Baby Bliss Skrevet 11. januar 2011 #1 Skrevet 11. januar 2011 Gutten min på snart 2 mnd sover nesten ikke på dagen lenger. Han har noen 10, 15 eller 20 minutters lurer innimellom, men det er ikke mange. For all del, dette er ikke et klageinnlegg, for selv om han ikke sover noe særlig er han ikke grinete. Han er for det meste veldig glad og fornøyd! Av og til blir han litt grinete og jeg kan se på ham at han er trøtt, da sovner han gjerne etter litt trøst/kos/vugging/mat. Men så våkner han igjen etter en liten stund... Rett og slett en power-nap!! Om natten sover han godt, så ingen problemer der! Men skal ikke så små babyer sove mye mer enn dette?? Er bare bekymret for at han rett og slett ikke får nok søvn! Legger jo alt til rette for at han skal kunne sove litt om dagen også! Bør jeg være litt bekymret..??
ChrisLuka Skrevet 11. januar 2011 #2 Skrevet 11. januar 2011 min lille gutt er akkurat lik din. bortsett fra at han blir litt mere grinete når han ikke får sove. hvis vi er inne en en dag er det kun små power napper som du sier, og ikke noe sammenhengende søvn. og hvis jeg vil ha han til å sove i noen timer er det ut å trille, da kan han sove godt over tre timer i strekk =) min erfaring er at jo mer han sover på dagen jo bedre går det å legge han og jo lengre sover han på natten, rart det der. idag for eksempel har han sovet lite på dagen, og var jo stuptrøtt nå da jeg skulle legge han, og da tok det lang tid å få han i søvn, og han våkner nok litt flere ganger i løpet av natten enn et par ganger som han bruker å gjøre. min gutt er 7 uker idag.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 11. januar 2011 #3 Skrevet 11. januar 2011 Så små babyer bør jo helst sove en god del på dagen også; gjerne ikke mer enn 1-2 timer våken før neste blund. Og søvn avler søvn, dvs jo mer de sover på dagen, desto bedre vil de også sove på natten, selv om det kan virke ulogisk ved første øyekast. Sover han ikke lenger enn 10-20 min selv om han f.eks får ligge i armene dine, uten å bli lagt ned?
vimm Skrevet 15. januar 2011 #4 Skrevet 15. januar 2011 Vår baby er 9 uker nå og de siste 2-3 ukene har vi slitt med at han ikke sover godt på dagen. Bare korte blunder, 5-20 min i kurven. Han sov godt når vi holdt han i armene, men blir jo utrolig slitsomt i lengden! I bil og på trilletur og om natta sover han godt. Så i går prøvde jeg for første gang å legge han på magen. Han sovna momentant og sov 2 timer. Samme i dag; sovnet på magen uten å bli byssa i forkant, sovet 3 ganger iløpet av dagen, alt fra 1 t til 2 t i slengen. HELT utrolig! Og vi som har trodd det var mageknip, overtrøtt o.l. som har plagd han... Nå er jeg kjempenervøs siden det ikke er anbefalt mageleie og jeg lar han bare sove slik i samme rom der vi oppholder oss, vi sjekker jevnlig. Heldigvis sover han godt på rygg i senga om natta. Så jeg vet ikke... er kanskje ikke noe å anbefale..? Men nå får han den søvnen han trenger, er ordentlig våken når han først ER våken (ca 1,5 - 2 t våken). Tidligere var han så trøtt og klagde store deler av dagen. Skulle bare dele det med dere andre, så får dere gjøre egne valg.
-S- Skrevet 15. januar 2011 #5 Skrevet 15. januar 2011 Slik var min gutt også fra 2-3mnd. Men så har det bedret seg igjen den siste måneden. Nå sover han 3-4 blunder om dagen på mellom 30 og 60 minutt. Har skjedd automatisk, har ikke gjort noe spesielt for det..
Baby Bliss Skrevet 15. januar 2011 Forfatter #6 Skrevet 15. januar 2011 De siste dagene har det gått litt bedre da... Jeg begynte med å rett og slett å la ham sove på brystet mitt mens jeg lå på sofaen, men jeg har ikke så lyst at han skal være avhengig av å sove PÅ meg. Men etterhvert tok jeg vuggen han sover i om natten inn på stuen og la ham der en stund etter han var sovnet... da sover han lenger Han sover fortsatt ikke så veeeldig lenge, men han får seg iallefall noen lurer iløpet av dagen! Håper det kommer seg etter hvert! Søvn er jo så viktig for utviklingen hans! Tenker det blir litt lettere når det blir littegranne bedre vær så jeg kan ta en trilletur iløpet av dagen også! Han ble født 17. november og til nå har jeg kun vært ute på TO trilleturer!! Ugh... får litt kabinfeber! Men men, heller det enn at lillegutt skal bli syk! Tusen takk for deling av erfaringer, folkens! Godt å høre hva andre gjør i lignende situasjoner!
lillespire08+10 Skrevet 16. januar 2011 #7 Skrevet 16. januar 2011 Babyer må sove minst 5 timer i døgnet (!) for at utviklingen skal gå normalt. Veksthormonet jobber når babyen sover. Så hvis babyen din sover godt på natta, er det ikke farlig med disse korte duppene på dagtid. Her er det tre ting som funker for å få lengre dupper : - sove i armene (veldig koselig,men litt slitsomt i lengden) - trilletur (kjempebra for mor, frisk luft og trim) - sove i vogn ute på verandaen (den beste løsningen, får gjort husarbeid, slappet av..må alltid gi smokk et par ganger og rugge på vogna, men sover bortimot 3 timer!)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå