Gå til innhold

Tett i nesa.. Farlig å bruke nesespray hver dag?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Sjekk ut felleskatalogen.no, for medikamenter i svangerskap. Nesespray er ikke anbefalt, men saltvannsspray er ok. Dog tror jeg nok det skal endel til før det er farlig.. Du får vurdere selv:) god bedring med forkjølelsen!

Saltvann spray bruker jeg på dagtid og det hjelper heller ikke stort, er ikke forkjølet men kun tett i nesa så det er hormonelt.. Tenker bare på om jeg skal gå så lenge på nesespray kan jeg jo bli avhengig og om fosteret tar skade av det..

Annonse

Akkurat samme virkestoff i otrivin og rhinox. Ser ut til at det kan brukes under graviditet i terapeutiske doser. Men siden nesetettheten din er hormonell, er det jo ikke sikkert det vil gå over med det første, spørs også om bruken av nesespray også vil gjøre at tettheten vedvarer (man venner seg jo til). Men skjønner at det er kjipt å sove når man her helt tett. Ville prøvd med mindre og mindre gradvis:)

Takker for svar :) Vet at dette går over i morkaken så tenker med en gang på morkake svikt, får ta opp dette med fastlegen på torsdag når jeg har kontroll da :) Skal på ul om noen uker ogs så man kan vel se der om morkaken funker som den skal?

Leste et sted en lege som sa at hvis man absolutt måtte bruke nesespray under graviditeten så var det best å bruke den som er for barn, og bare i en kort periode (men det visste du jo). Skjønner at det er tufft.

Lykke til! :)

Jeg anbefaler deg å prøve og kutte litt ned på bruker før du blir totalt avhengig!

Starta som deg med nesespray i forrige svangerskap og har brukt det daglig siden:( I over 4 år....

Føler at jeg skal dø, får ikke puste når nesa er tett, om natta er det ikke snakk om at jeg puster med munnen i søvne. Da ligger jeg heller og strever helt til jeg våkner av åndenød, hehe. Høres litt heftig ut, men det er sant.

PUH.

Du blir så avhengig, kjipt å måtte bruke det resten av livet!

I Frankrike, som ellers er relativt liberalt ellers, må man faktisk ha resept for å få den type nesespray, pga avhengighetsfaren.

Prøv hyperton saltvannsløsning med mentol. Jeg bruker Miwana Mentol Plus+. Iom at den har høyere innhold av salt trekker den væske ut av slimhinnene og virker avsvellende når de er hovne og nesa tett. Mentolen er veldig oppfriskende :) Kan brukes så ofte du vil.

Når jeg er forkjøla bruker jeg det for å få ut gørr (sorry detaljer :)) før jeg tar vanlig nesespray. Nå holder det med bare den.

Hei

Samme problemet med tett nese her. Da jeg var hos gyn i forrige uke, spurte jeg om det var noe jeg kunne ta. Hadde måttet krype til korset og kjøpt Rhinox 0-2 år som jeg tok morgen og kveld i noen dager.

Gyn fortalte meg at det var forsket litt på dette med gravide og nesespray i det siste, og det var visst ikke så ille som først antatt. Likevel spurte han meg om noe som egenltig var litt logisk: Har jeg polleallergi eller har hatt tidligere? Det har jeg.

Han sa at ofte er tett nese i graviditeten knyttet til neseallergi/allergi, og at allerginesespray har bedre effekt enn vanlig nesespray. Disse bruker man jo gjerne over lengre tid, og jeg har aldri vært avhengig av det, når jeg har brukt det. Det måtte vvære en behandlende spray da, ikke forebyggende.

Legen skrev ut Rhinocort (tror jeg den heter) på resept til meg som jeg skulle prøve. Etter noen dager på denne har jeg fått en ny verden:)

Kan anbefale neseskylling med vanlig saltvann noen ganger om dagen... Det klarner opp litt og roer slimhinnene, så kan du i hvertfall trappe ned på nesesprayen. Du får kjøpt neseskylleflaske på apotek, også blander du bare saltvann selv, så det blir ganske billig.

Jeg har fått noe nesepulver som man trekker inn for å klarne bihulene eller noe sånt fordi legen mener det kan hjelpe mot hodepine. Det er visst ikke spesielt bra under graviditet, men legen mener det skal gå greit. Det blir lettere sår og sånt i nesa, så det er mer blod, men på meg har det ikke vært sånn neseblod at det renner i hvertfall. Jeg synes det funker ganske bra, og veldig deilig å kunne puste med nesa om natta igjen.

Annonse

Otrivin og Rhinox er IKKE like virkestoff.

Otrivin er; Xylometazolin. hydrochlorid

Rhinox er; Oksymetazolinhydroklorid

Otrivin:

Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Vasokonstriktive farmakodynamiske effekter indikerer at xylometazolin kan være skadelig under graviditeten. Xylometazolin absorberes i liten grad etter intranasal administrering og det er derfor mindre sannsynlig at preparatet kan ha fosterskadelige effekter. Preparatet kan brukes under graviditet i terapeutiske doser.

Graviditet/Amming: Preparatet kan brukes under graviditet og amming i terapeutiske doser.

har brukt både saltvann og vanlig nesespray med mentol hver natt hele sist svanger skap og hele hittil(6mnd), jeg får ikke puste og er helt potte tett, men det er kun når jeg legger meg...aldri på dagen heldigvis..

om jeg bruker saltvann eller vanlig er avhengig av hvor tett jeg er...er jeg helt tett sånn ikke klarer å få luft igjennom tett så må jeg ha mentolen men er det litt så bruker jeg saltvannet..

utrolig hormonelt her hos meg ja, og har ikke blitt avhengig.. ikke sist og ikke nå..det går nok bra:)

Jeg er også redd for å bli avhengig så vet ikke hvordan dette skal ende men skal ihvertfall kjøpe meg den for barn og satse på at den funker like fint. Jeg sover dårlig på natta fra før og det å ikke få puste skikkelig ved siden av gjør ikke saken akkurat noe bedre.. Leser her at ikke alle har blitt avhengige så får trøste seg med det. Men skal være flink å trappe ned selv om jeg nesten ikke tar det.. Bruker saltvann spray på dagtid men hjelper ikke noe :-/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...