siz85 Skrevet 11. januar 2011 #1 Skrevet 11. januar 2011 Er så fryktelig lei meg. Jenta vår har hele tiden lagt lite på seg. Har matet henne 2. hver time på dagen og 3. hver på natten. Ofte er hun ikke interessert i å ta puppen og flaske vil hun iallefall ikke ha. Da blir det bare hylgrining hvis hun ikke løftes bort fra puppen eller flaksen tas vekk. Den siste uken har jeg ikke fulgt så med på klokken, det har kanskje noen ganger gått opp til 3 timer på dagen i håp om at hun da skulle være sulten og ville spise mer. Om natten har det noen ganger gått 4 timer. Hun er våken, smiler mye og virker fornøyd. Ukentlig vektkontroll på hs i dag. Kun gått opp 40 g på en uke! Helsesøster var opptatt så skal tilbake til torsdag, men får nok ikke noen andre råd enn de jeg har fått. Noen andre som har baby som er liten og legger lite på seg?
<3_2gutterogeijente_<3 Skrevet 11. januar 2011 #2 Skrevet 11. januar 2011 Hei du! Skjønner deg veldig godt! Min jente skal tilbake på torsdag for å se om hun har gått opp, for på den siste uken har hun gått NED 30 gr! Ble utrolig lei meg, er liksom ikke sånn det skal gå. Nå vet jo ikke jeg hvor stor babyen din er da, så skal ikke samenligne, men skjønner hvordan du har det for det er ikke noe hyggelig når man ikke vet hvorfor venta ikke går oppover:( men håper for oss begge at det går riktig vei nå fremover! Klem
enits40 Skrevet 11. januar 2011 #3 Skrevet 11. januar 2011 Min la også for lite på seg, og jeg ble også skikkelig lei meg, så jeg skjønner deg veldig godt!!! Da jeg følte at ammingen gikk som best, hadde babyen bare lagt på seg i underkant av 80 g. Løsningen her ble å gi en flaske mme som tillegg hver kveld - ellers ammer jeg som normalt - hver 2./3. time. Gradvis gikk vekten opp med 150-250 g per. uke, og jeg føler meg mye roligere i forhold til at skrikingen ikke skyldes sult.... Babyen min er 8 uker nå. Masse lykke til!
siz85 Skrevet 11. januar 2011 Forfatter #4 Skrevet 11. januar 2011 Burde kanskje ha fått med hvor stor hun er ja, litt stresset. Hun er nå 11 uker og 4410 g. Veide 2860 født på termin.
siz85 Skrevet 11. januar 2011 Forfatter #5 Skrevet 11. januar 2011 Får krysse fingrene for at de begge har gått opp til torsdag! Takk for svar begge to
<3_2gutterogeijente_<3 Skrevet 11. januar 2011 #6 Skrevet 11. januar 2011 Jepp,håper begge har gått opp på torsdag ja:) Synes jo datteren din har lagt greit på seg da. Satser på at de begge gjør ett hopp på vekta:)
Eurecaღmed spireღ Skrevet 11. januar 2011 #7 Skrevet 11. januar 2011 Når du ser på hva hun har lagt på seg fra fødsel til 11 uker, og deler det på de 11 ukene, så er jo ikke det så ille da. Datteren min hadde lagt på seg 1600 siden fødsel på 3 mnd kontroll, og det var en helt greit i følge helsestasjnen. Hun hadde en liten nedgang siste uken også, men det var ikke noe å henge seg opp i ble jeg fortalt. Jeg ble rådet til å passe på at hun spiste et bryst tomt, for å få den fete melken. Legge henne til samme bryst om hun sovner før det er tomt. Bekymrer du deg, så ville jeg veid henne en gang i uken, kanskje hun går mer opp neste gang
vbu Skrevet 11. januar 2011 #8 Skrevet 11. januar 2011 Jeg slet også med en baby som ble sint og nektet å spise og hadde noen uker med dårlig vektoppgang. Hva jeg fandt ut var at jeg pushe på hunmat for ofte så hun ble irritert og hadde ikke glemt det neste gang jeg ga mat og griningen startet igjen. Hun rakk rett og slett aldrig å bli ordentlig sulten og spiste aldrig mer enn litt. Jeg gikk ned til å bare la hun spise 5 ganger i døgnet (hvis hun ikke ba om mat). Da var hun alltid sulten når hun fikk mat og det ble fort slutt på irritasjon (tok noen få dager og så ble griningen slutt). Og hun har hatt fin og jevn vektoppgang siden da. Det var veldig tøft å vente så lenge men vi har fått et annet liv etter det og nå vil hun faktisk ha mat litt oftere så da får hun det . Leste dette rådet på noe forum hvor en lege hadde gitt det til noen.
<3_2gutterogeijente_<3 Skrevet 13. januar 2011 #9 Skrevet 13. januar 2011 Hei du:) Hvordan gikk det i dag? Jeg har også vært på helsestasjonen og i dag hadde hun heldigvis gått opp 100 gr på siden tirsdag. Passet på at bleien var ren og at hun ikke hadde spist på 3 timer så målingen ble nøyaktig. Ble lettet nå Jeg fikk også beskjed om at det ikke lønnet seg å veie 1 gang i uken når barnet var i fin allmentilstand og spiste og var blid og fornøyd. Det var ikke alle uker barn la like mye på seg og derfor skaper det bare mye unødvendig bekymring. Vil jo si at jenta di har gått opp bra sånn i løpet av de 11 ukene tilsammen da. Er jo rett under 150 gr per uke og det er jo helt vanlig:) Og noen er jo mindre enn andre! Er veldig mye fokus på hvor store babyene er og man skal jo absolutt ikke sammenligne seg med andre da hver eneste baby er forskjellig! Det viktigste er jo at hun er blid og fornøyd og vekta går oppover:) Kanskje bare en dårlig uke eller to? Uansett krysser jeg fingre for at hun har gått litt opp:)
siz85 Skrevet 13. januar 2011 Forfatter #10 Skrevet 13. januar 2011 Det var god økning på jenta de, så bra! Gikk bra for oss også. 50 gram opp siden torsdag. Helsesøsteren som vi vanligvis går hos var hjemme med sykt barn så fikk ei annen. Hun mente også at det ikke var lurt å veie for ofte og at jeg ikke trengte å gi mat 2. hver time. Det var deilig å høre for det har jeg også ment. Mye bedre at hun får lov å bli sulten og at en ikke skaper spisevegring med å "tvinge" henne. Så nå skal jeg prøve å slappe av igjen og å vente til 3 mnds kontrollen om 2 uker med å veie henne.
<3_2gutterogeijente_<3 Skrevet 13. januar 2011 #11 Skrevet 13. januar 2011 Så BRA!!! Det er ett tydelig bevis på at de vokser i rykk og napp:) Da er det bare å slappe av og tenke på at hun går opp i vekt og ikke mase for mye med den ammingen,og heller slappe av og nyte tiden:) merker at sånne ting ødelegger mye av kosen... Kos deg masse og ikke tenk mer vekt:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå