Gå til innhold

Hvorfor blir alle så sjokkert over første legetime??

Anbefalte innlegg

Jeg trodde faktisk å først at jeg ikke skulle ha legetime før uke 12..men da jeg ringte legekontoret fikk jeg nesten kjeft for at jeg egentlig ikke hadde tenkt å ringefør om flere uker. Jeg fikk høre at det for førstegangsgravide var normalt med time for prøver og info i uke 9, og slik ble det da. Er sikkert forskjellig praksis etter hvilket legekontor og hvilken kommune man bor i.

Fortsetter under...

Jeg fikk time til legen min nå i uke 9. Jeg venter barn nr 4 så jeg tror ikke det spiller så stor rolle egentlig hvor tidlig man får time. Når man er førstegang fødene får man jo flerekontroller enn flergangsfødene. Jeg bestillte bare time for å få timen i kalenderen min, men litt også for å få vite hvilke medisiner jeg kan bruke nå som jeg er gravid. Har holdt meg unna alt til jeg får det bekreftet fra legen min. . Men skal tablodprøver ol i uke 12. Blir vell neste time rundt uke 12 så blir det nok lengere vente tid etter denne. Tror de henviser til ultralyd i uke 12. Jeg mener å huske at i de andre svangerskapene fikk jeg 2 legetimer til legen før ultralyd, så kom ultralyden og etter ultralyd en ny legetime. Hadde ikke mange timene til legen etter ultralyden før fødsel ivertfall. Men selfølgelig trenger man råd eller lege er det jo bare å bestille en time.

Ønsker dere alle lykke til i svangerskapet.

Det virker som det er veldig forskjellig praksis rundt om.

Jeg hadde første legetime i dag 11+2 og må tilbake for å ta blodprøver siden jeg kom for tidlig. Det står mellom uke 12 og 16 på skjema hun fylte ut. Så om jeg hadde møtt opp i uke 8 hadde de nok sendt meg ut igjen..hehe.

Her har vi heller ikke flere kontroller for førstegangsfødene. Er samme pakken for alle mann. Ikke time noe før og ingen flere kontroller. Skulle det vært flere kontroller så burde det heller vært for fleregangsfødene. Er de som sliter seg ut med de man har fra før;-) Sist kunne jeg legge meg ned og sove når jeg ville.

Nå er heldigvis formen på vei opp:-)

Stakk innom jm på vei ut og fikk time om 4 uker. Så da blir det disse 2 kontrollene før ordinær ul i uke 19.

Jeg dro til legen i uke 5 og synes ikke det er noe unormalt ved det. Jeg er førstegangs, og har jo derfor ikke peiling på hva som venter meg. Men etter å ha snakket med legen min om hva skal skje fremover, fått svar på de tusen tingene jeg lurte på, ble jeg lettet på en måte. Jeg visste at legen ikke kunne gjøre som mye mer enn å snakke med meg, men jeg følte meg bra da jeg gikk ut av legekontoret.

Var tilbake i går, 9+4, der vi tok div prøver, hun kjente på livmora mi, og vi fylte ut helsekort. Ultralyd skjer jo ikke før i uke 18, så da bestilte jeg selv en privat i neste uke.

Da vi fortalte familien i uke 7 at jeg var gravid, spurte alle om vi hadde vært hos legen, så jeg fikk inntrykk av at det var normalt dit å dra tidlig.

Nei, dette er første gang jeg er gravid og jeg vil selvfølgelig dra så ofte jeg kan til lege og ultralyd for å følge tett med på denne spennende utvilkingen som skjer!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...