Mamma`n til Ole Kristian Skrevet 11. januar 2011 #1 Skrevet 11. januar 2011 Hei Jeg fikk en sønn 01.11-10. Han ble forløst i uke 28+6 og veide 1149 gram og var 37,5 cm lang:) I går var han 39 uker og er nå over 3 kilo. En frisk og helt perfekt gutt:9 Hadde vært hyggelig med kontakt med andre som har opplevet det samme som oss. Klem fra meg
stearin Skrevet 11. januar 2011 #2 Skrevet 11. januar 2011 Jenta mi ble født i uke 30+3 i begynnelsen av mai:) Hun var da 1475 gram og 37 cm lang. Jenta mi er nå en frisk og veldig (VELDIG) aktiv 8 mnd gammel baby (snart 6 mnd korrigert). Savner også å høre fra andre prematurmammaer.. Så bra å høre at gutten din vokser og er frisk:)
Grand Old Lady Skrevet 11. januar 2011 #3 Skrevet 11. januar 2011 Heisann, uke 30+0 og 950g Frisk og rask og er et 10 1/2 mnd korrigert :-)
stearin Skrevet 11. januar 2011 #4 Skrevet 11. januar 2011 Hvor lenge var dere på sykehuset da? Selv var jeg og lillesnuppa 8 uker på sykehus. Hun fikk pustehjelp i 9 dager og måtte være til overvåking i 6,5 uke ca. Den tiden lærte hun også å spise ordentlig. Må innrømme det var litt koselig på sykehuset, møte mange andre prematurmammer og dele erfaringer:) Jenta mi holdt seg helt stabil hele tiden, kun første tiden hun fikk hjertet til mamman sin til å hoppe ekstra. Og ved fire ukers alder fikk hun infeksjon og feber, litt dramatikk med pustestopper og mange tester. Men ellers veldig rolig:)
KristineMed2Sønner<3 Skrevet 11. januar 2011 #5 Skrevet 11. januar 2011 Min eldstegutt ble født i uke 34, så er jo en del senere enn din da, hehe. Men fikk likevel smake på nyfødtintensiven å den usikkerheten og utprøvelse det førte med seg.. Han lå i kuvøse med pustehjelp osv. i 2 dager, så lå han i kuvøse i ca en uke, for å så kunne ligge i åpen kuvøse og sonde. Slet masse med ammingen da han var så slapp og trøtt, men vi øvde som juling, til det endelig fungerte. Han hadde også veldig sterk gulsott som han fikk flere behandlinger for. Han veide 2200g å var 45cm lang. Var på sykehuset i 2 uker. Han er nå en frisk og rask gutt på 3 år:) Han ble fort stort også da, hehe. Når han var 6mnd veide han 10kg fordelt på 60små cm. Så han er en kort gutt enda (90cm og 12kg) men det vet jeg ikke om har noe med at han er prematur da. Lykke til videre!
GeneralSpringSkalle Skrevet 11. januar 2011 #6 Skrevet 11. januar 2011 hei Det er nok noen av oss prematurmammaer her inne også ja selv har jeg 3 premature barn, født i uke 31/32. Alle rundt 1500 gram. Fine friske små idag, 8 år, 2 år og ei på 4mnd Første gangen var jeg nervevrak, andre gangen ikke fullt så stresset og tredje gangen var jeg en rolig veteran. ha ha Men nå er jeg satt ut av kommisjon(sterilisert) Så mi kjære mann skal visst sende meg på slakteriet, siden ikke jeg er brukendes i avl lenger. Snilt. Hvorfor har dere fått for tidlig? Selv utviklet jeg HELLP, selv om jeg fikk beskjed om at det ikke kommer igjen og ihvertfall ikke tre ganger! ops... Da sa legen at jeg ikke kunne gå gravid igjen. Uansett så har det gått bra med de små, de har vært supersterke små kjemper! Mest mora som fikk litt på kanten dårlig helse. Både rart og deilig å vite at jeg ikke skal gjennom det en gang til. Mine er også litt små for alderen, nette sier jeg, det er visst vanlig at premature ligger litt under gjennomsnittet på kurven. Har dere andre barn som ikke er premature?
KristineMed2Sønner<3 Skrevet 11. januar 2011 #7 Skrevet 11. januar 2011 Så utrolig flott å høre at det har gått bra med alle dine premature! Jeg hadde sterke kynnere fra uke 14 med min premature gutt, som bare ble sterkere og sterkere desto lengre jeg kom ut i svangerskapet. Var inn og ut av sykehus pga dette. Disse kynnerne forkortet livmorhalsen min litt og litt, slik at en natt, 34 uker på vei, gikk vannet helt plutselig, så da var det ingen vei tilbake. Min yngste gutt som nå er 4,5mnd kom 4 dager OVER tiden, så det skjedde heldigvis ikke igjen i mitt tilfelle:) Han er en lang gutt, ikke i nærheten av lik kropp som broren sin, haha. Kan godt tenke meg at det er rart at du aldri skal gjennom ett svangerskap og fødsel osv igjen.. Vi tenker foreløpig at det holder med de to vi har nå, å vil egentlig være fornøyde med det. Men vi er veldig unge, så det er jo en stor mulighet for at vi vil ha en til senere... Men det vil jeg ikke innrømme for meg selv nå, hehehe.
Galskapens overhode Skrevet 12. januar 2011 #8 Skrevet 12. januar 2011 hei tirilgirl.. O.K. hadde bikket 3 kg ja.. så flink han er. Alle mine 3 er vel regnet som premature.. de to eldste i uke 34: jenta var 2485 g og 45 cm, gutten var 2640 g og 45 cm.. lillebror kom siste dagen i uke 36.. og var 2720 g og 48 cm. så mine har jo vært forholdsvis store. Den som var minst moden var nr 2, han måtte sondemates i 11 dager, og behandles for gulsot 2 ganger.. fikk reise hjem 12. dagen.
lilleღpersille Skrevet 12. januar 2011 #9 Skrevet 12. januar 2011 Heisann! Vi er visst flere her inne:) Mine tvillinggutter ble født i uke 32 pga TTTS (den ene tvillingen fikk blod i fra den andre- enkelt og kort sagt, slik at den ene ble anemisk og den andre overvæska med fare for hjertesvikt og hjerneblødning + +) Jeg hadde også begynnende svangerskapsforgiftning. De var store fine gutter på 1,6 kg og 40cm lange. De trengte ingen pustehjelp, men låg i kuvøse ei lita uke før de vart lagt over i åpen kuvøse. De var på sykehus i 3 uker før vi reiste hjem. Hadde store utfordringer med mating. De ble jo sonda de første ukene. Nå er de 7 mnd (5 mnd korr), blide og aktive gutter!
mammatetogansketette:)) Skrevet 12. januar 2011 #10 Skrevet 12. januar 2011 En til her:) Jente, født i mai, 7 uker for tidlig. Vannet gikk, så ble liggende ti dager på sykehus før riene starta, og det endte med katastrofesnitt- skulle ta vanlig ks, men så oppdaget legen plutselig at navlestrengen var på vei ut... Men jenta var og er ei tøff dame, trengte ikke pustehjelp, var på sykehuset med henne i 6 uker før vi dro hjem. Ingen komplikasjoner, vokser veldig bra- 40 cm og 1425 gr ved fødsel, og 64 cm og 8 kg 6 mnd gammel:) Er en egen prematuredebatt her inne, men er lite brukt har jeg merket,,.men er likevel fint med kontakt med andre i samme situasjon. Etter at vi kom hjem fra sykehuset har vi igrunn ikke merket noe særlig til at hun er premature, bortsett fra at vi korrgerer alder etter termin mht. motorikk osv. men hun ser ut til å ta igjen sine gjevnaldrende fint allerede..er i alle fall innenfor "normalen" for sin alder:) Når det gjelder oppfølging fra helsestasjonen er vi derimot ganske overrasket faktisk. Er kjempeglad for at hun ikke er min førstefødte (har en gutt på snart to år), for hvis ikke hadde hok helsestasjonen gjort meg bekymret mer enn en gang... første gang sa de at "hun er jo forferdelig liten da"-- Øh.. jeg måtte korrigere henne, var overhodet ikke liten om man korrigerte alderen hennes, hun var jo ikke tre mnd, men kun fem uker, og til å være fem uker korr. var hun stoor! Ellers så ble jeg spurt om hun hadde begynt å prate en gang senere. Om hun hadde vært født til termin kunne man KANSKJE forvente dette om etpar uker da, men stakkars lille vår hadde jo ikke helt kommet dit ennå.. virker som om de "glemmer" å korrigere alder, dysser ned at hun er premature, skyver det liksom under teppet som om det ikke betyr noe...har vært hos 5 forskjellige helsesøstre, alle har virket like lite kunnskapsfulle ang premature babyer.... ganske sjokkerende faktisk.. Så etpar ganger jeg har hatt spørsmål har jeg ringt kuvøseposten "vår" jeg, og fått gode svar:) Uff, godt å få det ut... igjen.. hehe... Ellers har vi det så fint atte:) Lurer forøvrig på om det er bare her de vet så lite om premature, hvordan ble dere andre mottatt da dere kom hjem og til kontroller?
Reflexia Skrevet 12. januar 2011 #11 Skrevet 12. januar 2011 fikk baby i uke 30+0.. 1400g og 37 cm lang...er snart 8 mnd nå og 6900 og 64cm lang.. har hatt litt småting og veldig ofte syk,men ellers går det fint. Har deres begynt med fast føde? åssen går det? vi har holdt på i tre mnd,men gir ikke resultater. Han klarer ikke svelge noe som er tykkere enn melk.. vi er KJEMPE fornøyd med helsestasjon og fysioterapeuten...føler vi blir fulgt godt opp,og de undersøker det de ikke vet svar på når jeg spør,og ringer meg tilbake..
mammatetogansketette:)) Skrevet 12. januar 2011 #12 Skrevet 12. januar 2011 Vi har begynt med fast føde ja, starta for en tre-fire mnd siden. (ammet ikke da, og hun drakk litt mye mme..) Hun var kresen i starten, måtte ha tynn grøt første par ukene, men etter det ble grøten grøt, og middagen bruker jeg nå kun gaffel for å mose med. Har faktisk spist litt brødskive i en ukes tid, spiser allerede små biter med brød, syns det er kjempegodt virker det som, hun tygger og spreller:) Tåler småbiter i maten mye tidligere enn broren, han er ikke premature. Så flott at dere er fornøyd med helsestasjonen da:)
stearin Skrevet 14. januar 2011 #13 Skrevet 14. januar 2011 Prema, våre babyer er nesten like gamle og akkurat like tunge og lange, både ved fødsel og nå Vi begynte med fast føde når jenta mi var 6 mnd. Nå er hun 6 mnd korrigert og spiser 2-3 måltider om dagen. Hun klarer ikke litt små biter engang, da brekker hun seg. Hun spiser heller ikke mye grøt og annen middag, men litt går ned. Sjelden hun spiser en hel porsjon grøt og et helt glass middag. Er også fornøyd med helsestasjonene vi har vært i. Men de fleste vet egentlig lite og har fått mange forskjellige svar fra de forskjellige helsestasjonene vi har hørt til (3 helsestasjoner).
Reflexia Skrevet 14. januar 2011 #14 Skrevet 14. januar 2011 oi,hehe,det var jo litt morro da=) nesten like vi har fortsatt ikke fått til ett eneste måltid,han bruker tunga feil så alt kommer ut igjen..og får han noe inn så brekker han seg.håper det bare er det at han trenger lengre tid og at det går over av seg selv. lykke til framover...
Mamma`n til Ole Kristian Skrevet 15. januar 2011 Forfatter #15 Skrevet 15. januar 2011 Hei dere:) Så hyggelig at det var flere mamma`r med små mirakler her inne:) Kan jo nesten ha en egen tråd vi...... Mor på forskudd: Ja, ikke sant, synes også det er veldig hyggelig å ha kontakt med andre i samme situasjon:) Derfor venter vi på de som blir født nå rundt terminen til Ole Kristian, med tanke på barselgruppe på helsestasjon. Skulle vi vært sammen med de som ble født samtidig med han, hadde forskjellene blitt veldig store nå i starten:) Så herlig og høre at jenta di er ei frisk jente..... Du spør hvor lenge vi var på sykehuset. Jeg ble innlagt på Riksen 24/10. Er fulgt opp der hele svangerskapet pga risikosvangerskap. Har en blodproppsykdom, så vi har mistet to ganger før. En i uke 20 og en i uke 10. Jeg var i fin form jeg, men denne erfarne legen begynte og ane at noe lå og lurte. Så etterhvert begynte blodprøver og ting og bevege på seg, og da feil vei:/ Oppe i det fikk jeg også gallestens anfall:/ Fikk lungemodningsprøyter og kunne vente 4 dager før han ble forløst. Så da hadde jeg en svangerskaps forgiftning med utvikling av HELLP syndrom. Så han ble forløst mandag og ejg så han ikke før på onsdag kveld. Jeg lå på post-op med blodtrykks regime. Så var vi på Riksen en uke etter forløsningen, overflyttet til Drammen og fikk reise hjem 20.12. Så nesten to mnd ble det:) Ole Kristian lå på cpap med romluft, aldri trengt O2 og ikke hatt noen infeksjoner:) Så vi har vært utrolige heldige!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Gammellina:) Det er gutten sin det som vokser:) Kristinemed2Sønner:) Så godt og høre alt gikk bra med dere, og at han vokst så fort:) Ja, det med lengden blir spennende og følge.....har ei kusine som fikk ei prematur datter for 20 år siden. Og hun er vekshemmet, og har brukt hormonsprøyter for og vokse. GeneralSpringSkalle:) Du bare slo til med tre prematur du da....hehe-men godt og høre at det har gått så fint med de alle sammen:) Ser at du også utviklet HELLP, ganske så dramatisk når man tenker på det. Jeg fikk så fryktelige høye leverprøver.....har du noen problemer i etterkant??? Jeg går fortsatt på blodtrykk senkende, men håper jeg skal slutte om ikke for lang tid. Skal til kontroll på Riksen 01.02. Vi har ingen bar fra før, mistet to ganger:/ Hei SuperduperMamma: leste at den lille din har en rask vektoppgang her, 500g på en uke!!!! Det er gutten sin det tenker jeg:) Skal bli artig og følge med fremover og se hvor mye han legger på seg..... lilleღpersille: tvillinger ja, dobbel lykke:) Er så nydelig å se når to ligger sånn tett i tett i kuvøsen/sengen sin:) Man liksom bare ser at de hører sammen......det med maten gikk bedre etterhvert eller?? Hei mammatetogansketette:)) Du har opplevet det som er min store skrekk med tanke på videre oppfølging på helsestasjon:/ Men frem til nå kan jeg ikke si vi sitter igjen med noen negative opplevelser rundt det. Den helsesøsteren vi går til, snakker jo hele tiden om at han er prematur og hva vi kan forvente oss der vi er akkurat nå Men vi har også god kontakt med prematur pol. klinikken på sykehuset her i Drammen. Så lurer vi på noe, tar jeg en telefon dit ned:) Har egentlig ikke vært noen store spørsmål frem til nå, ringte på torsdag da lille gutt har blitt forkjølet. Men har ingen feber, tett i nesen og litt utilpass. Men så har både jeg og faren vært veldig forkjølet, så annet var vel ikke og vente. Fikk noen gode råd, ville liksom bare få bekreftet at jeg tenkte slik som dem, hva jeg skulle være på vakt for og hva vi evt. gjør om ting skulle bli verre. Har to mnd åpen retur på Nyfødt intensiv, så vi slippet fastlege og legevakt om det skulle være noe. Men høres ut som dere ikke har hatt noe god opplevelse på helsestasjon, og som du sier, godt du har litt erfaring fra før ellers hadde man jo blitt pissredd tenker jeg.......det var grunnen til at min helsesøster sa vi skulle vente med barselgruppe, til de ungen som blir født rundt når vi hadde termin:) Prema:hva slags syk har den lille gutten deres vært da?? Går det mye i luftveisinfeksjoner eller?? Håper det ordner seg etterhvert med maten da.... For vår del er det et stykke frem til fast føde....hehe:) Jeg kom fire dager etter forløsningen i gang med pumping, men de første 8 uken fikk han morsmelk som jeg pumpet. Ble jo sonde ernært, så prøvde vi litt pupp så ble det flaske. Jeg kom aldri over 300-350 ml/døgn. SÅ derfor ble det ingen full amming på oss:/ Når vi dro hjem brukte vi PRE-NAN. Men så er dette utsolgt fra leverandør, så vi gikk over på NAN HA1. Dette har gått greit, han har ikke vært noe spes plaget av maveknip. Mye luft, men ikke noe han gråter av. Og han legger jo fint på seg nå. På torsdag veide han 3210, en uke før var det 2940:) Håper vi kan holde kontakt her inne og dele erfaringer:) Klem fra oss to i Drammen
Mamma`n til Ole Kristian Skrevet 17. januar 2011 Forfatter #16 Skrevet 17. januar 2011 Dytter litt på denne jeg....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå