/sjokolade på bordet når jeg får besøk... Er ikke sånn at jeg har det fremme hele tiden, men finner det frem når jeg vet jeg får besøk, eller selv når folk kommer uanmeldt. Har aldri syntes at dette har vært rart :S Og ingen er overvektige her i gården..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...