Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg begynner å bli litt småbekymra for at jeg ikke har lagt på meg nok...

Var 58 før jeg ble gravid, gikk ned 2 kg før jeg begynte å legge på meg. Er nå 60. Den totale vektøkninga er altså bare på 2 kg. Er redd ungen får for lite næring i seg. Noen som har opplevd det samme?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Jeg har litt samme følelsen. Jeg er 18-6 i dag. veide mellom 58 og 60 når jeg ble gravid. Har ikke helt oversikten, men det er det jeg har veid siste året. Nå veier jeg 60,5 og liker det ikke. Mamma har til og med sagt at jeg ser ut som jeg har gått ned i vekt :(

Har ikke veldig lyst på mat, men spiser det jeg har lyst på når jeg er sulten.

Skal til jordmor neste uke så får høre med henne da

Skrevet

Har aldri vært opptatt av vekt før, så det er rent tilfeldig at jeg vet hva jeg veide før jeg ble gravid. Etter at jeg ble det har jeg veid meg nesten hver morgen til samme tid og registrert det, så jeg ser at kurven går opp, men er bare bekymra for at lillegutt ikke får nok. Spiser nok ikke helt optimalt, men spiser når jeg er sulten.

Blir spennende å høre hva jordmora di sier til det. Jeg har ikke time før om 2 uker.

Skrevet

Jeg er i uke 24, og har gått opp 2,5 kg ca. Veide 54 før jeg ble gravid. Legen sa ingen ting på det da jeg var på kontroll nå sist.

Jeg spiser ihvertfall ofte nok, og varier nok, så jeg tror babyen får i seg den næringen hun trenger alikevel.

Førstemann kom 3 dager over termin, men veide bare 2,8 kg.

Da også spiste jeg ofte og variert, så jeg kunne ikke gjort noe annerledes.

Skrevet

Jeg er 18+6 og har gått opp 3 kg, som er akkurat etter boka for meg som var ganske tung da jeg begynte. Men jeg kastet opp mye i starten, og da fikk jeg beskjed om at hvis jeg gikk ned mye i vekt burde jeg si fra, men at babyen ellers tar det den trenger uansett, så det var bare mitt energinivå det gikk utover om jeg fikk i meg for lite...

Hvis du ikke var undervektig før du begynte, er det vel bare fint om du går opp lite nå, så har du mer å gå på i siste del av svangerskapet når barnet virkelig begynner å vokse. Og om barnet er lite, så går vel fødselen greiere?

Skrevet

Hei,

samme her, bortsett fra at jeg IKKE finnes bekymret da:)

Var og er tynn som deg, nå i uke 20, gått opp ca 2kg.

Babyen veier jo omtrent ingenting, og såå mye fostervann, økt vekst av livmor m.mer er det ikke så tidlig:)

Da jeg gikk gravid med sønnen min kom kiloene de siste 3 måneder ca. Med ham la jeg på meg rundt 12kg, og han var nesten 4kg ved fødsel!!

Vi er igrunn heldige, du kan ta det heeelt med ro kjære deg:)))) klem

Skrevet

Tusen takk dere! Ble mer beroliga nå! :))

Er nok et pluss at ungen ikke blir for stor heller, så lenge han har fått det han trenger.

Og selv om det heter at man legger på seg så og så mye for hver måned, er det et gjennomsnitt. Som vil si at det bestandig er noen som ligger under, og noen som ligger over.

Så vi er nok heldige ja.

Skrevet

Jeg ble faktik litt overrasket da jeg var til samtale hos jordmor i dag.

Var der förste gang i begynnelsen av november, ca uke 6 og da veide jeg visst 71,5. Da jeg veide meg der i dag, er 15+4 veide jeg 70...?

Trodde ikke jeg hadde lagt på meg så mye, men ble overrasket over at vekta viste nedgang... Må vel väre litt feil. Ikke vet jeg...

Men er ikke bekymret. Spiser relativt bra, både sundt og usundt :)

Og jeg hadde jo noen kilo ekstra i utgangspunktet så.

Skrevet

Det er ingenting å bekymre seg for :)

Har snakket mye med leger om dette da jeg har vært innlagt med svangerskapskvalme 4 ganger dette svangerskapet :s Har da levd på loff og tomatsuppe i flere uker av gangen, men de sier at ungen tar det den trenger og alle prøver og ultralyder er helt fine og viser normal vekst hos barnet.. Har nå akkurat klart å komme meg opp til startvekt 50 kg, var nede i 45 (grøss!).. Men på mange måter er det fint å ikke gå opp alt for mye med en gang. Med nr 1 gikk jeg opp over 30 kg, grunnet kvalmestillende som samlet vann i kroppen.. De kiloene rant av etter fødsel, men kroppen har jo ikke akkurat godt av den vektøkningen.. Så håper jeg slipper så mye vann i kroppen denne gangen :)

Skrevet

Hei 1. spira

Jeg hadde det ganske likt forrige svangerskap. Da gikk jeg opp 2,5 kilo til sammen, uten å gå ned noe i forkant. (fra 57-59,5). Det var forsåvidt greit under svangerskapet, men jeg kom ned på 40-tallet etter fødselen og hadde det travelt med å få i meg nok mat.

Alt stod fint til med barnet hele veien. Jeg ble fulgt opp ekstra pga lavt sf-mål, og satt igang litt tidligere (2 uker før termin) pga lite tilvekst hos barnet.

Hun veide 2,435 ved fødsel, men etter et par måneder med amming var hun tykk som julegrisen:)

Skrevet

Har stusset litt oevr det selv at jeg ikke har gått opp noe faktisk..:S Er ganske tynn til vanlig så så frem til å legge på meg ettersom jeg kun klarer det når jeg er gravid, men det kommer vel etter hvert, er jo bare 16 fullgåtte nå:)

Skrevet

Jeg var 43 kg når jeg ble gravid, og veier 48 kg nå.. lagt på meg 5 kg og jeg er straks 25 uker. Jeg stresser ikke noe med det, legen er bare fornøyd med at jeg går opp i vekt, og babyen er så stor som hun skal være. Jeg gikk ikke opp før jeg var 18-19 uker ca..det kommer nok plutselig:)

Skrevet

Hei!

jeg er i samme båt! veide 57 kg (173 cm) før jeg ble gravid, har kun gått opp 5 kilo,nå i uke 28. jordmora mi var ikke særlig bekymret for meg, siden magen har vokst bra. og til og med ligger over den grønne streken.

jeg spiser bra med mat, og har masse energi enda, og trener ganske aktivt enda, så tenker at det er en grunn til at jeg har gått lite opp enda. men kiloene kan nå komme enda da tenker jeg.

jeg la på meg tilsammen 11 kg forige svangerskap, da var vektøkningen den samme som den har vært så langt denne gangen. babyen jeg fikk da hadde en fin fødselsvekt, 3950 gram, så han fikk nå i allefall i seg nok næring :)

hør med jordmoren \ legen din om du er usikker!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...