Gå til innhold

Hvordan spiser deres barn om dagene?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg lurer bare på hva deres barn spiser om dagene og hvor gamle de er...? Jeg har selv toeggede tvillinger, gutt og jente, som nærmer seg 7 mnd, og jeg føler jeg må endre litt på matvanene dems.. De var jo litt undervektige i forhold til snittet i det de kom til verden, og er idag over gjennomsnittet.. Jeg føler jeg gir dem ganske så mye mat, og det er da jeg tenker på hvordan dere gjør det med kost i forholdet til barnets alder. Jeg delammer også litt ennå, 3ganger om dagen, men er ikke alltid like lett ettersom jeg har en gutt som er ganske så vrang når det gjelder amming til tider, og ei jente som er mer opptatt av alt annet..

Håper noen vil gi litt svar på dette, så jeg har noe å sammenligne med :) Og ellers så håper jeg vi alle kan bli litt mer aktive på dette forumet om det er tid til det. Jeg syns det er veldig intressant å lese spørsmål og samtidig kunne hjelpe med svar.

:) Godt nyttår til dere alle Tvillingmødre også :)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142769950-hvordan-spiser-deres-barn-om-dagene/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Edemuli

Jeg har eneggede jenter som nærmer seg to år, så er en stund siden de var så små. Jeg delammet også.

Pleide å gi drikke før hvert måltid, så ga jeg mat til de ikke ville ha mer. Fikk aldri høre at de måtte ha mindre mat.

Du kan jo prøve å gi dem litt mer vann hvis de liker det, men hadde nok bare gitt dem så mye mat de vil ha. Kanskje litt mindre MME.

Etterhvert som de blir mer aktive vil de jo forbrenne mer, er jo også godt å ha litt å tære på hvis de skulle bli syke.

Lykke til :)

Hei!

Jeg har toeggede jenter, men de er bare 4 mnd. Har nettopp startet med grøt som jeg gir på formiddagen. Planen er å flytte dette måltidet til kvelden når de er oppe i full porsjon. Tar det litt gradvis her for å hindre magevondt. Men hvor mye spiser tvillingene dine? Kanskje du kan ramse opp hva de spiser og når slik at det er enklere å sammenlikne og gi råd?

Jeg har en gutt på 2,5 år og da han var liten så fikk han så mye mat han orket. Noen ganger spiste han masse og andre dager spiste han lite. Jeg ga alltid mat og så morsmelk på det måltidet han skulle ha fast føde. Husker ikke helt hva han spiste på den tiden, men tror det var morsmelk da han våknet, grøt til formiddagsmat, morsmelk til ettermiddagsmat, etter hvert et middagsglass og så grøt og morsmelk før natta. Tror jeg:)

Jeg tror det skal mye til for at du skal få overvektige barn når de er så små. Er enig med hun andre her at det vil regulere seg ettersom de blir mer aktive:)

Men er det mange som synes det er stress med fast føde til tvillingene? Jeg syntes det var litt stress i begynnelsen siden hun ene spiste bra mens hun andre ikke ville ha. Nå ser det ut som at begge liker det og det hjelper. Er ikke så tålmodig av meg, så orker ikke alt for mye stress hehe:)

Takk for det Edemuli.. Er veldig sant det du sier, og er mest kanskje MME jeg tenker jeg burde jekke litt ned..

Nei, jeg syns bare de legger på seg i en fart her, og er ikke bekymret for vekta, men er vel mer bare det at måltidene tar sånn tid for er mye som skal inn før jeg er ferdig med dem, og de har neste ingen grenser på hvor mye de skal ha, de bare spiser og spiser.. Dessuten så delammer jeg 3ganger om dagen, og det er ikke mye av en stor melkeproduksjon jeg har lengre ettersom de ikke tar så mye bryst som før. Det er jo de som er melkeprodusentene om dere skjønner. Hehe ..

Men veldig sant det at jeg må ramse opp her sånn ca hvordan måltidene går her om dagene.. Dette er sånn ca:

Kl 09: Bryst først, så en liten porsjon grøt, deretter 180ml MME

Kl 13: Bryst først, så en banan eller youghurt som mellommåltid og deretter 180ml MME

Kl 17: Middagsglass 4mnd helt, eller Middagsglass 6mnd halvt, deretter 180ml MME

Kl 20: Bryst først, så en god porsjon grøt, og til slutt 180ml MME.

Vet ikke om dere syns dette høres galt ut, men er vel mer det at de kun vil ha MME (Store mengder). Har prøvd vann og Juice etter måltid, men dette er vanskelig å få dem til å drikke, det blir bare tull, og da tyr jeg tilslutt til MME. Hva syns dere om dette. Her har forresten ungene bestemt at det blir måltider 4ganger om dagene nå i denne alderen og det funker fint. Og eventuelt litt ekstra innimellom om det skulle trenges..

Det er vel også litt det at jeg ammer først, så fast føde, og til slutt noe å drikke. Det tar tid når en må ta en om gangen, har dobbeltammet hele veien, men måtte stoppe for noen uker siden, for det blir bare tull mellom dem etter få minutter, og jeg orker ikke dette i lengda.. Så da er det enkelt amming som ble svaret denne gang.

Er bare godt å vite hva som bør gjøres og ikke, og hva andre gjør, selvom alle mennesker er forskjellige. Men jeg syns det er litt kjekt med litt innspill og tips på dette :)

Så takk :)

Jeg må bare si at jeg synes du er kjempe flink som fortsatt ammer. Jeg måtte gi opp etter 4 uker. Ble bare styr:)

Det virker som at du har et greit opplegg, men hvis jeg hadde vært deg så hadde jeg gitt fast føde før mm eller mme på to av måltidene. Tenker da på middag og kvelds. La de spise seg mette på mat og heller fylle opp med mm eller mme. Så slipper du å bruke alt for mye tid på å amme. Jeg synes det er veldig deilig når jeg gir grøt. De spiser seg så og si mette og drikker bare litt mme. Går mye raskere samt at det er mer koselig å gi de grøt for da kan jeg kose meg med de samtidig. Istedetfor at en ligger på gulvet og er utålmodig:)

Jo takk for det du. Jeg syns også jeg har vært flink og tom dobbeltammet hele veien. Så tommel opp her.. Jeg merker jeg snart gir opp men 7mnd er ikke så galt det i grunnen! Mye å være stolt av.

Oi, så du måtte gi opp etter 4uker ja, hva var grunnen til det om jeg tør spørre? Er vel kanskje derfor du rekker mate dem begge og legge dem på under 1 time, det er vel det som blir godt her også når jeg slutter amme, sparer en del tid på det..

Takk for tips. Høres veldig greit ut det, men liker å amme før fast føde, grunnet at jeg får best til amminga på dem rett etter dem er våknet, ellers fungerer det nesten ikke, og kjempe at du sier mme på to av måltidene, tror det hadde vært bra :)

Og jeg har ikveld prøvd å la dem spise seg mette på grøt og da drakk de ikke like mye mme etter grøten. Så spent på når de våkner i morgen tidlig da. Så ble mye mer grøt jeg blandet til dem denne gangen, men om det funker så er jo det bra.

Føler jeg trenger å komme inn i ett godt kosthold system for dems del :) Har jo fine rutiner ellers?

Men jeg må spørre deg, hvor mye vann blander du i grøten? Tenker på hvor mye som bør blandes for jeg bruker ikke desiliter mål, men bruker bare sånn ca i grøt bollene dems..

Takk for tips, merket det gikk raskere på kveldsstellet :)

Annonse

Jeg måtte gi opp ammingen av flere årsaker. Hun ene ville ikke suge uansett hvor mye jeg prøvde og hun andre trodde de hadde melkeallergi. Jeg kunne nok ha kuttet ut all melk fra kosten, men det er utrolig vanskelig. Prøvde nemlig det med storebror. Så denne gangen valgte jeg bare å slutte å amme mens vi gikk over til en mme uten melk. Kort fortalt så hadde hun ikke allergi, så nå er vi tilbake på NAN:) Må forresten si at det var litt vanskelig å ikke amme for jeg ammet storebror til han nesten var ett år. Men men, man må jo gjøre det som er best for barna og seg selv:)

Hvordan gikk natten? Når våknet de? Litt interessant å høre om det hadde noe å si at de fikk mer grøt enn melk. Man vet jo aldri med disse små.

Jeg prøvde å øke grøtmengden på mine i dag, men det kom i retur litt senere.Og selvfølgelig akkurat når jeg hadde lagt henne i vogna og vi skulle ut og trille. Kastet opp over hele seg;( SÅ da måtte jeg inn igjen for å skifte. Stress!!! Men stakkars liten:)

Jeg blander en del vann og en del grøt foreløpig, men dette deler de. Så det blir en halv porsjon hver. Målet er jo å komme opp i en full porsjon på begge, men vi får se om det går. Når begynte du med mat egentlig?

Ja, da skjønner jeg hvorfor du sluttet amming så tidlig, det viktigste er jo tross alt barna. Men godt du fant en ordning på det! :)

Natten gikk greit på sitt vis, de sov gjennom natten som vanlig, men sov derimot 3timer mindre enn de vanligvis pleier, så da måtte jeg jo opp tidligere. Var litt sukk og stønn dette, og en liten nedtur, ettersom jeg hadde håpet på at de sov lengre med mer grøt i magen, men tror nok det er melken som gjør den gode natt søvnen her i grunnen, men har prøvd samme som i gårkveld, ikveld igjen, så da krysser jeg fingrene for at det var ett engangstilfelde :) Må jo være litt opptimist, men ikveld drakk de derimot litt mer mme etter grøten enn i går.

Men en kan jo aldri vite om de sover natten rundt eller ikke.

Huff da, en må jo prøve gi litt mer grøt, men dumt det kom i retur, og det er jo veldig typisk at det skjedde i det du var klar til trilletur.. Det tar jo sin tid å gjøre to like små barn klare til trilletur iforhold til en, det merkes.. Selvom dette er mine første så ser jeg jo på andre som en enbarnmor at de har det lettere og ting går raskere.. Men det er vel det eneste som er ulempen med to, men jeg kunne ikke ønsket meg annet nå.

Ja, du blaner en del og en del, jeg har rett og slett ikke peiling på hva jeg blander, fyller bare opp grøtskålen med så så mye vann og hiver oppi skjeer med grøt og rører rundt, fortsetter til passe konsistens.. :) Jeg begynte derimot med mat så smått når de var 4mnd gamle, ga de smaksprøver av grøt, middagsglass og juice (blandet med vann ).. Men ga de jo bare såpass lite at det var ikke mange skjeene de fikk av hvert.. Men nå er det oppi ganske så passe mengde, men syns det igrunnen var greit å starte smått med mat så tidlig for å forberede magene dems på fast føde :) Og det har fungert veldig greit.. :)

• 2 uker senere...

Hei, mulig du synes jeg er litt treg med å svare nå da. Men er ganske ny her...

Men mine tvillinger på 8 mnd akkurat nå spiser følgende:

På senga: pupp

frokost ca kl 07 / 08 : 240 ml mme hver.

sover fra ca 9-11

(Lunch) Får da grøt (stor porsjon) + ca 140 ml mme hver

ca kl 14 middag: moser ca 3 poteter + 1 gulrot i smør og noen skjeer mme, dette får de på deling + ca 140 ml mme etter det.

sover da altfra 3-4 timer

Kveldsmat: grøt og ca 140 ml mme

+ pupp innimellom.

De får også fruktmos 1 gang pr dag. Eller litt til dessert :)

Sover fra ca 19.30 - 07 - 09.

(gutten sover lengre enn jenta... )

Åneida, du svarer slettens ikke sent, alltid morro å høre :) Og vite :)

Men høres jo bra ut slik du har det, jeg igrunnen syntes det ble litt mye mme for mine barns del, og har gått over til saft/vann til to av måltidene.. Men jeg må jo bare få sagt det at mme er favoritten! :)

Ellers så lurer jeg litt på, min jente drikker vann/saft veldig bra, hun tar det iallefall, men derimot min gutt, han bare tuller og biter på flasken i det han smaker at det er saft/vann.. Har holdt på leeenge, og jeg føler liksom at jeg snart gir opp det der, for jeg syntes at han ikke får i seg nok væske om dagen enn jeg håper .. Så blir fort til at jeg derfor gir han litt mme..

Men, er det noen tips til hvordan jeg kan få i han saft/vann eller til hvordan jeg kan få han til å til slutt like vann ? :)

Trenger sårt slike tips! :)

Har samme problem her også. Jenta tar til seg litt vann, men gutten bare tuller.

Jeg satser på å gi fast føde + vann til måltidene (er "motstander" av saft)

Også når de er ferdig med måltidet, får de mme om de vil ha, har merket at de drikke mindre og mindre mme på denne måte. Prøver å tilby vann ofte ellers så de blir vant til det.

Kan kanskje anbefale deg å ha romtemperert vann. eller varme vannet i samme temp som mme? :)

Har iallefall hørt at det beste for oss er å drikke "varmt" vann, ikke kaldt.

Mine to jenter er snart 5mnd og jeg fullammer begge to.

Begynte å gi de smaksprøver på grøt for 3uker siden.

I går prøvde jeg å gi de mme på flaske på kvelden i et håp om at de skulle sove litt lengre - men det var kun hu ene som tok flaske. Så det ble ikke så mye mer søvn på meg.., (de våkner ca.hver tredje time om nettene) Men gir ikke opp - kommer nok til å prøve å gi de flaske videre hver kveld.

Det ser ut som begge to liker grøt. Er litt usikker på hvor fort jeg kan øke grøt mengden? Men kanskje jeg skal prøve å gi de en 1/2 porsjon hver fra imorgen av... Hvordan gir dere grøten? Pålikt eller en om gangen?

Gleder meg til de begge spiser godt med grøt - kanskje jeg får sove da....;-)

Godt det ikke bare er meg som sliter med det, men håper jo at vi begge får dem til å like og ikke tulle :)

Jeg har pleid å gi dem temperert vann, slik som mme, grunnet at dem ikke vil ha det kaldt.. Men det fungerer like lite med gutten, ho jenta mi drikker fint vann, men ikke han. .. Huff, prøver fortsatt og ennå bare tull.. Kjenner jeg er litt desperat, for han kan jo ikke bare drikke mme, han må lære å like andre ting.. Derfor har jeg puttet oppi 20ml juice 6mnd fra nestle.. Så kaller det bare saft.. Og har tenkt jeg kunne gradvis venne han til vann, men det er ikke smakene han vil ha, kun melk.. Huff.. Så alt av tips taes med ett stort takk! :)

Mine får vann til fastføde måltidene, utenom ett midt på dagen, da er det litt banan og mme, og kvelden da blir det grøt og mme... :)

Godt med kos! :)

Annonse

Godt begge liker grøt. Ang å øke grøt mengden, så ville jeg bare tatt det gradvis og blande litt større blandinger og gi til dem er mette. Også begynne i tynn grøt til litt tykkere grøt,

Dette gjorde iallefall jeg.

Jeg gir grøten helst på likt, men må jo gi mine etter tur. Først den ene så den andre, men det går ganske fort etter hverandre så det går greit. Har prøvd å gi dem annenhver skjei, fra hver deres grøt, men det ble bare stress, var liksom frem og tilbake hele tiden, men kun prøvd ut det når begge har vært utålmodige.

Ja, blir nok godt når de sover godt natten rundt, både for dem og deg :)

Ja da vet jeg ikke, mine tuller også. Uansett kaldt, eller temperert vann. Storebroren var likedan, så jeg stresser ikke så mye med det. Men prøver å tilby innimellom likevel. Jenta tar noen slurker bare, så er jo ikke mye jeg får i henne.

Når er dine født? Virker jo som om våre er like gamle :) Min er 8 mnd og ett par uker. :)

Hei dere!

Mine tvillinger, gutt og jente, er 4,5 mnd. De spiser ca hver 3.time og drikker da mellom 120-150 ml. De får halvparten morsmelkerstatning/morsmelk.

Det er jo en mengde de har regulert seg frem til selv.

Er det andre med barn i samme alder som vil fortelle hva deres spiser?

Jeg har toeggede jenter på 9,5 måneder. Jeg ville ikke (kunne trolig ikke) amme, og startet rett på flaske med jentene. Jeg førte strengt regime med lister hvor jeg førte opp hvor mye de spiste, når de spiste og hvor ofte de spiste. Etter noen uker så så jeg en rytme og begynte å strekke måltidstidene, slik at jeg fikk stabilisert dem på samme tider og færre måltider. Vi gikk hurtig ned fra 8 måltider til 7 måltider med kun en mating og natten, og allerede fra de var 10 uker har de sovet hele natten gjennom. Vi har (bank i bordet) ikke hatt én våkennatt siden.

Nå sover jentene fra ca. 19.00 til 7.00, og de spiser 5 ganger om dagen (pr. tvilling):

7.15: 235 ml. MME + 1/2 brødskive.

11.00: Fullkornsgrøt + vann til drikke. 1/4 glass sviskegrøt.

14.00: 1 brødskive + utvannet appelsinjuice til drikke. Frukt eller fruktgrøt.

16.45: Middagsmat + vann til drikke. Frukt eller dessert.

18.45: Havregrøt + 235 ml. MME.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...