Gå til innhold

Hvorfor blir alle så sjokkert over første legetime??

Anbefalte innlegg

Det virker som det er om å gjøre å få første legetime så tidlig som mulig..

Dere som er hos legen i uke 5, hjertet har mest sansynlig ikke begynt å slå enda. Og i uke 8 er embryoet mindre enn 2 cm stort. Hva tenker dere at legen skal gjøre?

Desverre er det også mange som mister i løpet av de første mnd, så jeg skjønner godt at legene helst vil vent litt med kontroll.

Det virker som de fleste her inne får beskjed om å komme tilbake rundt uke 12. Og at den første timen egentlig var litt bortkastet.

Hvis dere vil se embryoet eller se om det er liv er det bare å bestille seg en tidlig ul. Det koster litt, men da får man det man er ute etter.

Man har vel ikke behov for at legen skal stryke en på kinnet og fortelle at alt ser bra ut og atmani får et perfekt friskt barn. Det vet man ikke før barnet er ute og vokser opp.

Jeg hadde et helt normalt første svangerskap og fødsel. Alt så fint ut på ul, men det viste seg at babyen vår ikke var helt frisk alikevell. Men det går bra:-) Det er litt av gamet. Er ingen lege som kan fortelle noe om fremtiden.

Vil bare oppfordre alle til å senke skuldrene og nyte graviditeten. Ikke kast bort tiden på bekymringer;-)

Fortsetter under...

Jeg fant ikke ut at jeg var gravid før igår jeg. Jeg er allerede i min 8 uke. Ifølge min utregning av menstermin (ikke helt sikker). Har time i slutten av neste uke. For legen ville ha meg inn før jeg hadde passert uke 10. Stresser ikke noe med det jeg, legen kan ikke gjøre noe med det uansett. Babyen eller embryoet ligger jo liksom bare der inne og venter på å vokse seg stort.

Hei Dollypopp!

Tror det er mange som drar til legen, for de er usikre på hva som skjer fremover. I mitt forige svangerskap var jeg redd, av mange forskjellige grunner. Og dro til legen, siden jeg ikke viste hva som skulle skje videre osv. Det er nok mange som er usikre på hva som er normalt og når ting skjer. Denne gangen dro jeg til legen fordi jeg var usikker på hvor langt jeg var på veg. Pga fjerning av spiral og div. Såå, man har nok forskjellige grunner vil jeg tro :)

Men ja, det er viktig å nyte graviditeten, og ikke bekymre seg hele tiden :D absolutt!!

Jeg tror mange har for høye forventninger til hva som skal skje hos legen. Man håper kanskje at man skal få en bekreftelse på at alt er bra, men det er jo vanskelig å gi.

Men jeg vil ikke si at det er for tidlig å dra til legen i uke 5, man må bare ikke håpe og tro at det skal bli en stor opplevelse. Hvis man skal føde i Oslo, er det lurt å være så tidlig ute for å få helsekort og mulighet til å søke seg til det sykehuset man ønsker å føde på.

Legen kan vel ikke si noe om hvor langt man er på vei.Hvertfall så lenge man ikke har stabile sykluser. Da kan man jo også finne ut med div kalkulatorer på nettet.

Søkte fødeplass selv jeg:-) Fikk plass både på Riksen og ABC på Ullevål, selv om jeg bor 2 min fra Ahus. Bare å sende en mail.

Skjønner at mange er usikre på hva som vil skje fremover, men da er det kanskje lurt å si det når man bestiller time. Så vet legen hvorfor du kommer og kan evt sette opp en time når legen mener det er riktig tid. Så slipper man hvertfall skuffelsen hvis man møter en lege som ikke gjør noe.

Her jeg bor er det ikke vanlig med mer enn 1 legetime og 1 jm time før ordinær ul.

Jeg søkte også selv, men fikk beskjed om å ettersende helsekort, så regnet med at de ville ha det så fort som mulig. Legekontoret mitt sa at det absolutt ikke var for tidlig å komme.

Annonse

Hvis man bor i Oslo er det ingen selvfølge at man får fødeplass i Oslo. Jeg kjenner faktisk flere som har måttet føde i Asker og Bærum fordi de var for sent ute med å søke om fødeplass.

Det er relativt vanlig at legen søker om fødeplass. Det har i hvert fall begge mine leger gjort i mine to svangerskap.

Derfor springer jeg til legen så fort jeg vet at jeg er gravid. Rett og slett for å få fødeplass i Oslo. Enkelt og greit.

Jeg bor ikke i Norge, men England, og her er det lit annerledes, første legetimen vet jeg legen er utrolig hyggelig og tar seg tid til å gå igjennom spørsmål som gravide skulle eventuelt ha, i Norge er man litt "kaldere", det synes jeg er litt trist.. For det er jo en stor ting å være gravid, og å få beskjed fra legen "det er ingenting vi kan gjøre nå , for hjertet har ikke begynnt å slå enda" synes jeg er litt kaldt og brutalt.. Man trenger ikke å være frekk og kald.. Man lurer gjerne på hva som skjer framover, hva man bør unngå åspise, heller prate med legen enn å lete opp all informasjon på internett da man kan bli lett forvirrey/ bekymret... :)

Er sikkert ikke dumt å få legen til å søke fødeplass, var egentlig ikke det jeg mente heller...

Synes det virker som mange blir skuffet over hvor lite som blir gjort første legetime. Er ikke alle som tar blodprøver og fyller ut helsekort før nærmere uke 12, sikkert av forskjellige grunner. Og selvfølgelig skal legen ha tid til å svare på spørsmål, men det er kanskje greit å huske at det ikke r like stort for de rundt som for en selv.

Jeg gleder meg til legetime i morgen, så synes det er spennende selv:-)

Men har ingen forventninger. Selv om jeg er 11+2.

Riksen er nok fult i uke 8 ja. Er vel nesten for sent å få plass når testen er positiv..hehe.

Jeg var på første legetime da jeg var 5+5 og satte veldig pris på det. Selv om det var en "uoffisiell" time, med tanke på utfyllelse av helsekortet osv. (Det gjorde jeg ikke før nå sist, da jeg var 11+5.)

Som førstegangsfødende er det greit å få litt info om hva som skjer, når man stort sett har null peiling på ting. Og min lege ville ha blod og urin for å teste diverse verdier og ha som et slags utgangspunkt, for å sammenligne verdiene opp imot senere når jeg ble "mer" gravid. Noe jeg syntes hørtes veldig lurt ut.

Så bortkastet synes jeg det absolutt ikke var! Og de andre tingene fikk jeg uansett bekreftet/vite på privat UL.

Noen garanti for å få et friskt barn får man uansett ikke, noe steder. Take it or leave it, liksom. Men det skjønner vel alle likevel, gjør vi ikke...? :-)

Vil dette også si de som er til legen for å konstantere at de er gravide? Sikkert mange førstegangsfødende som trenger en del tips om svangerskapet som er fram til uke 12! Jeg ville iallefall satt pris på en legetime etter at jeg hadde funnet ut at jeg var gravid, bare for en samtale med lege!

Jeg bestilte time hos en privat lege sist (tot jeg var ca 6 uker på første kontroll). For å få timen så fort som mulig. Der fikk jeg helsekort og alt med en gang. Ikke noe problem. Vet jo ikke hvordan det blir hos en offetlig lege denne gangen, men håper jo på å få helsekort med en gang.

Annonse

Jeg ringte for å bestille time når jeg fant ut av at jeg var gravid, og fikk time i slutten av uke 6. Ikke fordi jeg VILLE ha det, men fordi jeg fikk tildelt det.

Jeg gikk til legen i uke 5 pga jeg trodde de ville måle hcg i blodet mitt siden jeg fikk satt inn egg. Men neida, tok bare en urin prøve for at de skulle få det bekreftet, så satte hun meg opp på time når jeg er i 12 uke. Hun søkte da om fødeplass samtidig.

Fikk brev i forrige uke om fødeplass på ullevål og time hos pol.for fostermed. i mars.

Og idag fikk jeg endelig en time hos jordmor i beg av mars.

Jeg er på tidlig kontroll fordi jeg må testes for en type blodkoaguleringsykdom som må behandles allerede i 1 trimester. Tror ikke det er så uvanlig å teste for den (Lupus antikoagulasjonsfaktor). Jeg har iallefall blitt innkalt til blodprøvetakning i uke 7 og legetime i uke 8. Legen hadde bestilt ultralyd i uke 8 også, uten at jeg ba om det.

Hehe, er nok bare jeg som er veldig opplyst da, siden det er så mange som vet så lite om graviditet. Nå er jo jeg andregangs, men gjorde det på samme måte sist.

Kan godt være jeg hadde fått time i uke 5 også, men synes ikke det var nødvendig.

Var ikke meningen at dere skulle forsvare valget deres, jeg synes bare det er rart å lese om alle som blir overrasket over at legen ofte ikke gjør så mye før ca uke 12.

Men blir alle egentlig så sjokkert da? :) Jeg ringte min lege og der sa de at jeg kunne komme inn tidligere hvis jeg ville få konstantert graviditeten og hvis jeg ønsket samtale/hadde spørsmål, men at det ikke var vits med time før uke 12 for det var da alle blodprøvene skulle tas og slikt, så da orket jeg ikke bestille meg noen tidligtime, tar det litt som det kommer. Men det var det svaret jeg forventet.

Tror mange, særlig førstegangsgravide (jeg er det selv) har mange spørsmål rett og slett, men ikke forventer å høre hjertelyd eller andre ting på så tidlig legetime, og noen ønsker da time, andre velger å vente :)

Men det er mulig jeg ikke har fått med meg at det er mange sjokkerte :P hehe.

Jeg innrømmer gjerne at jeg er en av de som i utgangspunktet ikke hadde peiling på verken graviditet eller barn før jeg selv ble gravid. Jeg visste knapt hvordan man lagde barn! He he! ;-) (Altså: alt det rundt EL og sånn. Måtte google det når vi først hadde hoppet av pillen og skulle begynne å forsøke.)

Etter å ha gått rundt i godt og vel 30 år og vært fast bestemt på å IKKE få barn var det hele en mega-omveltning for min del, i alle fall. Jeg har konsekvent lukket ørene når venninner/familie/kolleager osv. har snakket om sine graviditeter og barneerfaringer. Det har mildt sagt interessert meg midt på ryggen og kunne ikke ha vært mer irrelevant!

Angrer jo litt på det nå, da... He he! Men må altså lære alt fra grunnen av. Og da er det greit å ha en lege som kan forklare en ting eller to, helt fra starten av! :-)

Fikk legetime i uke 8+4, for en uke siden. Men dette fordi jeg er gravid for første gang og har ingen i min vennekrets som har vært gravide før og ingen rundt meg jeg kan spørre om råd. Syns det var veldig kjekt med en legetime og fikk en ul siden jeg var der. Fikk se hjerte banke og var overlykkelig for den bonusen :)

Neste legetime blir uke 12,som jeg hører er det vanligste :)

Gjest En til 2011 <3

Det er stor forskjell på folk. Er man førstegangs er det sikkert veldig godt å få en tilig time for å prate om alle di tingene man skulle lure på,å det er sikkert bortkastet å alt det der,men for den gravide kan det bety mye å få snakket med sin lege. Ikke alle som finner svarene di søker på internett da..... :)

Jeg ringte legen, rett og slett for å få avtalt time - sånn at jeg hadde noe å glede meg til :) Hadde jo på ingen måte forventet å komme til så tidlig.

Men siden jeg kom til så tidlig, fikk jeg tilbud om å delta på et forskningsprosjekt som går ut på å kartlegge fostervekst - så nå får jeg 8 UL undersøkelser utenom den ordinære i uke 18 :)

Første UL blir i min 12 uke + å jeg gleder meg helt sinnsykt!

Når jeg var hos legen og fortalte at jeg var gravid, nærmest befalte han meg at jeg skulle ha første svangerskapskontroll neste time, og da var jeg 7+5. Det har nok noe med at jeg er litt stor og hadde blodpropp i sommer, men han var ivrig på at det absolutt måtte skje. Jeg hadde da vært på tidlig UL som han også hadde befalt meg om å ta, viste ultralyd bildet og at alt sto bra til, så leverte jeg urinprøve, de tok 6 glass med blod, målte blodtrykk, vekt og høyde. Alt ble notert på helsekortet jeg fikk med meg timen før. Så det er nok forskjellig.

Jeg hadde ingen spm om graviditeten til legen, så den timen gjorde ikke så allverdens mye for meg, det var helst ultralyden som gjorde at jeg følte meg mer rolig.

I uke 12 må jeg tilbake til sykehuset for ny ultralyd, som både legen, gynekologen og sykehuset anbefalte på det sterkeste. :)

Jeg visste ikke at man egentlig ikke har svangerskapskontroll før i uke 12 første gang. Føltes helt naturlig å bestille legetime da jeg fant ut at jeg var gravid, og fikk da også time i uke 8. Legen satte selv opp time til meg i uke 10 også... han har ultralydapparat så vi kunne se at alt var liv laga begge ganger (men ingen kontroll av noe mer slik man kan gjøre på privat UL da). Jeg bestiller nok tidlig time neste gang også... :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...