lucky meee:) Skrevet 12. januar 2011 #1 Skrevet 12. januar 2011 Har ei snart 4 mnd gammel jente og synes hun drikker så lite. Det går gjerne 5-6 timer mellom hver gang, og da drikker hun gjerne bare en pupp. Om nettene vil hun helst sove, men føler at jeg "må" gi henne iallefall en gang. Kurven er sakte stigende, men har vært til veging flere ganger der vekta har gått ned. Jeg har gitt erstatning noen ganger og da viser det at hun drikker mellom 50-100 pr måltid. Hun er ellers storfornøyd og smiler og ler:) Virker ikke hverken sløv eller irritert. Vet det finnes slike "målinger" over hvor mye de i den alderen skal ha pr døgn. Noen som vet?
frk oktober Skrevet 12. januar 2011 #2 Skrevet 12. januar 2011 De skal ha ca 15 % av kroppsvekten sin. Dvs: hvis hun veier 6 kg, skal hun ha ca 900 ml i døgnet. Det sies at vektøkningen bør ligge på 100-250 g per uke, men at noen uker uten vektoppgang ikke er et problem så lenge ungen virker fornøyd og har minst 5-6 våte bleier i døgnet. Jenta mi på 3 1/2 mnd spiser ca ti måltider i døgnet, hvorav ett er fra flaske med utpumpet melk rett før legging. Da får hun ca 170 ml. Aner jo ikke hvor mye hun spiser resten av dagen, men hun legger på seg ok og har mange våte bleier.
Nat27 Skrevet 12. januar 2011 #3 Skrevet 12. januar 2011 Sleit veldig med første barnet mitt. Hun var liten, drakk lite og gikk omtrent ikke opp i vekt (7 kg-ett år..). I dag er hun 9 år og veier knappe 21 kg.. Hun har alltid vært blid og fornøyd, som baby var hun bare en liten solstråle. Utviklet seg fort og bra, krøp da hun var 6 mnd, gikk ved 10 mnd alder, og snakket tidlig.. Tidlig i utviklingen på alle områder m.a.o., og viste ingen tegn til å være underernært. Hun var heller aldri syk, første forkjølelsen som varte i to-tre dager fikk hun først da hun var 3 år. ( og jeg kan telle på fingrene hvor mange ganger hun har vært syk hele livet totalt). Allikevel stresset de meg veldig på helsestasjonen. Jeg måtte begynne med tillegg og gi henne hver 3. time da hun var 3 mnd. begynte med velling/grøt omtrent på samme tid. Etter anbefaling av lege/helsesøster. Det hjalp ikke, vektøkningen fortsatte som den alltid hadde vært.. De var veldig bekymret siden kurven hennes flatet helt ut over lengre tid, og det hele endte med ukentlige kontroller og massevis av testing på sykehuset. De fant ingenting. Poenget mitt med dette er at det ikke alltid er grunn til bekymring. Barn er ulike, og vokser i forskjellig tempo. Jeg er veldig av den oppfatningen at dersom babyen er blid og glad, sover som de skal, utvikler seg bra og ellers er friske tror jeg man kan ta det litt med ro. Det MÅ ikke nødvendigvis være noe galt, så lenge de følger sin egen kurve (om den enn flater ut litt en tid) så er sikkert alt ok. Alle babyer trenger ikke være feite! (slik min 2 mnd gamle sønn på 7 kg er...hehe). De er ulike i str. slik som oss... Prøv å ha et litt avslappet forhold til det hele, så lenge du har det i bakhodet at du skal følge med så oppfatter enhver god mamma små tegn som kan si at noe er galt. Syns du at hun virker som en "normal" baby til tross for at hun spiser lite så er det sikkert normalt for henne
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå