*Melody* Skrevet 11. januar 2011 #1 Del Skrevet 11. januar 2011 Hei alle flotte gravide her inne Jeg er ny her inne og har egentlig ikke skrevet noe på forumene ennå, annet enn et jeg postet på "spør jordmødrene" tidligere idag. Jeg har ikke fått noe svar der så da kan jeg jo høre med dere også kanskje. Om det er noen av dere som kanskje har opplevd noe lignende. Jeg er førstegangsgravid og selvfølgelig sikkert litt småhysterisk så koslig å kunne snakke med andre i samme situasjon Her er iallefall det jeg skrev til jordmødrene. Det ble visst veeeldig langt.. hehe. Jeg er førstegangsgravid i uke 15+6 (16 uker i morgen) og har i den forbindelse noen spørsmål. Jeg har i mange år vært plaget av spotting i dagene før menstruasjonen bryter ordentlig ut. Jeg tenkte da at det måtte være for godt til å være sant at jeg skulle kunne gå igjennom et svangerskap uten spotting/blødninger, og der fikk jeg rett. Jeg har siden uke 5 og frem til ca uke 14 hatt ca 5-6 små blødninger. Disse har vært veldig små (vi snakker kun 1-2 tørk med litt på papiret) og har variert i farge. Pga dette har jeg vært til 4 ultralyder hos min private gynekolog i henholdsvis uke 5,7,12 og 15. Alle gangene sto det bra til med fosteret. Det er friskt og viser normal tilvekst. Nå sist påsto til og med ultralyden at jeg var en uke lenger på vei enn jeg er (gynekologen humret at jeg hadde en langbeint sak i magen). Gynekologen har konkludert med at jeg har lavtliggende morkake (marginal placenta) og at dette ikke er noe å bekymre seg over. Han antar de små blødningene har kommet derfra. Jeg har hittil vært sykemeldt èn uke av eget initiativ for å roe ned nervene og senke skuldrene. Jeg har pr nå normal/eggehvit utflod og ikke hatt antydning til blod på over 1 uke. MEN: det som bekymrer meg litt nå er at de siste 3 dagene har jeg hatt plager med vondt i korsryggen. Sånn ca midt i svaien (spes ved bevegelser og merker det ekstra i senga om morgenen) og med litt "stråling" frem til magen. I går hadde jeg også min første kynner (uke 15+5, er ikke dette litt tidlig for kynnere?). Dette jeg merket jeg ved at livmora rett over skambeinet ble veldig hard og kjente en slags knip/sammentrekning samtidig. Dette slapp taket etter bare noen sekunder og har ikke kommet tilbake. Men i tillegg til denne korsryggsmerten har jeg også endel stikkinger som jeg innbiller meg at kommer fra livmorhalsen. Stikkingen kjennes hvertfall fra dypt i skjeden eller mellom skjeden og endetarmen. Det er noen som er sterkere enn andre og de har kommet daglig i det siste, ingen regelmessighet. Slike stikk har jeg hatt tidligere i sv.skapet også (mulig fra uke 9-10 ca). Kjente også litt ekstra til disse stikkingene i går mens jeg løftet på en 5mnd gammel baby. Jeg er nok litt ekstra bekymret som gravid pga småblødningene og tenker alltid det verste. Nå er jeg jo da selvfølgelig bekymret for at disse stikkingene forkorter livmorhalsen (modning) slik at evt premature rier skal settes igang ellerno. Kynneren jeg hadde igår var ikke vond, men litt merkelig og bittelitt ubehagelig. Er sikker på jeg ikke har hatt kynnere tidligere dette sv,skapet. Jeg har ikke vært gravid tidligere. I tillegg lurer jeg jo på hva disse korsryggsmertene som plutselig kom kan være. De kommer ikke i tak, men er mer eller mindre konstante. Det merkes ekstra hvis jeg står oppreist og lener meg bakover (da kan det også strekke/gjøre litt vondt fremover i magen også). Livmorområdet har vært litt ømt samtidig som disse korsryggsmertene. Har merket litt ubehag ved livmorområdet etter jeg har tømt full blære også, men dette ser ut til å bli bedre nå. Vil bare legge til at ved begge de to siste ultralydene var fosteret veldig aktivt, rikelig med fostervann. Men jeg har ennå ikke kjent liv i magen til tross for at jeg er 16 uker i morgen. Annet enn det jeg så ved ul. Beklager at dette ble veldig langt, men jeg prøvde å få med de viktigste detaljene slik at det er lettere for dere å skjønne nøyaktig hva jeg mener. Håper dere har noen betryggende svar til meg Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142771416-sm%C3%A5hysterisk-newbie-in-town/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Melody* Skrevet 11. januar 2011 Forfatter #2 Del Skrevet 11. januar 2011 Da har jeg fått svar fra jordmødrene Flinke damer altså. ....men gjerne kom med innspill herfra også. Dele erfaringer er fint Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142771416-sm%C3%A5hysterisk-newbie-in-town/#findComment-142771653 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå