Gå til innhold

Sove på ryggen og gulping

Anbefalte innlegg

Gjest Mentha og ♥Keiseren♥
Skrevet

Lillegutt er veldig flink til å sovne på puppen etter amming, og da lurer jeg alltid på om jeg skal vekke han for å prøve å få han til å rape, eller om jeg bare skal la han sove. Men så bekymrer jeg meg (selvsagt) også, fordi hvis jeg legger han på ryggen og han plutselig gulper i søvne, hva da? Kan han kveles av det? På dagtid har jeg løst dette ved å legge han på magen på mitt bryst en stund før jeg legger han for seg selv (da hender det han våkner til et sekund og raper eller gulper), men på natta skulle jeg gjerne hatt litt søvn mellom slagene, så da prøver jeg å legge han i egen seng med en gang. Men får jo selvsagt ikke sove noe godt siden jeg vet at han kan finne på å gulpe i søvne, og spretter opp for hver minste lyd. Huff, alt man skal bekymre seg for altså...

Noen som har noen gode råd eller tanker å dele rundt dette? Kan man legge de på siden f.eks og bygge opp rundt, eller er ikke det heller anbefalt å gjøre?

Skrevet

Akkurat det samme sliter jeg med!! Er sykepleier, og vet jo at det er en viss risiko for å få ting i lungene når man sover og spyr feks, er jo samme greia med gulp.

Snuppa mi gulper sjeldent, og raper ikke hver gang hun har spist heller, selv om jeg prøver iherdig. Om natten er det enda mindre, og jeg kan jo ikke gå rundt med henne en time hver gang hun har spist, da får jeg null søvn, hun spiser hver time- til 2 time hele døgnet.

Har våknet noen ganger av at hun gulper og hoster, og det er ikke hyggelig. Men ser at hun automatisk snur hodet til siden, så det renner lett ut. Tror det har reflekser som gjør at de sperrer av luftrøret også, har de ikke det? Tror det skal være svært vanskelig at det går galt iallefall, blir vell mest gris og litt gråt fra den lille...

Men det er vanskelig, jeg aner ikke virkelig!!

Skrevet

Men det hender jeg legger henne på siden eller magen rett etter hun har spist, hun ligger i senga sammen med meg. Da renner det iallefall ut riktig vei! Problemet er bare at jeg har jos elvfølgelig greid å sovne selv om jeg mener jeg ikke vil gjøre det, bare "slappe av" litt...

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

På sykehuset sa de til meg at "det ordner de som regel selv opp i" mht til dette. Så jeg forsøkte heller å holde hodet kaldt hvis jeg så at mini gulpet når han lå på rygg, for å se hva som skjedde. Og riktignok, de svelger unna! Greit, enkelte ganger høres det riktig ekkelt ut, og jeg sto nesten klar til å hoppe på ham, men jeg tror de er utstyrt med slike reflekser fra naturens side. Ellers hadde nok mange barn dødd av kvelning, eller lungebetennelse som du sier ;-) Etter som de blir eldre blir det ofte bedre også :-)

Skrevet

Det er ikke farlig å sove på rygg selvom de gulper i søvne;

Det er dokumentert at det er økt risiko for krybbedød når spedbarn sover på magen eller i sideleie. Ryggleie bør være alle spedbarns sovestilling hvis ikke medisinske grunner tilsier noe annet. Selv om barnet kaster opp når det ligger på ryggen, er det ingen fare for at det vil kveles. Rundskriv IK-36/97 til fødeavdelingene fra Statens Helsetilsyn, "Nyfødte - tilvenning til ryggleie for å forebygge plutselig uventet spedbarnsdød (krybbedød)", underbygger dette budskapet.

http://www.lub.no/artikler/forebygging-av-krybbedod

Skrevet

Ikke for å skremme noen jeg forteller dette, men når datteren vår var 2 uker gammel ble hun syk. Tett i brystet og nesen og hadde problemer med å amme. Det resulterte i oppkast etter hver gang... Ene gangen lå hun på stellebordet på rygg når oppkastet kom.... Jeg glemmer aldri det synet, panikken i øynene hennes... Hun klarte ikke å få det unna, jeg måtte snu hodet hennes til siden! Etter å se dette, fikk vi panikk, pappaen satt oppe hele natten i flerer dager etterpå. Hun ble innlagt på barneklinikken på Haukeland noen dager etter, fordi hun ikke fikk til seg næring. Tør ikke å tenke på hva som ville skjedd om vi alle sov....Hun hadde virkelig ingen muligheter for å få det unna... Men det var oppkast, gulp er jo mye mindre mengder. Men hun var bare to uker da, nå er hun 3 mnd og jeg er ikke redd for det lenger! Hun har bedre kontroll på hode nå! Vi prøver alltid å rape i 5 min. kommer der ikke noe legger vi henne ned. Da hender det at hun våkner etter 20-30 min, da er det en rap på lur :)

Men jeg tror virkelig det skal mye mer enn litt gulp til for å bli kvalt. Hun gulper jo mange ganger så jeg ser det, det renner jo nedover siden i munnviken...

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Jo, men du må også tenke på at hun var helt tett i nesa da, som du sier, og da er det med en gang verre. Og ja, det er jo forskjell på oppkast og gulp ;-) Jeg er enig i at det blir bedre jo større de blir!

Skrevet

Det står flere steder på krybbedødsforeningens sider at babyen_ikke_kan kveles av eget gulp eller oppkast i ryggleie, så tror ikke man trenger å bekymre seg for dette! Jeg opplevde forresten at vesla sprutgulpa skikkelig mens hun kikket seg oppover i ryggleie, slik at hele ansiktet ble dekket av gulp og vel så det, men det som skjedde da var bare at lukkemekanismen satte inn, slik at hun ikke pustet det inn igjen..

Gjest Mentha og ♥Keiseren♥
Skrevet

Det er godt å høre at selv krybbedødsforeningen mener det bør gå greit :) Stoler på at det ordner seg da!

Takk for alle svar, det er jammen godt å ha et sted å øse ut alle spørsmål og bekymringer man har i starten :)

Skrevet

Dette har vi også tenkt veldig mye på her, for vår lille jente gulper litt innimellom. Men vi tok sånn gulpeklut/kos som vi kjøpte i 8pakning med merke Name it, og rullet til en lang pølse som vi legger rundt hodet hennes. Da snur hun hodet til enten den ene eller andre siden og koser seg med det, da renner gulpet ned på siden om det kommer noe lite på natten.

Som regel om hun ikke får opp en rap etter mat på natten og vi legger henne, så begynner hun etter en liten stund å kave litt. Da tar jeg henne bare opp og rapen kommer heldigvis fort:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...