Gå til innhold

Fødselsamtale med jordmor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har bare vært hos jordmor 2 ganger gjennom hele svangerskapet, har gått til fastlegen min og jevnlige kontroller på sykehuset, så syns det hadde blitt litt mye med jordmor i tillegg. Går ikke til fastlegen lenger siden jeg ikke lenger trenger sykemeldinger (bekkenløsning), og på sykehuset er det en veldig klinisk undersøkelse: bt, urin, vekt og ultralyd. Jeg har egentlig ingen konkrete spørsmål om fødsel og det rundt, men er dette en samtale alle bør ha med jordmor? Altså en samtale rundt fødsel og det som skjer, hva jeg kan forvente osv? Eller ville hun bare spurt om jeg hadde noen spørsmål og svart på de spørsmålene jeg evt hadde hatt? Er bare litt redd for at jeg går glipp av noe her, er førstegangsfødende.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan sikkert lese deg til det meste av hva som kan forventes i en fødsel, men jeg synes alikevel det var trygt å ha en samtale med jordmor før fødsel. Husker vi gikk gjennom stadiene for en fødsel og hvilke ting jeg kunne forvente underveis. Kanskje du kan legge opp timen slik du beskriver over... hva bør jeg vite? Hva bør mannen min vite? hvilke rettigheter har jeg? etc

Jeg husker min jordmor snakket å fokusere på tiden i mellom riene i stedet for å fokusere på smerten. Hun sammeliknet riene som bølger som du enten kan ri på eller som kan knuse deg!

Skrevet

Vil anbefale samtale med jordmor. Hadde ikke det før min første fødsel, leste alt eg kom over, men var ikke forberedt i det hele tatt. Angrer veldig på det, og har avtalt en dobbeltime med jordmor denne gangen (mannen skal også være med, godt for dem å vite litt også).

Lurt å undersøke om det finnes fødselsforberedenede kurs der du bor. Da får du samtidig omvisning på føden, og man er ofte sammen med andre som kanskje stiller de spørsmålene du ikke engang vist at du lurte på.

Skrevet

Jeg vil også anbefale en samtale med jordmor. Har gått til både lege og jordmor nå siden november pga sykemeldinger osv. Før det gikk jeg bare til jordmor. Det er to vidt forskjellige ting å være hos lege/på sykehus og hos JM, da JM faktisk snakker med deg om svangerskapet, fødsel, amming osv. Legen er liksom bare der for å gjøre alle de vanlige undersøkelsene, mens JM er interessert i å vite hvordan det går med DEG. Hun kan nok gi deg endel tips og råd, til og med fortelle deg ting du kanskje ikke har tenkt på eller kanskje glemt. Jeg har ikke vært på fødselsforberedende kurs, og kommer heller ikke til å benytte meg av den muligheten. Jeg føler at jeg har fått nok informasjon av min JM- og å se fødestuen har jeg faktisk ikke noe behov for før jeg faktisk skal dit for å føde.

Men er du litt lur, begynner du å skrive opp ting du kommer på som kan være nyttig å vite/ting du lurer på, så får du deg en time hos JM =) Det kan være at du ikke kommer på noe, men hun klarer nok å lære deg litt eller friske opp litt uansett :)

Lykke til!

Skrevet

Vi bestilte jordmorsamtale på fødeavdelingen. Vi hadde på forhånd vært på fødselsforberedende kurs og der fikk vi vite mye om hva som skal skje fysisk. På jordmorsamtalen fikk vi mulighet å spørre om praktiske ting - hva vi må ha med, hvor vi parkerer til døgnets forskjellige tider, hvilke muligheter for smertelindring de har på akkurat den fødeavdelingen mv, hvilket telefonnnummer vi skal ringe til når vi trur fødselen er igang etc. De tilbø også å skrive ned våre ønsker utfra samtalen slik at de hadde dette klart. Ser for meg at det kan være vanskelig å formulere dette når det står på.

Syns det var veldig nyttig, også for mannen som ikke graver seg ned i bøker og forum om dette på samme måte. Og det føltes bra å ha sett fødestuen og familierommet og hva som finnes der.

Skrevet

Er det noen forskjell på å ha time hos jordmor på helsestasjon/legesenter og på sykehuset? Hun på sykehuset har kanskje litt mer peiling på hva som skjer akkurat på det sykehuset?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...