Gå til innhold

Nå lurer jeg virkelig.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

39+1 er jeg i dag, og dette et blitt værre og værre siden rett før jul....

Er det andre som føler de har hovnet opp i 3dobbel str i underlivet?

Jeg har det helt forferdelig nå... kjennes grusomt ut og det synes veeeeeldig godt også! Kjennes ut som om det er lløst alt sammen der nede jo ;)

Kan ikke huske at dette skjedde med mine andre 2 svangerskap.... så lurer jo self på om dette er vanlig :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet hva du snakker om... Og for den som ikke liker å lese ekle nedentil-detaljer: slutt å lese nå!

Jeg har det også sånn(minst), og jeg er bare 31+2(!) Men dette er mitt femte barn, og dette er noe som er blitt verre for hver gang.

Med de to første hadde jeg ingen ting, med nummer tre hovnet jeg opp en del siste måneden av svangerskapet, og med nummer fire begynte det vel da jeg var sånn ca 5 mnd på vei. Da var det derimot ikke bare hovent, men i tillegg fikk jeg store, stygge åreknuter som buktet seg utenpå både her og der der nede. Det var alldeles forferdelig. Jeg turte ikke si noe til jordmor før jeg nærmet meg termin, for jeg følte det var så flaut. Da hun omsider tok en kikk, var reaksjonen faktisk som jeg fryktet; Hun gispet og sa "nei og nei, som du ser ut"(meget profesjonell jordmor jeg gikk til den gangen), og hun konstaterte dessuten at det var ganske ille med hemorider også. Det var jeg jo selvfølgelig fullstendig klar over. Jeg hadde tross alt gått på do i noen måneder i denne tilstanden.

Jeg prøvde fortvilet å legge ut noen tråder her inne på bim for å høre om noen hadde opplevd noe lignende, men fikk ingen respons. Gjett om jeg følte meg som en freak of nature da? Det jeg grudde meg mest for med hele fødselen, var å blottlegge mitt "ødelagte" underliv for andre. Det var ikke noe moro.

Nå går jeg til en annen jordmor, og har fortalt henne om forholdene og tankene rundt det og erfaringene mine fra sist gang. Hun har, i motsetning til min forrige jordmor, beroliget meg, og sier at dette er heeeeeeelt normalt når man begynner å ha gått gjennom en del svangerskap. De ser det hele tiden, og det er mer unormalt at en kvinne som har født fire eller fem barn ikke er opphovnet/har åreknuter nedentil enn motsatt. Hun har derimot ikke sett hvor ille det står til med meg, så det kan jo være derfor hun tar så lett på det ;-)

Av en eller annen grunn er dette et gjenstående tabu hos vordende (flerbarns)mødre.

Jeg gruer meg forferdelig til fødselen av samme grunn som sist. Det ser jo beint fram ut som et krigsområde der nede, og det er ikke noe moro å ligge å skræve og vise det fram. Men jeg har jo ikke noe valg.

Men det kan jeg si; Jeg så alldeles forjævlig ut sist gang, men en måned eller to etter fødselen, var alt tilbake til normalen. Hovenheten forsvant ganske umiddelbart, åreknutene tok noe lenger. Så jeg krysser alle fingrer for at alt går tilbake også denne gangen.

Jeg er 100% sikker på at du som er over 39 uker på vei og er "bare" hoven, er tilbake til normalen så godt som med en gang :-)

Skrevet

Takk for svar, man er da i alle fall ikke unik ;)

Er jo en utrolig ekkel opplevelse selvsakt.... men at jordmor kan si noe slikt er jo helt forferdelig :/

Jeg har ikke snakket om dette med jordmor ennå fordi det er blitt skikkelig ILLE de siste dagene... Skal på kontroll i morgen og håper da de har noe og si. Jeg tror ikke jeg har fått åreknuter, men så vet ikke jeg hvordan det ser ut heller :P Også har jeg ikke turt å se på meg selv der nede ennå... så bare meg selv i speilet forfra at det ikke var noe pent syn :P

Men jeg tenker jo slik at det må være normalt, kan jo ikke tro noe annet :)

Skrevet

Tenkte bare å trøste deg med at du ikke er alene.

Jeg venter bare mitt andre barn, men syns underlivet er mye mer "rasert" i forkant av fødsel denne gangen enn sist..

Alt er liksom så hovent, og samtidig slapt der nede. Kjenner at jeg har fått noen åreknuter også.

Kjenner jeg gruer meg litt til å vise fram det stygge underlivet mitt, men hvis ungen skal ut så må jeg jo det. Samtidig er det jo rart om det ikke skjer endringer i underlivet med tanke på hva kroppen gjennomgår :-)

Bare krysser fingrene for at det går tilbake etter fødselen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...