Anonym bruker Skrevet 12. januar 2011 #1 Skrevet 12. januar 2011 Det er noe jeg forbinder med bestemora mi. Seriøst! Ikke engang foreldrene mine/mine venners foreldre driver med denslags. De inviterer til lunsj og middag e.l., men aldri kake og kaffe. Var overbevist om at dét var en totalt utdødende skikk, men på folk her inne (som jeg dessuten trodde var gj.snittlig ganske unge!) så virker det jo som om det er hverdagslig kost når man har besøk, enten det er jentegjengen som kommer, om man har barselbesøk eller foreldrene er innom for å hilse på barn og barnebarn.. Seriøst!??? Dette sjokkerer meg faktisk litt. Kake!???? For meg er det noe man får servert hos besteforeldre og oldeforeldre. Og som man selv serverer kun i barneburdager. Morsomt hva man kan finne ut på disse sidene...! ;-)
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2011 #2 Skrevet 12. januar 2011 du høres også ut som du er 14 år gammel!hva er det med DIB i dag da,er det bare 14 år gamle jenter som er logget på i dag?
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2011 #3 Skrevet 12. januar 2011 Jeg er 31 år. Hva er fjortis med ikke å servere kake? HI
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2011 #4 Skrevet 12. januar 2011 Kanskje måten du skriver på som minner deg om en fjortis.. SERIØS ass..
Gjest Skrevet 12. januar 2011 #5 Skrevet 12. januar 2011 Jeg kan godt servere kake, is, pai, fruktsalat eller noe annet godt når jeg får besøk. Har stortsett alltid noe i fryseren jeg kan ta opp og severe. Kos å kunne by på litt ekstra når familie eller venner stikker innom;)
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2011 #6 Skrevet 12. januar 2011 Liker du ikke kake, HI? Er det det som er så fælt med å servere kake? Jeg elsker kake, og blir veldig glad for å få det servert når jeg er hos noen, og jeg elsker å servere det når vi har besøk. Da har jeg en god grunn til å lage digge kaker!
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2011 #7 Skrevet 12. januar 2011 Vel. Du om det. Jeg skriver ikke "ass" en eneste gang, og selv om jeg i ettertid ser at jeg har skrevet ordet "seriøst" hele 3 ganger, så er dét likevel det eneste ordet som kan karateriseres med fjortisspråk i hele innlegget. Trodde forøvrig det var min innstilling til kakeservering du anså som fjortis, derav mitt spørsmål.. HI
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2011 #8 Skrevet 12. januar 2011 HELT ENIG HI!!! Kunne aldri falt meg inn å servere kake til venninner som kom på besøk eller til foreldre/svigers når de kommer innom. Er de sultne har jeg brød i skuffen Jeg har heller aldri vært borti å bli servert kake når jeg er hos venninner eller foreldre. Det hender besteforeldrene mine har, men de er jo besteforeldre, og det er jo litt mer vanlig trodde jeg.. at de serverer kake. Eneste gangen jeg skal lage kake til folk er i min sønns bursdager
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2011 #9 Skrevet 12. januar 2011 Ikke nødvendigvis kake.. , men tiner opp boller eller andre ting jeg har i fryseren slik at man kan by på noe til kaffen når det dukker opp besøk. Moren min har alltid gjort det, bestemoren min gjorde det alltid. Synes det er en fin ting å fortsette med jeg:)
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2011 #10 Skrevet 12. januar 2011 Må le... Lurte også på hvor gammel du var. Uansett så finnes det jo en del kaker verken besteforeldre eller oldeforeldre har noe spesielt forhold til. Vil jo bare nevne at det er ganske vanlig blant unge mennesker i dag å gå på kaffebar, drikke kaffe og kanskje ta en brownie, ostekake, gulrotkake, biscotti, panforte e.l. til da såååee.... Så veldig rart med kaffeslabberas med kake til i dag stemmer vel ikke helt.
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2011 #11 Skrevet 12. januar 2011 Vel.. nei, jeg er vel ikke verdens største fan av kaker. For all del- et kakestykke i ny og ne er ikke å forakte, men det er overhodet ingen vane for min del, hverken blant venner eller familie. Jeg lager absolutt aldri kaker selv, foruten nevnte barneselskaper, og kunne aldri finne på å servere det når jeg får besøk. Hadde dessuten aldri trodd at noen av mine gjester har følt seg "snytt" for servering av den grunn- men etter å ha lest her inne, innser jeg at det tydeligvis er vanligere blant helt unge mennesker enn jeg selv har erfart. Eller er dette noe som varierer fryktelig mellom ulike landsdeler? Det kan det vel umulig være...?! HI
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2011 #12 Skrevet 12. januar 2011 Er fullstendig klar over at det er vanlig å gå på kaffebar, gjør det ofte selv. Og drikker da også en eller annen form for kaffe. Men bestiller aldri kake. Ingen av mine venner heller. Da heller en lett lunsj/liten rett før kaffe'n. Jeg tuller ikke når jeg sier at kake er helt "ukjent" i min aldersgruppe blant folk jeg kjenner og omgåes! Derav så mange "seriøst!" i hovedinnlegget.. hehe...(ser jo nå at det ser ganske overdrevent og faktisk U-seriøst ut!) HI
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2011 #13 Skrevet 12. januar 2011 Vi har ofte kaffebesøk på søndager, da serverer vi alt fra kake, muffins, fruktsalat, is, pannekaker, kjeks, fruktspyd, vafler osv. I vår vennekrets er det veldig vanlig med kaffebesøk, hos foreldrene våre også.
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2011 #15 Skrevet 12. januar 2011 Det er ikke overvekt av oldeforeldre og besteforeldre på kaffebarene rundt om, så vi får anta at en og annen kake blir kjøpt og spist av mennesker under 40 år. Og ja, jeg serverer seriøst kake til besøk.
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2011 #16 Skrevet 12. januar 2011 Ja, men herregud, HI! Selv om du ikke liker kake og ikke engang kjøper det på kafe, betyr vel ikke det at andre folk har andre preferanser eller vaner!!! Blir som om jeg skulle si: Seriøst! Fins det fortsatt folk som liker lapskaus??? Med andre ord: UINTERESSANT!
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2011 #17 Skrevet 12. januar 2011 Syntes du er litt rar jeg hi som syntes det er rart å få servert kake:) Jeg lager kake titt og ofte og serverer det gjerne til besøk om de er innom en lynvisit:) Hvis noen kommer for å bli noen timer så serverer jeg skikkelig lunsj..eller middag. Hva med vafler da, er det også rart og umoderne i dine øyne?
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2011 #18 Skrevet 12. januar 2011 Jeg er over 30, fra Oslo vest, og her serveres kake når man har besøk, inviterer noen til kaffe, i middagsselskaper, til bursdager og andre festlige anledninger. Selvsagt serveres også kake i bryllup, konfimasjon, dåp ol også. Det samme gjøres i min foreldres generasjon, mine besteforeldres generasjon og blant mine yngre søsken sine venner/familie. Slekta i nord har det på samme måte, slekta i vest gjør det også på den måten. Jeg forøvrig en over gjennomsnittlig stor omgangskrets.
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2011 #19 Skrevet 12. januar 2011 Serverer kake jeg, men det er sjeldent! Driver å slanker meg, så da blir det dårlig med kake;) Litt synd, for jeg lager kjempe gode kaker... Hehe... Jeg er 21 år...
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2011 #20 Skrevet 12. januar 2011 Ja, det kan jeg godt finne på! Har mange venner som stadig er innom. Har servert alt fra 3 retters til 30 mennesker, til bløtekake i min egen bursdag. Elsker å invitere inn, lunch, middag, kveldskos, tapas, suppe, en kopp kakao, vafler, te og krydderkake, boller og brus:) Elsker besøk og elsker å lage deilig mat! Suksessterte er forøvrig min spesialitet, mmmmmmmm!
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2011 #21 Skrevet 12. januar 2011 Jeg er vokst opp på landet, og der har vi skikk at vi serverer kake/kjeks/is hvis man får besøk. Dette er ikke samboeren min vant til, og ingen av oss er direkte glad i kake (jeg er laktose-intolerant). Det vi bruker å gjøre er at vi har kaffe/kakeselskaper med min familie, og rundstykker/snitter/middagsselskaper med hans familie! Når jeg har venner på besøk så er det gjerne avtalt på forhånd hvilket besøk de er på, er de invitert på lunsj, middag, kveldskos så får de mat deretter! Jeg har også erfaring med at om jeg baker kake som jeg fryser ned i porsjoner blir spist opp før vi får selskap, hehe Vi blir begge 25 år i år!
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2011 #22 Skrevet 12. januar 2011 Begynte faktisk selv å lure på hvor gammel du var,ut ifra skrivemåten,alle spørsmålstegnene for ikke å snakke om innholdet i teksten. Jeg er 28, og alle som jeg kjenner og har kjennskap til, serverer ofte desserter og kaker når folk kommer på besøk. Og middag og lunch o det passer seg sånn er vel heller mer unormalt om man ikke har noe å by gjestene sine på..er ikke alle som er så sultne, eller at det passer å servere lunch retter/middagsretter.
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2011 #23 Skrevet 12. januar 2011 Ja, her får gjester gjerne kake og mine venninner kan gjerne ha kake om vi kommer på besøk. Trodde kake var ganske vanlig jeg og ikke forbeholdt gamle mennesker. Kake er ganske mye det
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2011 #24 Skrevet 12. januar 2011 Er det galt å servere kake å nå da, ufattelig til store problemer enkelte har her inne. Jeg mistenker mange for å ha utrolig lite å tenke på når kake kan være ett problem. Å servere noe når man får gjester er en gammel skikk, som er vel verdt å ta med seg videre. Iblandt får man så mange gjester at å servere en kake er mye billigere enn om alle de skulle fått servert middag. Jeg husker fra da jeg var liten jente at både til oldemor og hos bestemor fikk man alltid servert noe når man kom på besøk, om så bare en skål på bordet med litt konfekt. Den vanen har min mor også, hun er faktisk bare 45 år gammel og det beste jeg vet er å besøke henne for det er alltid noe godt som trylles fram på bordet Selv er jeg å oppdratt til at man serverer noe når man får gjester, og da blir det gjerne kake, boller, kanelsnurrer eller noen påsmurte rundstykker. Og jeg har aldri opplevd at noen blir skuffet for å få kake servert, tvert imot er det mange glade ansikter når man tryller fram en sjokoladekake på bordet Og jeg er 25 år, så hvilken generasjon snakker du om egentlig? Jeg kaller det å være godt oppdratt
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2011 #25 Skrevet 12. januar 2011 Hmmm, trodde det var helt omvendt jeg, at kakebaking var tilbake i "trendbildet" Alle kule jenter i dag lager vel stilige amerikanske muffins med en flott krusedull av farget krem på toppen osv? Synes den ene bakebloggen etter den andre popper opp jeg, og årets kokebok i norge 2010 var en bakebok! Jeg er glad i å bake, så kommer du til meg kan du få servert alle mulige slags kaker. Har aldri møtt på en eneste negativ reaksjon på det heller..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå