Gå til innhold

Forsøkte skravle men ingen svar - merkelige pustelyder fra baby på 7. mnd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta vår på 7 mnd har siden hun var 6 mnd laget noen merkelige pustelyder. Nesten hvesing, både på inn- og utpust. Jeg er tilbøyelig til å si at det høres astmatisk ut, men de rundt meg sier hun bare "prøver ut stemmen sin".

Hun hoster aldri (i såfall så skjelden at jeg ikke legger merke til det). Hun sover helt stille, og jeg har aldri hørt at det skjer på natten. "Fenomenet" oppstår plutselig, og slutter like brått uten at det eskalerer - holder å ta smokken inn og ut feks eller avlede henne med lyder.

Synes likevel denne pustingen er grufull å høre på.. og hver gang hun gjør det (flere ganger daglig), tenker jeg at det høres ut som astma :-( Leser om astma hos små barn på nettet, og da står det ingenting om slik pusting, heller om hoste og surkling. Ingen leger (og det er flere gjennom de 7 mnd. hun har levd- inkludert min pappa som er spesialist i lunge, allergi, astma, indremedisin) har hørt noe lyder fra bryst, og jeg hører heller ingenting. Hun har heller ikke vært forkjølet eller lignende de siste 3 mnd.

Er det noen flere som har babyer som har laget slike lyder, eller som vet hva det kan være?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Asmatikere sliter med utpust, mens forkjølelse,flask krupp og lignende sliter med innpust.

Men du kan jo ta henne med til en barnelege og kreve at de undersøker dette nærmere!

Skrevet

Jeg har lagt merke til at snuppa her innimellom lager sånne surklelyder når hun akkurat har spist.

Skrevet

Takk for svar ;-)

Det surkler ikke i det hele tatt - umulig å forklare lyden, men kan minne om knurring på ut og innpust (heeh, heeh, heeh). Ikke bare på utpust.. Merkelig. Hun er jo frisk, glad, aktiv, sover godt og det virker ikke som om hun blir verre av aktivitet. Det kan like godt komme når hun stelles, spiser eller blir tullet med.

Jeg får be pappa ta en ordentlig sjekk igjen, selv om han sikkert mener hun er frisk.

Skrevet

Hun tester nok ut stemmen sin skal du se! Vet om en som hørtes nesten ut som en hes and av og til, var bare noen lyder han laget.

Men jeg syns at du bør sjekke det hvis du er bekymret!

Skrevet

Hei! Jeg tror jeg vet akkurat hvordan det høres ut. Min lille begynte med dette da hun var 5 mnd. Nå er hun 9 mnd, men jeg husker ikke helt når hun sluttet med det. Det er nok bare for å teste ut "stemmen" sin. Virket som om mini her syntes lyden var morsom å høre på. Folk rundt meg trodde jeg var gal som ikke tok opp jenta mi når hun lå i vogna og begynte med disse lydene. Men jeg var vant til det, og visste at hun ikke holdt på å bli kvalt. :-) Men i begynnelsen trodde jeg det var noe alvorlig galt. Håper det er det samme hos deg da, at det ikke er noe som feiler henne! :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...