Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lar det seg gjøre?

Jeg er straks 22 år, har en datter på 3 mnd, en samboer, og et ønske om å bli jordmor! Men, den eneste utdannelsen jeg har nå er at jeg har gått vgs, men må ta opp et par fag derfra for å få studiekompetanse.

Jeg vil gjerne utdanne meg, men økonomisk sett klarer vi oss ikke på en inntekt mens jeg da evt skulle gå på skole, det har vi absolutt ikke sjans til :( Kan man få noen form for økonomisk støtte for å utdanne seg? Noen her som har fått det, eller kjenner noen som har fått det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har vel rett på studielån? For å bli jordmor må du bli sykepleier først, og deretter er det tilleggsutdanning.

Sjekk med Lånekassen (lanekassen.no). Du har rett til lån og stipend. Hvor mye avhenger av eventuell inntekt i perioden du studerer.

Det er flere jeg vet av som har tatt studier mens de har barn, men det fungerer ikke (for de fleste) å ha barna hjemme på dagtid når man skal lese/følge undervisning.

Du er bare 22 år! Jeg var ferdig med min master da jeg var nesten 27 år.. Ville mao kjørt på om jeg var deg!

Skrevet

Jeg begynte å studere når eldste var ca 3 mnd. Deltid vel å merke... Nå er eldstemann 2,5 og minsta 5 mnd og jeg er "ferdig"!!! Dvs, jeg kommer vel aldri til å bli ferdig, for jeg syns det er så gøy å lære noe nytt. Det har vært tungt, men det har gått bra!! Hvis det går an å få det til på deltid, mens du jobber f.eks så er jo det en mulighet :)

Skrevet

ja det hadde kanskje funket? Jeg har 80% av en forholdsvis lav lønn nå så er jo vant med å ikke ha et flust av penger. Men, uansett hva man velger så kan det jo ikke gå ut over barna. Man må ha råd til det hun/de trenger.

Har alltid hatt lyst til å bli jordmor, men aldri virkelig hatt motivasjonen til å gå på, men nå, med denne inntekten og viten om at uten utdannelse kommer økonomien til å bli sånn her resten av livet antagelig vis, og, det vil jeg virkelig ikke!

Skrevet

Google 'sykepleier deltid', også setter du bare i gang så fort du kan :)

Just do it!!!

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Det lar seg absolutt gjøre! Jeg kjenner flere som har gått sykepleien med små barn, enkelte har til og med født 2 barn i løpet av disse tre årene, og fremdeles blitt ferdig! Studiet er tøft, det er mye som skal læres, og ca 50% er praksis...men det er morsomt, utviklende, lærerikt og man treffer mennesker som setter spor og forandrer deg. Etter studiet må du jobbe to år tror jeg det var, for å gå videre til jordmorstudiet. Men etter tre (fire ved deltid) år på skolebenken er det bare godt å komme ut i jobb litt, og få brukt alt det nye man har lært, samtidig som det virkelig er da man begynner å lære! Nå kan man også gå sykepleien nettbasert...vet ikke så mye om det da.

Ved vanlig studielån har du 16 000 utbetalt i august og januar, samt 6000 (ca) resten av skoleårets måneder. Jeg vet at de som får barn i løpet av studiet eller har så og så små barn, får en del mer i stipend. Dette kan også variere etter hvor mye mannen din tjener. Ring lånekassen, så får du svar etter din livssituasjon ;-)

Det jeg kan si er at de som har små barn og studerer, ofte er mer strukturerte, målbevisste og får bedre karakterer enn andre. Etter min erfaring altså. Jeg hadde ikke barn selv når jeg studerte, uten at jeg skal antyde at jeg har rævva karakterer av den grunn :-p

Dette synes jeg du skal satse på ! Skaff deg studiekompetanse først, og så kaster du deg ut i det. Jo før jo bedre, søsteren min er 40 og "fantaserer" fremdeles om å utdanne seg, men det er alltid noe "i veien", barn, sykdom, økonomi, selvtillit. Drømmene forsvinner ikke selv om du blir eldre :-)

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Oj, ser at det kan misoppfattes det jeg skriver om søsteren min...det jeg mener er at hun i maange år har drømt om å utdanne seg, men aldri har gjort det, ikke at hun fantaserer (som om det var uoppnåelig), mange utdanner seg jo til og med når de nærmer seg 50!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...