Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 11. januar 2011 #1 Skrevet 11. januar 2011 Apropos de mange innleggene om pute/ ikke pute til spedbarn som kommer her inne m jevne mellomrom, så synes jeg at denne artikkelen var interessant, hentet fra Krybbedødforeningen sine sider/ Aftenposten; Farlig med pute til spedbarn I Aftenposten 20.12 står det at alle spedbarn i Vestfold anbefales å sove på en pute for å forebygge skjevheter i skallen og nakken. Dette er en farlig anbefaling. Flere forskningsstudier viser en sammenheng mellom bruk av pute og plutselig uventet spedbarnsdød. Barnet risikerer å få puten over ansiktet. Dette kan føre til at barnet puster inn utåndet luft (CO2 opphopning) eller ikke får puste i det hele tatt. En baby har ikke et utviklet bevegelsesmønster til å dytte pute og andre elementer vekk hvis det får hodet tildekket. For å forebygge krybbedød er vi avhengig av at vitenskaplig dokumenterte risikofaktorer formidles til nye foreldre. Spedbarn må sove på ryggen. Underlaget bør være fast (se også Madrass til spedbarnet) og man må unngå at puter og annet kan hindre barnets lufttilførsel eller gi risiko for overoppheting. (Se også Forebygging av krybbedød) Trygge måter å forebygge skjev hodeform Frykter man skjev hodeform, finnes det trygge råd som å bytte på at barnet ligger med høyre og venstre ansiktshalvdel ned. Barnet snur hodet til den ene siden, gjerne avhengig av hvor det er lyst, og ved å for eksempel variere barnets soveretning i sengen, vil hodet snus til ulike sider. Barnets hodeform endrer seg helt opp til treårsalder. Skjev hodeform retter seg som regel selv. Det er viktigere å forebygge død enn skjev hodeform. Teksten ovenfor sto også på trykk i Aftenposten 23.12.10, undertegnet av: Arne Stray-Pedersen, dr. med, Rettsmedisinsk institutt, Oslo Jens B. Grøgaard, overlege dr. med, Oslo universitetssykehus, begge Landsforeningen uventet barnedøds fagråd. Line Schrader, fagkonsulent, LUB http://www.lub.no/artikler/farlig-med-pute-til-spedbarn Så her blir det nok ingen pute til lilleloppa på en goood stund enda gitt!
kinaputten Skrevet 11. januar 2011 #2 Skrevet 11. januar 2011 nei huff, blir ikke pute her heller. Så merkelig at noen steder anbefaler de putebruk. Nei bedre med flathodet baby også får vi heller sørge for å la de ligge masse på magen om dagen
Mamma`n til <3<3<3 Skrevet 11. januar 2011 #3 Skrevet 11. januar 2011 hmmmmm....nå ble jeg veldig usikker her! Går til kiropraktor med snuppa på 5 mnd og der fikk jeg anbefalt en ny pute som heter BabyDorm, som er en slags tempurpute for spedbarn m skjevheter/avflatet bakhode. www.barnasfysioterapeut.no bestilles denne gjennom. Dette virket da veldig fornuftig og snakket med sykehuset om dette da vår lille er hjertesyk og ligger en del på rygg ennå..... De syns dette hørtes fint ut, så jeg bestilte den og skal hente den i morra...hadde jeg tenkt. fortsatt hmmmm......
kinaputten Skrevet 11. januar 2011 #4 Skrevet 11. januar 2011 men kanskje dette er en sånn spesial pute som ikke er så "fluffy" og dermed ikke så lett for baby å få over deg. Jeg sover selv på en tempur pute og den ville det ikke være mulig for selv meg å flytte på om natta, er jo som en murstein Tror nok de vet hva de snakker om og ville nok ikke anbefalt deg en sånn pute hvis den var farlig.
stearin Skrevet 11. januar 2011 #5 Skrevet 11. januar 2011 Det er rart det der, noen steder anbefales tynn pute til spedbarn og andre steder er det helt totalt nei! Snakket med legen min (og datteren min sin) og spurte om det var greit med pute. Hun mente det skulle gå fint, og anbefalte det til og med siden jenta mi har vært litt tett i nesa. Har alltid brukt pute til jenta mi, og må innrømme det føles tomt og ubehagelig uten. Hmmm... Tror jeg må revurdere puten litt..
HeltLykkelig ♥♥ Skrevet 11. januar 2011 #6 Skrevet 11. januar 2011 Mi sover også med pute.. fra midt på ryggen og opp. Ei tynn ei. Hun sover også med sutteklut og drar denne ofte over hele ansiktet. mange ganger jeg har tatt henne opp fra vogna, har hun makket sånn at hun ligger med hodet inni lua og lua bak frem.. Har også lest at det er gjort forskning på barn som er døde av krybbedød.. og at de mener det har en sammenheng med at de er født med en biologisk "feil" i hjernestammen som gjør at når hjernen får mangel på co2, så reagerer ikke ungen med å våkne og snu seg bort eller peive bort tingen som gjør at det puster "oppbrukt" luft. Men at hos normalt friske barn sendes det et signal til hjernen som gjør at de snur seg bort eller skriker. Er man redd for dette med oppbrukt co2, kan man jo ikke samsove eller bruke dyne på dem heller. Vet det er mange meninger om dette rundt om også. Jeg velger å ikke ta hensyn til alle slike ting. Mi veiver vekk ting som er i veien eller irriterer. Om man skal ta hensyn til alt som skrives om krybbedød tror jeg man blir småhysterisk og ikke greier å slappe av.. og det vil jeg ikke. Men tar såklart "vanlige" hensyn, som å legge henne på ryggen osv. Misforstå meg rett Jeg er såklart redd for mange ting og tar mine forhåndsregler. men dette er altså min mening Har det mye bedre nå som jeg ikke bekymrer meg for alt jeg hører
stearin Skrevet 11. januar 2011 #7 Skrevet 11. januar 2011 Har også tenkt på dette med dyne, man skulle jo nesten tro det er farligere enn pute da.. Her havner heldigvis ikke snuppa under dyna lenger, har hatt flere episoder da hun har ligget under dyna når hun var mindre uten at hun sa ifra! Så tror ikke alle spedbarn reagerer dessverre..
HeltLykkelig ♥♥ Skrevet 11. januar 2011 #8 Skrevet 11. januar 2011 mente ikke alle reagerer om de får noe over hodet. men alle friske skal reagere om luften blir brukt opp(utifra det jeg har lest ja.. det er jo mange meninger der ute Mi har også havnet under dyna mange ganger.. men har plutselig sluttet med dette dette gjorde meg mere nervøs enn puta for å si det sånn
Gjest Skrevet 11. januar 2011 #9 Skrevet 11. januar 2011 Jeg har vært HYSTERISK når det gjelder krybbedød. Fikk ikke sove om natten de første mnd av livet til poden! Sjekket til han vært 15. minutt og jeg var bare helt i hundre. Vi har vært mye på barneavd med gutten vår og jeg spurte barnelegen der om dette med krybbedød. Han fortalte meg at spedbarn som dør i krybbedød har som regel bare sovnet inn av seg selv. Uten at de har hatt noe over ansiktet. De har ikke samme reaksjons når frem til de er 6 mnd så inntil da er det viktig å ta alle forbeholdsregler. Lufte Fast madrass Ikke for mye påkledning Sove på rygg ( når barnet snur seg selv så er det "gammelt" nok til at reaksjonen er sterk nok om hun/han skulle få noe over ansiktet. Legen mente det ikke var nødvendig å snu barnet vekk fra stillingen, bare legge til rette at ting ikke lå i veien eller lå forran ansiktet. Han nevnte også dette med defekt i hjernebarken som var en teori som er mye forsket på i den siste tiden. De har ikke løst gåten men nye ting kommer frem hele tiden som han sa. Nå er poden snart 10 mnd og han koser seg med bamsen trykt inntil ansiktet og med flat pute
KristineMed2Sønner<3 Skrevet 11. januar 2011 #10 Skrevet 11. januar 2011 Nå er det flere måter å bruke pute på da. Gutten vår sover fortsatt i vogna, så vi bretter puta rundt madrassen på en måte, slik at det ikke går å løsne den. Ellers så går det jo fint an å legge puta på madrassen, for å så legge ett helseteppe el. over, for å så feste det rundt madrassen. Synes det er litt dumt å skremme slik jeg da.. Alt kan jo føre til krybbedød ifølge dem....
Hanna30 Skrevet 12. januar 2011 #11 Skrevet 12. januar 2011 Babydormputa er annerledes enn vanlige puter. Den sklir unna hodet om babyen skulle få hodet av den og ligge ved siden av. Dessuten kan den pustes igjennom! Den kan ikke forme seg etter hodet og sperre luftveiene. Så for deg som lurte på dette, så er babydorm altså annerledes enn vanlige puter!
MammaTilEnPrins-ØnskerNr2<3 Skrevet 12. januar 2011 #12 Skrevet 12. januar 2011 Vi bruker pute, men legger puten under lakenet slik at han ikke får dradd den over seg.
Gjest Skrevet 12. januar 2011 #13 Skrevet 12. januar 2011 Jeg har aldri brukt pute og ble sterkt frarådet dette av sykehuset og helsestasjonen. Og datteren min har perfekt hodefasong. Men vært bevisst på å endre liggestilling ofte, samt ligge endel på maven. Hun kan ikke engang ha sutteklut fordi hun drar den over ansiktet, og denne pakkes enda mer over når hun vrir seg i sengen.
Alltid usikker+2 prinsesser Skrevet 12. januar 2011 #14 Skrevet 12. januar 2011 Det var et utrolig godt forslag egentlig. Hadde aldri tenkt på det å legge puten under lakenet.
valkyrien Skrevet 12. januar 2011 #15 Skrevet 12. januar 2011 Det finnes spesialputer som trygt kan brukes. http://www.barnepute.no/ Denne puten hjelper barn med skjevt hode, og er laget på en slik måte at den hjelper til med å holde luftveiene frie. Har allerede sett stor forbedring på hodet til sønnen min, og vi har bare hatt puten i 3 uker.
Canari Skrevet 12. januar 2011 #16 Skrevet 12. januar 2011 Bra innlegg. Og til noen av dere, hva hjelper det å ha laken e.l. over puta? Om babyen legger seg til med nesen nedi, dekker puten med lakenet godt til rundt både nese og munn. Jeg skjønner ikke hvorfor det er så viktig å legge babyen på pute, når det i all hovedsak er frarådet. Et korthåret lammeskinn er derimot anbefalt, og det er også mykt og godt for babyen.
barbalib har to fine gutter Skrevet 12. januar 2011 #17 Skrevet 12. januar 2011 Hvis meningen er å løfte hodet for at barnet er tett i nesa, kan man kanskje legge puta under madrassen? Da har de fortsatt fast underlag under hodet.
Rafaella Skrevet 12. januar 2011 #18 Skrevet 12. januar 2011 For meg virker det faktisk litt skummelt å ligge med ansiktet ned i et lammeskinn, selv om det er korthåret.... Jeg tok det bort når jenta mi begynte å snu seg.
Steget Skrevet 12. januar 2011 #19 Skrevet 12. januar 2011 Vi har også brukt BabyDorm-puten som noen skriver om her. Den er annerledes enn en vanlig pute og jeg har ikke vært engstelig da vi brukte den. Hun var på vei til å få skjev hodeform pga favorittsiden, men nå har hun veldig fint hode:) Vanlig pute bruker vi ikke. Ser ikke behovet for det før hun er mye større. Hun ligger på lammeskinn.
husmus &2 Skrevet 12. januar 2011 #20 Skrevet 12. januar 2011 Dette vet vi om krybbedød: De fleste barna dør mens de sover og lider ikke før de dør De blir ikke kvalt av sengetøy eller oppkast Det skjer oftest i løpet av barnets første levemåneder, men kan forekomme opp til to-tre års alder Det kan skje både når barnet ligger i egen seng, vogn eller sover i sengen til foreldrene Det skyldes ikke vaksine som spedbarnet eventuelt fikk Det rammer oftere barn som sover i mageleie og i familier der det røykes. Også barn som aldri har ligget på magen eller vært utsatt for røyk, kan rammes Man antar at genetiske forhold spiller en rolle og gjør enkelte barn sårbare for risikofaktorer som ellers ikke er farlige Gutter rammes oftere enn jenter Det forekommer noe hyppigere i forkjølelsessesonger og rundt halvparten av barna hadde en lettere infeksjon som forkjølelse rett før de døde Det kunne ikke forutsees at barnet skulle dø - selv ved grundig legeundersøkelse like før dødsfallet
Gjest Skrevet 12. januar 2011 #21 Skrevet 12. januar 2011 Jeg bruker ikke pute til baby, men det er fordi det har aldri falt meg inn at hun kunne hatt behov for pute. Hun sover godt og hun sover lenge så da tenker jeg at hun er nøjd;) Jeg tror man skal passe seg litt for å ta alt som skrives for god fisk og skal man undersøke noe om et tema så er det viktig å gå til flere kilder, sammenligne og innhente så mye objektiv info som mulig. Hvis ikke tror jeg det er lett å bli litt smågalen. Det er aldri lurt å stole blindt på en kilde.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 12. januar 2011 Forfatter #22 Skrevet 12. januar 2011 Jeg ser heller ikke poenget med pute til spedbarn, så det koster meg absolutt ingenting å følge denne anbefalingen. Når det gjelder kildekritikk er jeg helt enig, men dette er vel en av de mest pålitelige og seriøse kildene man kan finne når det gjelder akkurat dette; det er jo disse som lager den brosjyren om trygt sovemiljø som deles ut på alle landets barselavdelinger, og som startet "denne siden opp"-kampanjen med Kiwi-sponset body (også denne kilden fraråder pute forresten; http://nhi.no/foreldre-og-barn/sorg-for-at-babyens-seng-er-trygg-28029.html) Man vet jo enda ikke sikkert hvorfor noen barn dør i krybbedød, men en av teoriene er at det kan skyldes en genfeil som gjør at babyen ikke gisper etter luft eller snur hodet bort hvis de får for lite oksygen. Og siden man ikke kan vite om babyen har denne genfeilen eller ikke, selv om h*n er tilsynelatende frisk og rask ellers, så gidder ihvertfall ikke jeg å ta noen sjanser på dette. Bruker heller ikke dyne jeg da, men det er mest fordi jeg synes det er upraktisk til små bebiser og fordi jeg foretrekker tepper eller sovepose istedet, og da trenger jeg ikke å bekymre meg for om de får dyna over hodet heller (har en meget sprelsk og akrobatisk liten baby, som aker seg nedover senga og sparker godt i fra seg, så dyna ville nok uansett ikke funka så bra;) Jeg ville personlig ikke lagt puta under lakenet heller, fordi det vil gjøre at underlaget under hodet deres blir mykt og dermed potensielt kan omslutte og sperre luftveiene hvis baby snur seg med ansiktet ned, så hvis baby er forkjøla ville jeg nok sprayet godt med saltvann og støttet opp senga med bøker under istedet. Litt av poenget med en ny og fast madrass til spedbarnet forsvinner vel hvis man legger en myk pute under hodet deres..
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 12. januar 2011 Forfatter #23 Skrevet 12. januar 2011 sånn- denne linken skal funke tror jeg; http://nhi.no/foreldre-og-barn/sorg-for-at-babyens-seng-er-trygg-28029.html
Gjest Skrevet 12. januar 2011 #24 Skrevet 12. januar 2011 Har ikke tenkt så mye over dette. Vi bruker madrass, dyne, pysjamas, vovva og så er det "god natt". Funker bra og gir mindre stress;) Som relativt nybakt mamma så kan jeg ikke gå rundt å tenke over hver minste lille ting, detaljstyre alt og ha full kontroll til enhver tid. Det hadde nok gått på helsa løs, for meg, så jeg sikrer der jeg sikre må og så lever vi et normalt liv. Baby er glad, jeg er glad og jeg tror vi har funnet en god balanse på ting og tang.
Canari Skrevet 12. januar 2011 #25 Skrevet 12. januar 2011 Ja man er forskljellige. Noen førstegangsforeldre leser seg opp på det de kan og gjør det de kan til beste for barnet, mens andre ikke tenker på det, så lenge alt fungerer akkurat nå... Ikke til hets, men det er jo en grunn til akkurat denne anbefalingen. Det går alltid helst bra, men noen ganger gjør det dessverre ikke det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå