Gå til innhold

Gastric bypass og graviditet. ??

Anbefalte innlegg

Hei, Jeg er ei Jente på 25 år. er gravid for 2 gang, men mistet første gang.

I August 2010 var min vekt 160 kg. dette var like før Gastric ByPass opprasjonen 2 september 2010. Nå veier jeg 120 kg. er ganske fornøyd med vekttapet. Men nå må jeg altså fortelle legen noe som han kommer til og bli ganske missfornøyd med. men jeg er veldig fornøyd. Jeg er gravid , uke 5 +1.. :)

Legen fortalte meg at vi måtte være forsiktig slik at jeg IKKE ble gravid. Men har lest litt på nett, om andre som har det slik som meg og ble gravid 4-6 mnd etterpå, der alt gikk fint.

Men så lurer jeg på om det er noen her inne som kanskje har gjennomgodt det samme som meg og ble gravid kort tid etter..?

Hva burde jeg ikke spise, hva burde jeg spise mere av? (utav det lille jeg har plass til)

er det noen vitaminer jeg burde ta, i tillegg til de jeg tar..?

da jeg var 20 år var jeg gravid første gang, å da mistet jeg.

jeg vil så svært lite gjennomgå det en gang til.

Jeg venter meg sterk motstand av lege, og ville anbefalinger om abort når jeg ringer han i morgen.

Men abort er IKKE et alternativ for meg.

Håper det er noen i "samme båt" som meg der ute. for jeg trenger råd og kanskje litt veiledning av de som har erfaring.

Med vennlig hilsen Tonje.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142774221-gastric-bypass-og-graviditet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bor du i Oslo?

Er kanskje Adopol noe for deg`?

Jeg har søkt fødeplass på rikshospitalet av den grunn at jeg er overvektig og gravid.

Har ikke tatt Gbp, men der får man tett oppfølgning av lege, jordmor,ernæringsfysiolog gjennom hele svangerskapet for at babyen skal ha det så godt som mulig.

Du kan kanskje ringe dem å høre?

Eller hvis du ikke bor i Oslo så kan du høre med ditt sykehus om de kan lage et opplegg for deg?

Jeg har også mistet før og er kjemperedd for å miste igjen.

Nå ble ikke jeg gravid rett etter min gastric bypass, men jeg har slitt med skikkelig hypermesis i begge svangerskapene og dermed gått ned 20 kg i første og 15 i andre svangerskap.

Jeg har vært veldig nøye på at det lille jeg fikk i meg var næringsrik mat, samt at jeg spiste vitaminer og omega 3 pluss jerntabletter.

Fikk beskjed fra legen at jeg ikke skulle bry meg om maten var spesielt mager så lenge jeg var gravid. Barnet hadde behov for "sunt" fett.

Jeg ville også bedt legen sendt en henvising til en ernæringsfysiolog sånn at dere i fellesskap kan finne ut av en diett til deg så lenge du er gravid.

Når jeg tenker på hvor lite jeg spiste de første månedene i mine to svangerskap, og jeg fikk to velskapte små barn, så tror jeg det vil gå fint for deg også. Du er jo ikke helt nyoperert lengre.

Gratulerer med svangerskapet og lykke til :)

nei bor ikke i Oslo. bor igrunn veldig langt fra oslo. Bor på Sortland i Nordland fylke:)

Ska til legen om en uke, å da håper jeg kanskje legen har noe fornuftig og si. har planlakt og kreve ekstra oppfølging (tidlig ul og ernæringsfysiolog og oftere kontroller.)

Skal høre med legen om et slikt opplegg som du prater om :)

Heia Tonje.

Jeg ville bare ønske deg lykke til!!

Har ingen erfaring med GBP, men ble selv positivt overrasket av min egen lege som så muligheter isteden for begrensninger da jeg var på første kontroll denne uken : )

Håper du får en fin opplevelse, og den oppfølgingen du trenger!

Klem fra

Annonse

• 1 måned senere...

Venninna mi fikk beskjed om helst å vente 2 år etter operasjon før hu evt ble gravid, tror det var noe om å sikre at babyen fikk nok næring.

Fortell det til legen din, og forhåpentligvis vil han (oppfattet at det var en han) kunne gi deg kostholdråd og sånt slik at babyen får de beste mulighetene fremover ;)

Jeg er GBS operert i juli ifjor, og ble gravid allerede i september. Valgte i samråd med min fastlege (jeg bestemte- han var enig) å ta abort. Og nå, er jeg jammen blitt gravid igjen. Denne gangen vet jeg ikke. Kroppen min reagerer foreløpig annerledes enn den gjorde i september (var usannsynlig dårlig) og nå er jeg kun kvalm fra morgenen og frem til 14-tiden.

Min lege mener at min form generellt sett er bra, og at den vil takle ett svangerskap. Så det er kun opp til meg å ta avgjørelse. For fosteret vil få sin næring uansett, for vi bør jo spise hver 2-3 time, noe som gjør at opptaket er kontinuerlig.

Håper at du har en dyktig fastlege som du stoler på. Og man skal vel gå oftere til kontroll og også få UL litt mer enn en gang for å sjekke at foster vokser

• 3 uker senere...

Eg er også GBP -operert 22 sept-2009), gått ned over 80 kg fra høyeste vekt, har hørt man blir fruktbar når man går ned i vekt, men tydligvvis ikkje i mitt tilfelle:(

Spis det du klarer og prioriter proteiner!

Babyen tar den den trenger, det er DU som kan få vitaminmangler og bli VELDIG trøtt og sliten, er ivertfall dette er har hørt.

Masse lykke til! :D

Jeg ble operert i juni 09 og ble gravid i september 2010. Det har gått bare bra hittil :-) Tar blodprøver hver andre måned, og får veldig god oppfølging både bra fastlege, jordmor og sykehuset jeg ble operert ved. Gikk ned bare 30 kg etter operasjonen, skulle gjerne ha gått ned hvertfall 10-15 til. Men slik er det. Er superglad for å være gravid, det har vært et høyt ønske i mange år! Er nå i slutten av 2.trimester og har gått opp 4 kg, og er fornøyd med det. Er selvsagt redd for å gå opp altfor mye, men det viktigste for meg er at barnet har det bra. Vi får 3 ekstra ultralyder i 3.trimester for å se at barnet vokser og har det fint, veldig betryggende! :-)

Ønsker deg lykke til!

• 3 uker senere...

Hei, takk for mange svar =) ser det er fler en meg som har opplevd dette..

Hittil går alt veldig bra, bortsett fra at jeg er trett som en dupp hele dagen.. hehe

men begynner og gå seg mere til nå.

Har nesten klart og stabilisere vekta mi, etter som legen ønsket dette, men det er ikke lett, er kommet helt ned i 112 nå, var 120 da jeg ble gravid.. men går ikke like fort ned i vekt nå som før, siden jeg ikke "får lov" til det. Legen mener om jeg klarte og stabilisere vekta, så ville det være 12 kg minus når svangerskape er over. og da vil vektnedgangen fortsette.

Skal på Ultralyd tordag den 14/4, gleder meg til det, men er også litt nervøs for og få beskjed om at bilde blir dårlig pga at jeg enda er overvektig.. :)

hei så lenge :)

• 4 uker senere...

Annonse

Jeg tok gb februar 2010, var da 205 kg..Nå er jeg 142 og gravid med mitt andre barn 5+6 uker :-))) Satser på det går bra, Var 205 da jeg fikk min datter på 5,og det gikk forsåvidt greit bortsett fra en ...... fødsel så jeg regner med at det vil gå enda bedre denne gang. Jeg rådførte meg med min lege som sa det var ingenting i veien for at jeg kunne bli gravid så du har nok ingenting å frykte :-) Masse lykke til!!

Heisann:) jeg hadde gastric bypas 17 august 09 og ble gravid i mars 2010. Hadde et tøft svangerskap fra uke 6 og var i perioder mye sengeliggende.Slet med ekstrem kvalme,svimmelhet og en helt elendig matlyst.

Tok kontakt med sykehuset der jeg ble operert og fikk god oppfølging av ernæringsfysiologen der og fikk beskjed om at det ikke var noeproblematisk med et svangerskap så tidlig etter operasjonen. Var til første ul på sykehuset i uke 12 og alt sto bra til med det lille frøet.

Kom på rutine uli uke 19 og det var en rar opplevelse...lille frøet lå mistenkelig stille men hadde en kjemnpefin hjerterytme. Vi fikk beskjed om å komme tilbake noen uker senere...Men bare 6 dager etter ul fikk jeg en plutselig vannavgang...kom på sykehuset og fikk beskjed om at det ikke var noe de kunne gjøre og at jeg bare måtte vente på at fødselen startet av seg selv. De tok prøver av urin og fostervann som viste en infeksjon. Dagen etter fødte jeg en fantastisk flott og perfekt liten jente på 300 gram og 26 cm lang. Hun døde i armene på pappaen sin kort tid etterpå. Hun ble obdusert og morkaken min ble også obdusert og det viste seg at jeg hadde en hissig infeksjon med streptokok b som hadde kolonisert seg i morkaken. Dette førte til at lille jenta vår var lammet i armer og bein og hadde en blodforgiftning i hjernen.

Når man er slankeoperert så har man et svakere imunforsvar enn andre og må være litt mer forsiktig. Om operasjonen og imunforsvaret mitt hadde noe med infeksjonen å gjøre får vi nok aldri svar på.

Jeg vil råde deg til å få tatt alle mulige prøver,sjekk urinen din ofte og viser denne infeksjon forlang at de sender den til dyrking :) Da har du en bedre kontroll og svangerskapet har en veldig stor sjanse for å lykkes :)

Til dere andre som vurderer å bli gravid så tidlig etter operasjonen vil jeg anbefalle dere på det sterkeste til å vente :)

Masse lykke til videre med svangerskapet :)

• 8 måneder senere...

Har du noen gang vurdert å ha kirurgi for gastric bypass i utlandet? Hva er bra du ikke trenger å vente på operasjon for 3 - 4 år siden venter linjer for eksempel i Litauen er ingenting sammenlignet med dem i Norge. Selvfølgelig går utenlands for helsen behandling kan øke bekymringene, men hva som er viktig her er å gjøre en grundig forskning på klinikken og leger. For eksempel i Nordbariatric klinikken en kirurg Maleckas http://www.nordbariatric.com/nb/Kirurg fungerer i Litauen samt i en klinikk i Sverige. Høyt kvalifiserte kirurg vil utføre operasjonen, fremragende medisinsk utstyr og anlegg, men gastric bypass pris to eller enda 3 ganger lavere. Det er bare noe å vurdere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...