Anonym bruker Skrevet 12. januar 2011 #1 Del Skrevet 12. januar 2011 Er gravid med nr.3. Har i begge mine tidligere svangerskap hatt bekkenløsning og fått ulik behandling for dette med varierende effekt. Går nå et helt nytt sted, men min fysioterapeut er sykemeldt og en vikar har tatt hennes plass. Hun sier at dersom jeg ikke har vondt både i symfysen (hvor mye av mine smerter sitter) og bak, nederst i korsryggen, så "er det ikke så ille" som om jeg skulle hatt mye smerter både foran og bak. Idag testet hun meg litt og kom frem til at det var mye stive muskler i bekkenet, som forårsaker smerter... Men....betyr dette at hun mener at jeg IKKE har bekkenløsning, men kun muskelsmerter?! Smertene i symfysen og de i hofte ol er jo der like fullt, men det kan kanskje ikke kalles bekkenløsning da? Litt forvirra her.... Og bittelitt usikker på min nye fysioterapeut sin kompetanse på området.... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142777406-hva-mente-fysioterapeuten-med-dette-da-tro/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2011 #2 Del Skrevet 13. januar 2011 Hei på deg:) Begrepet bekkenløsning er egentlig ganske vanskelig, fordi det er er naturlig del av svangerskapet at leddbåndene blir løsere for at du skal klare å føde. I tillegg er det ikke noen entydelige årsaksforhold til hvorfor noen får sterke smerter i bekkenet og andre ikke. I fagmiljøet har de byttet det begrepet ut med bekkenleddsplager. Og har du smerter i symfysen, så er det i hvert fall ingen tvil om at du har bekkenleddsplager;) Stive muskler i bekkenom rådet, vil også innbefattes i dette begrepet. Dersom en del av smertene dine kommer av stive muskler, er det en bra ting, fordi det er lettere å behandle, dersom der er nedsatt bevegelighet, er det også mulig å få gjort noe med. Det vanskeligste, er plager i bekkenet som ikke har noen tydelig årsak. Da har forskning på området vist at stabiliserende øvelser kan ha god effekt. Nå vet jeg ikke hvilken behandling du har fått eller hvilken behandling du trenger, men håper den har effekt og at plagene blir mindre. Lykke til!! Og hvis ikke du blir bra, ville jeg vurdert å oppsøke en kiropraktor som kan bedre nedsatt bevegelighet i bekkenet. Min symfysesmerter kom fra en låsning i bekkenet, og etter 2 behandlinger hos kiropraktor, var det mye bedre. Jeg sier selvfølgelig ikke at det er sånn for alle, men det kan være verdt et forsøk... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142777406-hva-mente-fysioterapeuten-med-dette-da-tro/#findComment-142780976 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2011 #3 Del Skrevet 13. januar 2011 Takk for godt og utfyllende svar! Trodde jeg hadde litt peiling på dette etter å ha vært gjennom det noen runder før, men jeg blir stadig forvirra av hva de ulike fagpersonene sier. Jeg har fått ett treningsopplegg med både styrkeøvelser og tøyeøvelser som jeg trener etter minst en gang i uka på treningssenteret hos fysioterapeuten. Tøye gjør jeg også hjemme. Synes dette fungerer relativt godt, vet jo at det ikke finnes noen vidunderkur. Kiropraktor har jeg derimot aldri prøvd, men skal absolutt vurdere det om det hjelper (hvertfall noen) mot symfysesmertene. Må si at min støre trøst er at jeg vet at dette går over etter fødselen. Det gjør det uendelig mye lettere å leve med enn om det hadde vært noe kronisk. Så på den måten anser jeg meg selv å være veldig heldig.... hi Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142777406-hva-mente-fysioterapeuten-med-dette-da-tro/#findComment-142781071 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå