Puppen og lillemor Skrevet 12. januar 2011 #1 Skrevet 12. januar 2011 vesla mi (snart 3 måneder) har egentlig vært en fryd å ha med å gjøre siden hun ble født.. hun spiser godt, sover godt og er stort sett blid og fornøyd. Men de siste dagene (en uke ca) har hun vært litt survete og sover dårligere.. Hun sover max en time om gangen, mens tidligere har hun sovet 2-3 timer om gangen. Ikke engang når vi er ute på trilletur sover hun lenge.. Men hun sover fortsatt godt om natten.. kan dette være noe av grunnen? at hun sover så mye om natten at hun trenger mindre søvn på dagen? I tillegg har hun blitt litt vanskelig å få i mat (jeg fullammer).. når jeg legger henne til blir hun ofte illsint og gråter og spenner hele kroppen.. Jeg mistenker at hun kanskje sover dårligere fordi hun ikke får i seg like mye mat som før.. men hva skal jeg gjøre? Siden hun er tilnærmet umulig å få i masse mat.. (før kunne hun spise i 45 minutter.. nå er det max 15) Noen med tips og råd? for jeg føler at vår tidligere så harmoniske hverdag er byttet ut med konstant kamp for å få henne til å sove og spise ordentlig.Ikke
Mammahjertet <3 Skrevet 12. januar 2011 #2 Skrevet 12. januar 2011 Hei Det er normalt at de får litt mindre behov for søvn på dagtid etter som de blir større. Mi jente for eksempel som er 5 mnd nå, hun sover ofte bare en halv time i strekk om gangen(våken 1 1/2 time mellom hver blund ca). Det er REN luksus de dagene hun tar en blund på et par timer for eksempel. Hvis ungen din sover godt på natta så skal du være glad for det Og det at hun spiser kortere enn før har kanskje med at hun er flinkere til sugeteknikken nå som hun har blitt større, samt at melkeproduksjonen din sikkert har guffa ordentlig opp. Mi kunne suge i eevigheter da ho var mindre. Nå er det som oftest like lenge som jenta di. Bortsett fra hvis ho vil ligge og kose litt, da småsutter hun etter hun har spist ferdig. Så lenge jenta di går fint opp i vekt, virker fornøyd stort sett og har gode og våte bleier flere ganger i døgnet tror jeg ikke du skal bekymre deg. Forresten, har du sjekka at det ikke er tenner på gang? Det er veldig tidlig enda egentlig. Men jeg kan si at mi jente fikk sin første tann en stund før hun ble 4 mnd.
Puppen og lillemor Skrevet 12. januar 2011 Forfatter #3 Skrevet 12. januar 2011 hei, og takk for svar! Jeg har tenkt tanken om endringen i søvnmønsteret på dagtid skyldes at hun trenger mindre søvn.. og jeg kan leve med de korte lurene! Det betyr jo egentlig bare mer tid sammen med henne og det er bare gøy (innså plutselig at det ikke hørtes så veldig bra ut at jeg kaller henne slitsom i overskriften - det jeg mente var at det er slitsomt fordi jeg blir stressa og bekymret for at det er noe galt..) Men det er mer slitsomt med spisingen egentlig.. for hun bruker nok kortere tid enn før og det skyldes sikkert at hun er blitt større og flinkere til å suge, men jeg synes liksom ikke det forklarer at hun blir så sint hver gang jeg legger henne til. Hun kan suge i 2 minutter og så vrir hun seg unna og hyler, og så prøver jeg igjen og så suger hun ca 4 "sugetak" før det samme skjer igjen. Jeg blir bare så usikker på hvor lenge jeg skal prøve å få henne ti å spise, eller om jeg bare skal gi opp så fort hun begynner å protestere. Men jeg tror egentlig hun er sulten, for nå prøvde jeg (som et eksperiment) å gi henne litt morsmelk på flaske (som jeg hadde pumpet ut en stund tilbake), og det drakk hun opp kjempefort! Kan det være at hun blir utålmodig fordi hun må jobbe litt for at melka skal komme, og at hun derfor blir irritert? Og hva kan jeg gjøre med dette i såfall??
Mammahjertet <3 Skrevet 12. januar 2011 #4 Skrevet 12. januar 2011 Hmm... kan hun ha vondt noe sted i nakken sin skal tro? Slik at det ikke er behagelig å ligge i amme stilling. Har du prøvd forskjellige stillinger å amme henne i? Tviling stilling er en av favorittene til vesla mi. Det kan godt være at hun blir irritert fordi melka ikke kommer med en gang. Da vet jeg det kan være greit å håndmelke seg litt først sånn at utdrivingen av melka allerede har starta litt i det hun legges til. Du kan jo prøve det Skjønner godt at du vil hun skal ha litt lengre blunder på dagtid også, for en tar seg litt inn i de pausene der. Men hvis hun fortsetter å sove en times tid om gangen så er ikke det så aller verst Hyler hun like mye hver gang du legger vesla til brystet eller? Mi gjorde en del av det der hvis jeg la henne for ofte til. For jeg var så veldig vant til at hun ville ha pupp omtrent konstant. Og når hun etter hvert ikke krevde pupp så ofte, så la jeg henne til før hun viste tegn til sult. Og da ble hun så sint at. Men du kjenner din baby best, så du ser sikkert om hun viser tegn på sult
Puppen og lillemor Skrevet 12. januar 2011 Forfatter #5 Skrevet 12. januar 2011 nå har hun (bank i bordet) sovet ute i vogna si i en time - så det er bra! Og det stemmer overens med min teori om at hun sover dårligere fordi hun ikke får i seg nok mat.. Samtidig høres det fornuftig ut det du sier om å legge henne til for ofte.. for det kan godt tenkes at det er det og ikke at hun får for lite mat som er problemet! Tror jeg skal prøve å være lett mer oppmerksom på signalene hun gir istedet for å legge henne til "etter klokka".. Har uansett tenkt å rusle en tur ned ti helsestasjonen etterpå for å veie henne. Da kan jeg i hvert fall få bekreftet om hun legger på seg nok eller ikke Men tusen takk for god hjelp! det hjelper å bare få luftet frustrasjonen litt
Mammahjertet <3 Skrevet 12. januar 2011 #6 Skrevet 12. januar 2011 Det er bare hyggelig Jeg vet veldig godt hvor frustrerende det er i blant. Jeg har flere ganger ønsket meg en bruksanvisning på vesla mi ;-) Det er forresten bare bra at du legger henne til ofte sånn sett... for da får du ordentlig fres på melkeproduksjonen. Det sies at om en legger babyen til sjeldnere enn hver 3. time så minker produksjonen. Og vesla di vil nok ha flere perioder med økedøgn før du er ferdig med fullammingen. Prøv deg frem Og lykke til med gullklumpen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå