Gå til innhold

Hva blir sjekket i urinen på kontrollene?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

GBS blir ikke sjekket på rutinekontroller av urin.. Også kan man jo ha GBS 2 steder.. Jeg har GBS, men ikke i urinen. Har det inne i kjeden.

Jeg ble ikke sjekket for det i første svangerskapet, selv om jeg hadde alle symptomer.. jeg hadde ikke hørt om GBS engang.. Desverre så gikk det galt i uke 21/22.. vannet gikk, og 6 timer senere så kom verdens nydeligste gutt ut.. men alt for tidlig til å overleve..

Jeg er pr i dag 23 + 6, og har også GBS denne gangen.. men blir behandlet for det. :) :) har gått på apocillin 5 ganger allerede.. og er inne for ekstra sjekke en gang i blandt. skal ta ny test nå på torsdag..

jeg skjønner ikke hvorfor det ikke blir sjekket for GBS hos gravide. De sier jo selv på sykehuset at det koster ikke så mye..

Det er meget sjeldent at det går galt i et svangerskap pga GBS. men desverre så kan det skje.

mener ikke å skremme noen med dette.. vil bare at hvis man tror man kan ha det eller har noen symptomer på det så dra til legen.. bedre å bli sjekket en gang for mye enn for lite..

GBS er bakterier som finnes i kroppens naturlig bakterieflora, spesielt i tarmen og i skjeden. Både kvinner og menn kan ha GBS. GBS er svært vanlige bakterier og vi regner med at opptil 30 % av alle kvinner har disse bakteriene. De aller fleste kvinner som har GBS har ingen symptomer, men dersom en gravid kvinne er bærer av GBS kan bakteriene overføres til barnet under fødsel. Dette skjer hos ca halvparten av gravide kvinner som har GBS. Av disse vil ca 0,5-1 % av barna bli alvorlig syke. I Norge vil mindre enn 1 barn per 1000 levende fødte barn rammes av denne infeksjonen. Det betyr at dette er en svært sjelden tilstand.

GBS–infeksjon hos nyfødte og spedbarn kan gi alvorlig sykdom med symptomer på blodforgiftning (sepsis), hjernehinnebetennelse (meningitt) eller lungebetennelse (pneumoni). Gruppe B-streptokokker er den vanligste årsak til alvorlig infeksjonssykdom hos nyfødte. Vanligvis blir barnet sykt i løpet av de første dagene etter fødselen, men sykdommen kan også inntreffe senere enn dette.

Ved sykdom som oppstår mer enn en uke etter fødsel anses kontakt mellom mor og barn etter fødsel som viktigste smittevei, men smitte er også sannsynlig ved barnets kontakt med andre mennesker.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...