Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg merker jeg er veldig glad jeg ikke ble skremt av disse kommentarene om hvor travle, kalde og hastige CFC er før jeg satte i gang med dette. Angrer ikke et sekund på at jeg valgte de!

Jeg sendte de en mail i forrige uke hvor jeg stilte diverse spørsmål angående lavstimulert IVF, og fikk svar av Svend Lindenberg at han ville ha en samtale med meg. Fikk tid til det i dag, og trodde han skulle forklare meg ting rundt IVF, men nei - han ville at jeg skulle prøve hvertfall én inseminasjon til. "Du finner nok helt sikkert en lege som vil gi deg en IVF behandling, men jeg vil helst ikke at du skal igjennom en sånn påkjenning når alt tyder på at du skal kunne bli gravid med inseminasjon".

Synes det er litt betryggende at de er litt "strenge" jeg.

Lyttet til hva jeg hadde å si og lurte på gjorde han også, og da jeg spurte om eggløsningssprøyte kunne være verdt å forsøke neste gang svarte han at det kunne det så absolutt. Om jeg ville han skulle skrive en mail jeg kunne vise frem til gynekologen min så han visste akkurat hva han skulle se etter? Ja takk! ... og hyggelig og informerende mail er allerede mottatt.

Så nå blir det nok ny inseminasjon om et par-tre måneder, etter alle prøver og undersøkelser er i boks. Denne gangen med eggløsningssprøyte og en positiv Svend Lindenberg i minne. Ikke få forhåpninger igjen...? Vanskelig gitt...

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142768895-ny-samtale-med-lindenberg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Travle? Ja! Kalde? Nei! :)

Har nesten bare positivt å si om CFC, og dr.Lindenberg jeg og!

Selv om jeg fortsatt ikke er gravid, og de nesten har gitt meg opp :P

Og eggløsningssprøyta er kjekk, litt lettere å treffe riktig da!

Masse lykke til videre! :)

Huff... Hvilke behandlinger og hva har du vært igjennom, og har du fått svar på hvorfor du ikke har klart det til nå?

Jeg synes det at de er litt travle er bra jeg da... De svarer på alt man lurer på, tar vare på deg og ser hver enkelt. Da er jeg gald for at jeg slipper mye dulling og lange samtaler. Jeg vil bli gravid, intet mer intet mindre ;)

Leste forresten i går på siden til CFC Lindenberg som svarer at etter en eggløsningssprøyte kan selve eggløsninga skje innenfor 23-48 timer. Da er jeg jo egentlig like langt som en eggløsningsstest da... Trodde det skulle være mer presist, og at det var poenget. Sukk!

Enig i at CFCer travle med veldig hyggelige og hjelpsomme... Selv om de er så travle at man må purre på de noen ganger :-)

Synes det er rart at de sier at eggløsning kan skje så tidlig som 23 timer etter at sprøyta er satt. Ved IVF har man nemlig egguttakk 36 timer etter at Ovitrelle er satt, og da er det jo hele poenget at eggløsningen ikke har skjedd..... Så tror du kan satse på EL 36-48 timer etter at sprøyta er satt :-)

Ved IVF tar man sprøyter frem til eggløsningssprøyte som hindrer eggløsning. Mulig det er årsaken til at de kan time bedre.

Støtter forøvrig positivt innlegg om CFC.

Da jeg var klar til ED, anbefalte Dr. L i hvertfall ett IVF-forsøk til. Det er jeg veldig glad for her jeg sitter med min nydelige lille datter. Det var vært alle årene med prøving.

Lykke til ;o)

Først må jeg si at jeg ser du Storkfrøken har hatt en ekstrem lang vei, og når du i da sier du sitter med en nydelig datter i dag så blir jeg bare rørt og glad - gratulerer så mye! :)

Når det gjelder eggløsningssprøyta som Lindenberg var så positiv til, så hadde jeg denne gangen lyst til å kunne time det sånn at egget har løsnet like før jeg insemineres. Men det går visstnok ikke an uansett...

Sist ble jeg inseminert 37 timer etter første positve eggløsningstest, og 7-8 timer etter den ble negativ igjen. Når jeg da ser en stor follikkel under scanningen på CFC rett før inseminasjonen og Lindenebrg sier at det kommer til å løsne når som helst i løpet av de første timene, så blir bekymringen min at kanskje eggløsningen er for treg hos meg...

Egget må visstnok ha noen timer på seg før det er befruktningsdyktig også etter det er sluppet.

Grublerier! begynner bli lei av de ja...

Annonse

Det som er greit med eggløsningssprøyta er at du har mer kontroll på når du må av gårde. Du har litt bedre tid til å planlegge. I tillegg slipper du alle eggløsningstestene du må ta i flere dager. Det du gjør er at du avtaler med gyn for scanning 1-2 ganger for å sjekke hvor store folliklene er blitt. Så ringer du CFC for å avtale når sprøyta skal settes. Eggløsningen skjer mellom 36-48 timer etter. Syntes dette var mye bedre enn å gå å vente på at testen skulle bli positiv for så å hoppe på første fly. Nå bor jeg langt nord, så da er ikke korrespondansen så bra heller.

Ser ovenfor at ei skriver at sæden lever i 72 timer. Mener donorsæden ikke lever mere enn i 48 timer.

Takk for litt oppløftende svar dere :)

Har sett Lindenberg svare et par ganger at sædcellene kan leve opptil 72 timer faktisk. Trodde ikke det jeg heller. Men jeg tenker at etter et (drøyt) døgn så er det ikke den "futten" og så mange av de som det burde være for å befrukte et egg, og hvis jeg da er veldig sen med å slippe egget så kan det gjøre det vanskeligere. Men en eggløsningssprøyte er jo ikke veldig presis den heller viser det seg...

Og for alt jeg vet så kan det jo være sædcellene er like befruktningsdyktig alle sine 72 timer.

Sendte forresten en mail til CFC i går hvor jeg forklarte syklusene mine og om det i det hele tatt var noe poeng for meg å ta en slik sprøyte. Fikk tidenes mest nedtrykkende svar i dag av en annen lege der, hvor blant annet dette stod:

"Jeg vil fortælle dig, at hvis normale par forsøger at blive gravid altså normal ægløsning, passage gennem æglederne og normale sædceller i livmoderen på det rigtige tidspunkt - så vil "kun" 60% blive gravide på et år - altså et år med 12 ægløsninger. Du er betragte som en i denne gruppe. Du skal med andre ord forsøge dig nogle gange før det lykkes."

Jeg regner jo med at det må mer enn (mine) to forsøk til, men disse tallene var jo bare deprimerende. Gir meg ikke akkurat giv og pågangsmot til en videre ferd!

Huff, jeg er bare skikkelig i kjelleren en tur for tiden...

Hei Linda'en!

Vi er i omtrent samme rute, jeg har ikm på søndag, men har lite tro på at jeg er gravid.

Forrige tur nedover ble en triller, jeg hadde pos el-test om morgenen på nyttårsaften,og hadde ingen mulighet til å rekke åpningstidene 1.nyttårsdag pga flyavgangene. Så jeg klarte å grine meg til en avtale på søndag den 2.jan.

Var jo usigelig spent på om egget hadde gått, men det hadde det ikke. Faktisk kom det ikke til å gå før om ettermiddagen, dvs nesten 2 1/2 døgn etter pos el-test.

Jeg ble da enig med legen at neste tur skulle jeg ta en ul her hjemme før jeg dro, slik at vi fikk timet så godt som mulig.

Han sa også at dette kunne variere fra gang til gang, at det ikke var noe mønster å finne.

Jeg har tenkt på det samme som deg, at andre bruker jo fort endel mnd/ ett år på å bli gravide. Bare titt inn på "Bli gravid", masse damer som er mye yngre enn oss, som driver på leeeenge. Et par må jo ha prøvd i et år uten resultat før de får komme til utredning.

Men da tenker jeg at vi er likevel mere treffsikre, siden vi tar el-tester, ul, sæden opp i livmoren, sæden er sjekket, osv.

Et eller annet sted så jeg at sjansen for å bli gravid vhja inseminasjon var 10-17 %, men jeg vet ikke om det er helt riktig.

Jeg føler absolutt at ul her hjemme er neste steg for meg.

IVF er nok uoppnåelig for meg, pga økonomi.

Jeg er så heldig å ha blitt veldig lett gravid begge de forrige gangene og det er heller ikke så lenge siden (de er 3 og 5), og har en mor som har født barn i en alder av 38 og 41, så fertiliteten burde være ok. Men likevel har jeg en følelse av at det vil bli noen turer hvis jeg skal komme i mål med dette.

Man må vel rett og slett ha litt flaks også... :-)

(Og da ligger i hvert fall jeg dårlig ann) :-)

Jeg er litt på samme sted som deg om dagen.

Føler at dette blir en laaaang reise.

I tillegg gruer jeg meg mere for hver dag til nye runder med moren min om reise til Danmark. Ikke bare blir jeg ikke gravid, i tillegg skal jeg skjelles ut. Blæ!

Jeg prøver å tenke at jeg skal på en dyr date en gang i mnd, vet ikke om det kan hjelpe deg.

Det er kanskje litt flåsete, men man må jo finne på noe for å muntre seg opp der man sitter og har brukt nesten 4000,- på flybilletter for en 10-minutters-avtale. :-)

Også er det jo forfriskende å komme seg bort litt en dag. :-)

Det stod en artikkel på hovedsiden på forumet(i høst) om hvor mange ganger et par i gjennomsnitt måtte ha sex for å lykkes. Nå husker jeg ikke tallene, men det tilsvarte et visst antall ganger med sex i uka gjennom et år, og det var veeeldig mange ganger!!! Og vi har jo ikke tilgang til det heller, så derfor må man bare belage seg på en del turer til Danmark. Jeg tenker slik at egentlig så er ikke 5 forsøk mye i forhold til om man skulle ha prøvd på hjemmefronten, men det koster vanvittig med penger for oss og er så mye mer styr rundt det enn de som har gratis tilgang til det. Det skal jo litt til for at alt skal klaffe. Så får vi bare håpe at vi lykkes til slutt:-)

Viser hvor supre CFC er at du fikk grine deg til en avtale likevel - så bra! :)

Godt å høre at eggløsningen og hvor treg den er etter en positiv test kan variere fra gang til gang. Betyr jo at jeg ikke er like håpløs hver gang. Uansett kommer jeg nok til å prøve denne sprøyta nå, uansett. Må bare bestemme meg for det og slutte å gruble og søke rundt på nett. Jeg som har vært så flink der har gått på en skikkelig google smell den siste tiden ;)

Det er ikke det at jeg ikke har lykkes til nå som er det tunge. Selvfølgelig har jeg håp om det hver gang, men nå sist reagerte jeg ikke i det hele tatt på negativ test. Det som føles litt tungt er tankene om at det er en så laaaang vei å gå, om jeg i det hele tatt kommer til målet noen gang... Å få beskjed fra en av legene der nede om at 40% trenger mer enn 12 inseminasjoner for å bli gravid ga ikke akkurat mer håp.. Lindenberg var jo så positiv og oppmuntrende da jeg snakket med han to dager før. Er det noe vi trenger så er det vel håp, tro og optimisme for at veien skal bli enklere å gå. Jeg er jo selv klar over at det skal mye til for å lykkes på de første forsøkene, men det hadde vært godt å få beholde et håp! For det finnes da virkelig de som klarer det.

Gjennomsnittet for å lykkes med inseminasjon med donorsæd på CFC per forsøk i alle aldre er 22%. Synes det er et litt mer oppløftende tall enn det denne legen kom med. Virker hvertfall slik...

http://www.copenhagenfertilitycenter.com/behandlingen/vores-resultater-.htm

Nå skal jeg heie på at du snart tester positivt hvertfall To barn og hest - så viser du meg at det faktisk går an ;)

Håper at dette med din mor ordner seg også... Det må slite på å ha sånn motstand nært en. Jeg er så heldig at alle jeg har rundt meg av venner og familie støtter meg 100%. Min mor er den som nesten blir sint når jeg snakker om å gi meg, hun vil absolutt ha "en liten danske" i familien ;)

Lykke til - håper ønsket ditt viser seg å ha gått i oppfyllelse om noen dager! :)

Og Håpefull38 - jeg leste akkurat profilen din. Du har virkelig hatt en lang, krunglete vei og fortjener virkelig å lykkes nå! Huff... Jeg føler meg litt dårlig når jeg syter etter mine usle to inseminasjoner når jeg ser hvor utrolig mye enkelte av dere andre har vært igjennom.

Men det er som sagt ikke det at jeg ikke er gravid nå som er det største problemet, det er følelsen av håpløshet. Og at selv legen der nede ikke virker positiv...

Det med penger er også et stort problem og hinder ja. Jeg vet at jeg på ingen måte kan prøve i mange måneder til jeg en gang lykkes. Vet ikke om IVF noen gang kan bli aktuelt heller. Og hvis, så blir det SFSET og kun det ene forsøket. Det er vel en veldig stor grunn til at jeg ser svart på det også... Penger. Noe drit!

Uansett så håper jeg virkelig lykken snart snur og står deg bi!

Klem

Annonse

Takk for det Lindaèn! Man trenger da å få ut sine følelser om man har ett eller 10 forsøk bak seg. Tror ikke det er det at legen ikke vil gi deg håp. Han vil bare du skal vite at det kan ta tid og mange forsøk. Det er jo veldig individuelt. Kanskje du ikke trenger så mange forsøk.

Det har vært mye styr rundt problemet med den svære muskelknuten jeg har på livmora mi. Etter spontanaborten i september mente legen min at jeg ikke kunne bære frem et barn pga den. Jeg har i tillegg stoffskifteproblemer som jeg vet setter ned fertiliteten. Da jeg var i Danmark før jul fikk jeg ikke satt inn fryseegg for det overlevde ikke. Følte meg da ganske håpløs og en av de som mislykkes med alt. Men legen der nede(Claus) mente jeg hadde gode sjanser for å bli gravid, og sa at jeg burde prøve igjen (det mente også Lindenberg). Claus sa: hvis du ikke prøver blir du ihvertfall ikke gravid! Så jeg klamrer meg veldig til det lille håpet! Stå på, prøv på nytt! Nå er jeg veldig klar for nytt forsøk neste helg!

Ja, jeg vet vel egentlig at han ikke vil ta håpet fra noen - det er i tilfelle stikk i strid med jobben hans. Og vil med tid gjøre han arbeidsledig ;) Men å dra ned nå og tenke at jeg mest sannsynlig trenger x-antall forsøk til frister ikke veldig... Å ha håp og troen på det er vel det viktigste for alle oss som prøver.

Trist å lese om alle hindringene du har møtt... Du er jaggu tøff hvertfall! Og legene på CFC har så enormt bred og lang erfaring at de vet hva de snakker om, så om de sier du har gode sjanser så har du faktisk det :)

Jeg skal krysse alle fingre for deg! Og glede meg til du kommer med lykkelige nyheter til oss :)

Hei!!

Tusen takk for lykkeønskninger!

Jeg har absolutt ikke følelsen av at det har gått veien denne gangen, tok faktisk noen billigtester for noen dager siden, de var så klart negative. (Hadde magesmerter etter å ha måka litt snø, og ville sjekke.) Men regner liksom med at mensen kommer i morgen. Kan være at hodet mitt prøver å beskytte meg mot skuffelsen. :-)

Ang stress, så snakket jeg med en av legene på CFC om dette.

Stress har ikke noe å si ifht om man blir gravid så lenge man ha el og sæden kommer frem til egget til rett tid.

Det er jo fint å vite, jeg ble mye roligere etter å ha fått høre det. :-)

Så må det legges til at man kan få eggløsningsforstyrrelser av stress, men da skal du være veldig, veldig stressa, og uten el blir det jo ingen graviditet.

Så vi kan unne oss ganske mye styr og stress uten å ha dårlig samvittighet ifht om egget frester seg. :-)

Hadde forøvrig besøk av alternativ barnevakt nr 1 idag, så da er vi klare for ny runde i Danmark, bare el kommer på hennes fridag... :-)

... og driver og manner meg opp til å snakke med moren min om ny Danmarkstur til uka.

Det høres veldig fint ut å ha en mamma som står på sidelinjen og heier på deg. :-)

Og plutselig sitter du der med en positiv test, skal du se! :-)

Tvi-tvi! :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...