Gå til innhold

Seteleie. Hvorfor velge keisersnitt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

På Rikshospitalet anbefaler de setefødsel, fordi de er veldig flinke og sjansen for at noe skal skje er minimal, veid opp mot hvordan mor får det etter ks og risikoen ved senere svangerskap for mor. Likevel er det innmari få som velger fødsel når de får valget? Whyy? Jeg synes dette er så innmari vanskelig!!!! Må bestemme oss innen i morgen, har termin 28. jan så ks blir evt neste uke allerede. Håper noen kan hjelpe..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor velge keisersnitt? Fordi det er desidert det tryggeste for barnet når det sitter i sete.

Det er ikke for ingen grunn at du faktisk får velge forløsningsmetode selv.

Setefødsel er i Norge enorm prestisje, og det virker som de største sykehusene konkurerer om å ha den beste statistikken for setefødsler.

Halvparten av alle setefødsler ender i akutt ks, og et akutt ks er mye større belastning for mor enn det et planlagt snitt er.

Det hersker utrolig mye skremselspropaganda rundt komplikasjoner ved ks. Sjansen er stor for at du er i akkurat like god form etter et planlagt ks, som etter å ha gjennomført en setefødsel. Det er mye større sjanse for store skader på deg selv i form av alvorlige rifter, ved en setefødsel.

Hvilken risiko ved senere svangerskap er det de snakker om? At morkaka skal feste seg i arret? Livmorruptur? Sjansen for at dette skal skje er minimal, så det ville jeg ikke ofra en tanke.

Nei, jeg hadde ikke vært i tvil. Det viktigste for meg er en frisk og sprek unge, og da hadde jeg valgt keisersnitt.

Masse lykke til:0)

Skrevet

Jeg har også fått beskjed om at det mest sannsynlig blir seteleie.

Følte meg veldig trygg på vanlig fødsel etter at jeg fikk beskjed om at bekkenet mitt var mer enn stort nok.

MEN følte ikke at jeg fikk noen andre tilbud, som vending eller ks.

Og nå begynner jeg å bli bekymret og tenker veldig mye!

Jeg har termin 6.feb, men kan nok føde før tiden ifølge jordmor på sykehuset, da jeg har kraftige kynnere som har vart i halve svangerskapet...

Hva ble sagt til deg på riksen?

Skrevet

Jeg ska ha planlagt keisersnitt.

Mine for til keisersnitt er.

Om man har valget, why not?

Det er en moderne tid vi lever i hvor vi kan velge sånt.

Hva er vitsen i å ta større sjanser enn nødvendig?

Vi lever ikke i middelalderen.

Heldigvis.

Skrevet

Den store skrekken er å skulle føde vaginalt, det tar lang tid fordi baby ikke kommer seg nedi bekkenet, kommer ned, setter seg fast, de klipper og bruker tang bare for å ende opp med hastekeisersnitt!

Jeg kjenner en som hadde denne versjonen av setefødsel, og en annen som hadde to vellykkede setefødsler uten å revne engang! :)

Jeg er veldig glad jeg slapp å velge, for jeg synes (ukomplisert) vaginal fødsel er best, men med keisersnitt så er jo utfallet mer oversiktlig og kontrollert...

Jeg var til ultralyd uke 39, og da lå 4 kg babyen min i sete, så da fikk jeg ikke lov til å føde vaginalt.

Skrevet

Rettelse; den store skrekken er å skulle ha vaginal setefødsel, også ender det opp med....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...