Gå til innhold

Hjelp Hjelp Hjelp..Forstår meg ikke på permisjon :(

Anbefalte innlegg

Hei..vi venter en gutt 20.mai og vi har tenkt da å ta 80% dekkning av lønn, dvs det lengste permisjonen. fordelingen blir da 46 uker til meg og 10 uker til far men så har jeg lyst til å være hjemme mens faren skal ha permisjon også. da tenker jeg å ta ut ferie.

For 2011 har jeg opparbeidet 25 dager og regner med at jeg vil opparbeide en ny ferie mens jeg er i permisjon?...hvis jeg må ut i permisjon den 29 april 2011,siden permisjonen må starte minst 3 uker før terminen når vil jeg være tilbake på jobb? jeg forstår meg ikke jeg regner dagene og ender i nye datoer hele tiden???!!!!

Er det slik :

Permisjonen starter 01.mai + 46 uker til mor = slutt dato ????????

og da begynner faren med sine 10 uker. (og for at jeg kan være med han i permisjonen), vil jeg da få 10 uker ferie fra jobben for å forlenge min permisjonen? er det lov da å overføre alt ferie til 2012? og i tilfelle jeg ønsker meg lengere permisjon blir da å ta ut noen månder ubelønnet?

har jeg forstått det riktig?

Fortsetter under...

Hei, det er bare å telle antall uker fra den datoen du går ut i permisjon (tre uker før termin) d går nok du ut i permisjon 29 april, og hvis du da skal ha 46 uker vil det vel tilsvare siste dag 16 mars hvis jeg har regnet riktig. Faren må ikke starte permisjonen med en gang, kan evt. ta 5 uker rett etter deg hvor du tar ferie og fem uker senere. Dette bestemmer dere!

Ferie overføres automatisk til neste år dersom du ikke bruker den, siden du er i permisjon kan du også velge å få dagene utbetalt. Men hvis du skal ha noe ubetalt permisjon kan du like gjerne ta ferien først. Tjener ikke noe på å ta ulønnet perm isteden for ferie. Men husk å avklare med arbeidsgiveren din at det er greit at du tar så mye ferie først! De må godkjenne at du får ta så mye ferie på en gang..

Man kan ikke overføre all ferien til neste år, de fleste arbeidsgivere tillater bare at man overfører maks 2 uker ferie..Man kan heller ikke velge å få den utbetalt så lenge man faktisk har mulighet til å ta ferie. Det enkleste er å ta ut ferie i permisjonen og dermed forelenge permisjonen, man kan maks ta ut 4 uker og 1 dag ferie i permisjonen..

Det er unntak for overføring/salg av ferie i de tilfellene sykemelding eller permisjon er grunnen til at man ikke får tatt ut ferie. Mulig noen arbeidsgivere ikke tillater at man overfører mer enn 12 dager, men da får man i såfall resterende utbetalt. Kan da evt. ta de noen dager ubetalt.

Hos oss har vi bestemt at all ferie kan overføres/selges ved slike tilfeller, det er den ansatte som avgjør dette selv. Jobber i et stort firma, så mulig vi har åpnet for dette selv. Er i hvert fall ikke ulovlig. For andre er det jo ikke lov å overføre ferie i det hele tatt, det er arbeidsgiverens plikt å tilse at de ansatte tar ut all ferie. Men det finnes så klart noen unntak alikevel..

Vil nok anbefale å høre med arbeidsgiver, de skal godkjenne uansett.. men inegn arbeidsgiver kan kreve at en ansatt tar ut ferie under sykemelding eller fødselspermisjon. Dette står på sidene til infotjenester som vi bruker som støtte på jobben

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...