Gå til innhold

Flere med veldig aktiv etåring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Snuppa her går og går og går. Sitter aldri i ro og leker. Hun sover knapt på dagtid, sover heldigvis godt om natta. Klager når hun sitter i vogn, bilstol, barnestol (må fore henne hele tiden hvis hun skal sitte i ro) og ellers der hun må sitte i ro. Hun begynte å snu seg da hun var 3 mnd, gå 10 mnd og i dag 13 mnd gikk hun baklengst for første gang :-)

Gleder meg til den dagen hun sitter i ro på fanget, da skal vi jammen meg på cafe ;-)

Flere slike barn her inne?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jepp! Fra han begynte å gå rundt 13 mnd så har han aldri vært i ro. Går og går og går som du skriver..og hater å sitte i vogn og bilstol. Utforsker ALT..skuffer,skap,vaskemaskiner,kjøleskap..ja han har vært gjennom det meste. Så her er det ingen avslapping etter henting i bhg. Men det er jo positivt at de er aktive og nysjerrige da..selv om det til tider er slitsomt. Cafe er det bare å glemme ja..

Skrevet

Hihi, her er det det samme :)

Tatt toget et stykke noen ganger og det må virkelig planlegges! Pakke med alt av ting og mat som kan underholde leeengst mulig.

Løper over alt og klatrer på ting så fort jeg snur meg, så her gjelder det å ha både ører og øyne med seg altså :)

Men blir heldigvis aldrig kjedelig da så lenge hun er våken ;)

Gjest eelis+kian ♥
Skrevet

Min har aldri ligget stille, hehe. Fra han var nyfødt var han en virvelvind - ikke at han var en slitsomt nyfødt, men i de våkne periodene var det styring og knøing i ett. Nå er han 15 mnd og løper i alle retninger hele dagen. Han har for en stund siden lært seg å klatre på møblene og vinduskarmene, og den utspekulerte lille luringen har skjønt at han kan bruke gåbilen som krakk for å komme seg opp i sofaen! Så her må jeg passe på hele tiden :-)

Dessuten går skravla konstant. Han babler altså fra morgen til kveld, enten han prater til seg selv, eller til meg eller lekene sine, eller leker at han snakker i telefonen. Jeg skjønner jo bare et og annet ord, men det er nå gøy likevel. Heldigvis er han stort sett blid som en sol. Det gjør meg glad.

Fascinerende alder, dette!

Skrevet

hehe..min har også skjønt at han kan bruke leker som krakk..drar med seg gyngehesten og legger den over på siden for å komme oppå tv-benken..og i div skuffer. Skulle helst hatt et sett øyne i nakken ja. Do-døra må for all del aldri stå åpen her i huset.. :) Men det er jo litt gøy å se hvor oppfinnsomme de er å da..selv om det til tider er i meste laget å holde styr på for ei mor med litt for lite energi og overskudd..hehe.

Skrevet

Vi har fulltidsjobb med disse småttisene :-) Eneste som fungerer her for å få henne i ro er å ha henne i en bæresele på ryggen når jeg lufter bikkja. Men, jeg må hoppe innimellom ellers blir det for kjedelig der baki ;-)

Gjest lillemamsi
Skrevet

Min tass på 13 mnd begynnte å gå når han var 9 mnd, og etter det har det bare vært full fres overalt !

Klatrer opp på sofa, bord, viduskarmer,skoffer osv osv..

Sitter aldri rolig, ikke en gang når han sitter i sele i matstolen. Kaster kroppen frem og tilbake, prøver å vri av seg selen.

Stiv som en stokk når han skal settes i bilsetet.

Og tar seg frem i snøen som en traktor!

Han går baklengs, i sirkel, hopper med samlet bein over dørstokker og tar aldri pause.

Han stuper kråke i senga og står på hodet når han sover :( Ser ikke noe godt ut, vi snur han rundt men han vrir seg med en gang. SKAL sove med hode og ene skulder ned i madrassen og beina oppetter sengekanten...

Må inrømme jeg er ganske sliten om dagen...puh!

Skrevet

jada, hun har alltid vært aktiv, siden hun kom ut.(nå er hun 15 mnd) Aldri ville sovet på dagtid, aldri ville ligget på rygg. Hun skulle sitte fra hun var nyfødt (altså, vi måtte holde henne oppreist i sittende stilling for at hun skulle bli fornøyd). Hun har stått strak på bena fra hun var et par uker gammel. Vi måtte selvsagt holde balansen i overkroppen, men ellers sto hun helt stødig på beina. Altså meget meget aktiv.

Hun har alltid krevd oppmerksomhet, og har aldri kunnet leke for seg selv på gulvet. Hun har ikke vært den raskeste motorisk, men likevel veldig sterk.

Når vi triller med vogna så skal hun ikke sitte i ro, da hyler hun. Hun er i bedre humør nå som hun får gå selv, men hun løper jo vekk fra meg på få sekunder, så det ender med at vi leker hund og katt. Så det å få tatt seg en liten tur på kjøpesenteret, det går ikke an med mindre jeg har lagt det inn som en planlagt treningsøkt :P

Før hjalp det å gi kjeks, men nå funker ikke mat heller. Nå skal hun løpe rundt med maten i hånda.

Syns faktisk det har blitt bedre på hjemmebane. For et par måneder siden sutret hun noe voldsomt hvis jeg snudde meg vekk fra henne i mer enn 2 sekund. Jeg måtte enten ligge på gulvet så hun kunne klatre på meg, ellers kom hun klatrende oppi stolen der jeg satt. Hun måtte alltid sørge for at jeg at jeg var i umiddelbar nærhet. hehe :)

Tror aldri hun har sovet mer enn 1 time strekk i hele sitt liv, bortsett fra på natten. Da sover hun godt, men det skulle bare mangle så aktiv som hun er.

Har virkelig fått kjørt meg dette året for å si det mildt :P Og nå er det på'n igjen. Fikk en sønn for 17 dager siden, men han er en roligere kar. Jeg trodde det var noe som feilte han fordi han var så rolig og ikke kunne holde opp hodet selv. Ikke kan han stå strak på beina heller. men andre har kommentert at det er han som er normal, og søstra som er en smule overaktiv. Men du verden hun er virkelig morsom, det skal hun ha :)

Skrevet

GRATULERER SÅ MYE, Vestlandsfanden!!! Så koselig at du har fått gutten din :-) Går det bra? Gikk fødselen greit? Synes du er beintøff som har 2 så tette. Veldig godt å høre at nr. 2 er roligere. Vi er i gang med å prøve på nestemann nå, og er litt skremt for tanken ettersom den første var relativt krevende... Så det er beroligende å lese det du skriver :-)

Skrevet

Gratulerer med gutten Vestlandsfanden:)

Gjest eelis+kian ♥
Skrevet

GRATULERER SOM TOBARNSMAMMA!!!

Herregud, så fort det har gått - var det ikke i går du fortalte at du var gravid? ;-) Kos deg masse med tilværelsen, og jeg håper nesten du har barnehageplass til din aktive snuppe? Jeg hadde dødd hvis jeg skulle hatt en rampunge til, hehehe. Du skal ha cred for at du orker! Masse lykke til, og husk å sove når du kan :-)

Skrevet

Tusen takk alle sammen:)

Ja, det var nesten igår at jeg sa at jeg var gravid ja ;) Effektivisering av svangerskapet;)

Ja, hun begynner i b.hagen til uka (tilvenning). 50 % da, fordi min mann jobber turnus, så han er ofte hjemme på dagtid. Takk og lov for at hun skal gå i barnehagen noen dager, så hun kan slite ut noen andre. Han trives vel i barnehagen han Kian? :)

Hvis han her pjokken blir like aktiv som søstra, så blir jeg låse meg inn i boden til blir 30 år :P

Men foreløpig sover han bedre enn søstra si, og et liker jeg. Men nå gir jeg MME i tillegg og det har vel sitt å si

Så gøy da Tigerlise!! Lykke til!! Det blir spennende :)

Nå skal jeg sjonglere mellom å være på småtroll 0-1 år og 1-2 år. Hadde aldri forestilt meg å få så to tette, men så langt har overgangen fra 1-2 barn vært en smal sak sammenlignet med overgangen fra 0-1 barn. Men det er bare min opplevelse. Har ikke slitt med barseltårer eller sårt underliv denne gang, pluss at man er jo blitt vant til mammatilværelsen. Hverdagen har egentlig bare fortsatt som før. Det eneste jeg kvier meg for nå er når vi skal ut og to unger skal kles på, og når begge er påkledd så skal minsten ha pupp, også bæsjer han...mens storesøster svetter i dressen. hehe:) Ellers så skjønner man vel at det kan bli litt hektisk når to barn skriker samtidig. Men det å bli mamma første gang opplevdes mer som et sjokk for meg. Å bli tobarnsmamma føles derimot mye mer naturlig.

Så jeg sier bare: Gled dere når det blir deres tur til å bli tobarnsmamma:)

Gjest eelis+kian ♥
Skrevet

Nei, så fint å lese :-) Kan tenke meg overgangen til to barn er lettere enn overgangen fra ingen til ett barn. Når man har en fra før av er man jo litt mer klar over hva man kan forvente, selv om det sikkert er en helt ny verden som tobarnsmamma.

Hvordan var fødselen da? Og hvordan takler jenta å være storesøster så langt?

Kian stortrives i barnehagen ja, kunne vel ikke hatt det bedre! Også er det så deilig å være på jobb! Hehehe

Masse lykke til med alt og gratulerer igjen :-)

Skrevet

Det har mye å si at man har opplevd morstilværelsen før ja:)

Men jeg har jo ingenting å klage på sammenlignet med deg. Du er jo helt alene, vi er er trossalt to voksne om ansvaret og det gjør det jo himla mye enklere. Det er klart han er jo på jobb, men jeg vet jo hele tiden at han kommer hjem om noen timer.

I høst var han bare hjemme og sov på natta, da han jobbet fullt og sto i med oppussing av hus hver eneste dag. Da fikk jeg smake på det å være alenemor, men likevel så visste jeg jo at det bare var for en periode.

Så det er de som er alenemødre som er tøff syns jeg da! :)

Så bra at han trives. Håper matea også gjør det, og det tror jeg nok:) Ja, jeg må også si jeg syns det var befriende å starte i jobb igjen, selv om det bare ble jobbing i 2 mnd. Mye mindre slitsomt det, enn å gå hjemme med en aktiv liten krabat :P

Men å skulle bytte ut ungene mine mot et annet liv, er selvsagt helt uaktuelt, men det er vel unødvendig å nevne i det hele tatt ;)

Gjest eelis+kian ♥
Skrevet

Hehe, alenemødre gjør da en like god jobb som alle andre mødre, tenker nå jeg :-) Jeg syns ikke det er så fryktelig slitsomt, men det kommer kanskje litt an på innstillingen man har. Til tider er vi vel alle søkkslitne, enten man er en eller to!

Du skal nok se at barnehagen kommer til å bli fint. Kanskje tilvenningen blir litt kjip, men det går jo over. Det blir nok kjempegøy for henne å leke med andre barn, Kian syns i hvert fall det er helmaks ;-)

Kos deg med dine små. Jeg kjenner jeg blir helt dårlig, jeg vil også ha en liten baby! Det er utrolig hvor fort tiden går.

Skrevet

Javisst gjør alenemødre en like god jobb, MINST! ;) Og uansett situasjon, så kan man bli kjempesliten. helt klart!!! Og mye har med innstillinger og forventninger å gjøre, uten tvil. For jeg merker allerede at jeg har mye mer overskudd og energi nå som jeg er tobarnsmamma enn første gang. Idag har jeg hatt begge to alene, mens mannen har 12-timers skift. Og jeg har til og med bakt kanelsnurrer. haha. Med Matea klarte jeg ikke smøre meg en brødskive en gang i starten, så det er heldigvis fremgang :P

Fødselen ja, det glemte jeg å svare på. Jeg fikk en drømmefødsel denne gang også, selv om den forløp seg bittelitt annerledes. Det tok 5 timer fra første rie til han var ute. Måtte kjøre ambulanse, for jordmor var sikker på at jeg ville føde på veien til sykehuset (hadde 7 cm åpning da jeg kom til henne på kontroll, og det var omtrent 2 timer etter første rie). Men gjorde ikke det da, for navlestrenger hadde surret seg så mange ganger rundt hodet hans at det gikk tregt på slutten. Det var motsatt med første fødsel, da gikk det i ei voldsom fart på slutten.

Helt forjævlig da hodet sto i åpninga, men det var en kortvarig smerte heldigvis. Glemt nå selvfølgelig ;) Og barselperioden har ikke føltes som en barselperiode i det hele tatt. Ingen tåke, særdeles lite støl nedentil, ingen doplager, ingen særlige tårer.. føler meg egentlig ganske normal og lite hormonell. Helt motsatt enn første gang.

Åh, det er så deilig å IKKE være gravid, men jeg skjønner at du savner en baby til. Jeg begynte jo allerede å planlegge en ny graviditet 4 mnd etter første fødsel, selv om jeg ikke hadde planlagt at det skulle skje SÅ fort :P

Det blir alltids din tur igjen skal du se :)

God helg og klem :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...