<3Minesmå<3 Skrevet 11. januar 2011 #1 Skrevet 11. januar 2011 Jeg er i sjokk.. Jeg satte inn spiral 29 november, da var jeg akkurat ferdig med mensen. Hadde ikke samleie i perioden etter mens og frem til jeg satte inn spiralen. På GU spurte de om jeg har sjekka om jeg var gravid før jeg skulle sette inn spiralen.. Jeg hadde jo ikke sjekka det, men jeg hadde jo nettopp hatt mensen så jeg var jo sikker på at jeg ikke var det. Men likevel så sjekka de med en ultralyd om jeg var gravid. De så ingenting, så spiralen ble satt inn. Nå 1.5 mnd senere har jeg spontanabortert! Jeg trodde jeg fikk mensen bare.. blødde noen dager, med litt mensmerter, ikke kraftige. Så plutselig i går kveld kjente jeg at det plutselig strømmet blod ut av meg. gikk på do å da lå det en blodklump i bindet.. Trodde bare det var litt blodansamling. Men når jeg studerte det litt nærmere så så jeg at det var et bittelite foster inni en slags slimpose. Jeg dytta litt på det for å se så jeg var helt sikkert.. å da stakk det ut en bitteliten fot!!!! Jeg ble helt skjelven å trodde ikke mine egne øyne!! Jeg er mor til en sønn på litt over 6 mnd og satte inn spiral fordi vi ikke vil ha flere barn før jeg er ferdig med utdanningen min.. Men nå har jeg altså vært gravid uten at jeg visste det å fosteret har dødd i magen :-( Trodde aldri jeg skulle oppleve noe sånnt! Jeg kan ha blitt gravid med spiral!!! Hadde jeg visst at jeg var gravid før jeg satte inn spiralen så hadde jeg aldri i verden satt inn en spiral i utgangspunktet. Jeg er imot abort! Så vi hadde selvfølgelig tatt konsekvensene av det å beholdt ungen! Så å få se noe sånt for meg er helt sykt! Jeg sov ikke i natt! Ringte legen i dag tidlig å forklarte hva som hadde skjedd og hun sa at jeg måtte komme inn å ta en blodprøve å sjekke om de kunne se på blodprøven om jeg hadde vært gravid. Så det gjorde jeg, men får selvfølgelig ikke svar på den før om en uke. + at hun skulle sende meg på UL så de kan sjekke om alt er ute.. Jeg er lei meg.. det var jo ikke planlagt. men jeg hadde jo blitt gla om jeg hadde visst at jeg hadde vært gravid før jeg satte inn spiralen. Da kunne jeg hatt en ny baby på vei nå! Det værste er at jeg så det jeg så.. kunne godt vært foruten det! Håper ikke noen av dere må gjennom det samme sier jeg bare!! Måtte bare få skrevet ned litt tanker om det.. Snakker med familie å venner.. men greit å få ned alle tanker svart på hvitt!
<3Minesmå<3 Skrevet 11. januar 2011 Forfatter #2 Skrevet 11. januar 2011 Jeg tenkte på det etterpå at det kanskje ikke passet under denne kategorien..småtroll 0-1 år. men jeg tenkte kanskje om noen hadde vært igjennom det samme, å vært så heldig å blitt gravid igjen etterpå. er redd for det også at jeg kan ha vanskelig for å bli gravid igjen etter en spontanabort.. Jeg beklager hvertfall om noen synes det var upassende.. :s
Gjest JuniGull10 og mange drømmer... Skrevet 11. januar 2011 #3 Skrevet 11. januar 2011 Ååå, hjelpes meg. Det må ha vært helt forferdelig for deg!! Ja, få det ut og snakk om det! Nei, jeg vet ikke hva jeg skal si jeg altså.... Huff.
siz85 Skrevet 11. januar 2011 #4 Skrevet 11. januar 2011 Herregud for en grusom opplevelse! Føler virkelig med deg. Synes innlegget passer fint her. Tror det er viktig å få skrevet ned tankene sine. Det er ikke alltid så lett å bare snakke med venner og familie om ting. Kanskje det er noen her som har opplevd det samme og dere kan snakke sammen. Jeg ville ikke ha bekymret meg for at det skjedde igjen neste.
MammaTilEnPrins-ØnskerNr2<3 Skrevet 11. januar 2011 #5 Skrevet 11. januar 2011 Uff så grusomt! Håper det går bra med deg!
Mjølkekua Skrevet 11. januar 2011 #6 Skrevet 11. januar 2011 Åhh.. Kjære deg! Dette må være helt forferdelig;-( h godt å høre at du har venner og familie i nærheten, og at du kan snakke med dem. Kan jeg spørre om det var hormon- eller kobberspiral? Innlegget passer like godt her som et annet sted. Stor klem til deg!
KristineMed2Sønner<3 Skrevet 11. januar 2011 #7 Skrevet 11. januar 2011 Nei noe så forferdelig! Jeg vet så utrolig godt hvordan du har det ang å se det du så... Jeg spontanaborterte i uke 10 før jeg ble gravid med min eldste sønn. Det var dog ikke med spiral, men med ppiller. Det blødde i hauger og lass, å hvis jeg bare hostet eller rørte på meg, kom det svære klumper... Jeg satt på do å gråt og gråt, hvor jeg da skulle skifte bind for 1000gang.....Hvor jeg da så denne pittelille formede klumpen, som det ikke var tvil om, var babyen... Jeg fikk helt panikk, å sleit forferdelig med hvor jeg skulle gjøre av den... Skulle jeg liksom kaste babyen min i do?! Nei, det var helt forferdelig..... Jeg har det bildet i hodet enda, å ser offte opp på stjernehimmelen om kvelden, hvor jeg selv velger og tror at babyen min er en stjerne som blinker til meg der oppe... For andre høres nok dette sykt ut, men jeg begravde denne klumpen under ett fint tre ett sted jeg syns er så vakkert... Men, jeg ble gravid kort tid etterpå, å har blitt det enda en gang - en gutt på nå 4mnd:) Masse lykke til, å snakk med noen! Det er viktig! Stor klem fra meg..
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 11. januar 2011 #8 Skrevet 11. januar 2011 Uff ja, jeg tror det er viktig å snakke med noen etter noe sånt! Selv om det er en fattig trøst, må du huske at det som regel er noe "feil" med fostere som blir abortert, jeg vet om de som har spontanabortert foster uten bein og sånt. Og at du ikke klandrer deg selv, for det fødes jo faktisk babyer som til og med har holdt spiralen i hånda, så at spiralen ble satt inn er ikke automatisk grunnen til at du aborterte. Klem!
<3Minesmå<3 Skrevet 11. januar 2011 Forfatter #9 Skrevet 11. januar 2011 Tusen takk for svar alle sammen! Jeg har hormonspiral.. tror jeg skal ta den ut når jeg skal på sykehuset på UL. Skal høre litt etter hva de har å si om årsaken osv først..å om den i det hele tatt er der lenger.. Man vet jo at det er en liten prosentsjangse for at man kan bli gravid med uansett hvilken prevansjon man bruker, men man tenker aldri at det kan skje deg.. jeg har også hørt at man kan få barn selv om man har spiral.. derfor lurer jeg på hva som var grunnen til at jeg spontanaborterte..?:/ Er det noe galt med meg da eller? Huff.. jeg har ikke hatt en lett dag.. selv om denne graviditeten ikke var planlagt så er det likevel helt forferdelig å tenke på at denne lille skapningen ikke klarte seg i mammas mage å døde :-( Jeg ser for meg den lille foten heele tiden.. står fast som et sterkt bilde i hodet mitt!!
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 11. januar 2011 #10 Skrevet 11. januar 2011 Ikke for å høres slem ut, men oftest er det nok heller fosteret det er noe feil med, enn mammaen. Ikke vær redd for at du skal ha problemer med å bli gravid igjen. Du kan sjekke disse linkene: http://www.nettdoktor.no/graviditet_foedsel/artikler/graviditet/spontanabort.php http://nhi.no/foreldre-og-barn/svangerskap-og-fodsel/sykdommer/spontanabort-2654.html
<3Minesmå<3 Skrevet 11. januar 2011 Forfatter #11 Skrevet 11. januar 2011 Så på den nederste linken der at spontanabort kan oppstå når man har spiral.. så det stemmer nok for meg.. åå.. at jeg ikke sjekka med en graviditetstest før jeg satte den inn!! Men synes det er rart at de ikke så det på ultralyden når jeg var der å satte den inn.. Mulig det var for tidlig å se det på en UL da... Jaja..
Mammahjertet <3 Skrevet 11. januar 2011 #12 Skrevet 11. januar 2011 Så forferdelig at du skulle oppleve noe slikt! Skjønner godt du føler deg helt utafor og sjokkert. Får helt klump i halsen når jeg leser beskrivelsen av det du så... :´( Husk i hvert fall at du har absolutt ingen skyld i dette her. Du valgte spiral fordi det er et sikkert prevensjonsmiddel. Kanskje den ble satt skeivt inn eller noe? Det er vel kanskje lite som skal til i enkelte tilfeller. Stor trøsteklem til deg!
<3Minesmå<3 Skrevet 11. januar 2011 Forfatter #13 Skrevet 11. januar 2011 Takk for det! Ja jeg håper de kan finne ut en årsak til at det skjedde hvertfall. Kanskje jeg heller skulle valgt kobberspiral.. ? ikke vet jeg.. men jeg fikk anbefalt hormonspiral og det ble sagt mye bra om den.. enten var jeg gravid uten at jeg visste det før den ble satt inn, eller så er jeg den lille prosenten som faktisk kan bli gravid med spiral :-( uansett er det trist å tenke på utfallet.. :-(
Oktobergutt2010:) Skrevet 11. januar 2011 #14 Skrevet 11. januar 2011 Å herregud! Så grusomt! Aner rett å slett ikke hva jeg skal si! Hva svarten.... har aldri hørt noe lignende før jeg, selv om jeg ikke akkurat sitter å leser slikt som dette. Huff, så trasig! Beklager så mye for deres del!
newone Skrevet 11. januar 2011 #15 Skrevet 11. januar 2011 Jeg hadde også en spontanabort for mange år siden, jeg var bare 17 år da. Gikk på p-pilla og trudde det var 100% trygt da. Fikk plutselig veldig vondt i magen og blødde masse, men trudde det bare var en litt kraftigere mensen, pga de siste hadde vært korte. Så klarte jeg ikke røre meg i en halv time ca og det kom masse ut, kom meg på do når det hadde roet seg og der lå det en stor klump. Jeg var mest sansynlig allerede 13 uker på vei, men har ikke skjønt noe før så fortsatt med pilla og hatt blødninger. Husker jeg begynte å skjelve og fikk ikke sove på en uke. Bodde fortsatt hjemme og foreldrene mine vet ikke noe den dag i dag. Tørte ikke ringe til legen heller, men dro på kvinneklinikken og fikk hjelp der. Føler et lite tomrom selv om spiren ikke ble så stor. Jeg kommer aldri til å klare å utføre en frivillig abort etter det som skjedde.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå