førstegang...1 Skrevet 10. januar 2011 #1 Skrevet 10. januar 2011 Jenta vår en 5 måneder og vi lurer på om vi skal starte og legge henne på eget rom som er vegg i vegg med vårt. Når er den beste alderen? Hun flytter da også fra vugge til sprinkelseng. Er det noe jeg burde tenke på? Har dere noen tips som gjør at dette går bra?
togutter-08og10 Skrevet 10. januar 2011 #2 Skrevet 10. januar 2011 Ingen perfekt alder for det. Kun du som må føle på om du syns det er greit å ikke sove på samme rom. Vår lille på 2 md fikk eget rom denne uken. Det er en gang og en stue mellom rommene. Jeg sover med begge dørene åpne, og hører han lett når han våkner. Den første tiden sov han ofte i vogna si utenfor soveromsdøra. Det er fordi jeg sover lett og ble forstyrret av lydene hans. Men alle er forskjellige, kusinen min sliter med tanken på å legge sin ettåring på eget rom, he he. Du spør om tips, tror ikke en 5 md gammel baby skjønner hvor hun blir lagt, så lenge hun opplever å bli tatt opp når hun gråter, (for nattamming mener jeg) får omsorg etc..
MammaTilEnPrins-ØnskerNr2<3 Skrevet 10. januar 2011 #3 Skrevet 10. januar 2011 Vi la lillegull på eget rom da han var 6-7 uker gammel vi Rett og slett fordi han lager så masse lyder når han sover, jeg holdt på å bli sprø og fikk jo ikke sove selv! Rommet hans ligger rett over vårt rom, og vi ligger med dørene på gløtt på vårt rom og babyens rom. Da våkner jeg kun av lyder jeg trenger å våkne av, og ikke alle de andre lydene han lager i søvne Nå sover alle bedre
klar for 3? Skrevet 11. januar 2011 #4 Skrevet 11. januar 2011 Det er forskjellig fra familie til familie. Det er anbefalt at de sover på samme rom som mor og far fram til de er 6 mnd. Dette for å redusere risikoen for krybbedød. Vi la gutten vår på eget rom fra han var 9 mnd. Da ble han så urolig av å sove på samme rom som meg. Men fram til da syntest jeg det var greiest for oss å ha han på samme rom. Jeg hadde blitt stresset og følt at jeg måtte opp og sjekke ellers.
Steget Skrevet 11. januar 2011 #5 Skrevet 11. januar 2011 Vi la vesla på eget rom da hun var rundt 5 måneder. Der har hun ligget et par uker nå. Det har gått kjempegreit! Både hun og vi sover bedre. Faktisk har vi hatt noen netter hvor hun ikke har våknet i det hele tatt, men sovet i 12 timer sammenhengende. Ganske utrolig. Men stort sett er jeg oppe 2-4 ganger og putter i smokken. Det er greit. Var mye mer oppe da hun lå på vårt rom. Jeg tror jeg hadde latt henne venne seg til sprinkelsenga først. La henne sove i den noen netter og går det greit, ville jeg lagt henne over på eget rom.
Mamma'n og englebaby'n Skrevet 11. januar 2011 #6 Skrevet 11. januar 2011 Hvordan kan risikoen for krybbedød være mindre når babyen ligger på samme rom som foreldrene? Jeg sover hvertfall hele natten, bortsett fra når hun lager lyder som jeg vekkes av. Da sjekker jeg om det er behov for at jeg gir smokken, puppen eller om hun bare vil endre stilling litt. Lager hun ingen lyd sover jeg, og hvis hun er i ferd med å dø i krybbedød lager hun jo ikke noe lyd. Det er aldri for tidlig å legge baby på eget rom for babyen sin del. Dette handler ene og alene om når mor føler seg klar for det og er trygg i den situasjonen. Forutsetter selvsagt at mor kan høre når baby gråter slik at den får mat og bleieskift når det er behov for dette!
Rose69 Skrevet 11. januar 2011 #7 Skrevet 11. januar 2011 Hei! Begge mine har sovet mye bedre fra da de fikk eget rom.Absolutt å anbefale.De var begge 5-6 mnd.Litt grining i starten, men kan anbefale homeopatiske middelet Virbucol.1 ampulle 1 time før leggetid og 1 i det de legger seg.Vidundermiddel for urolige barn. Nattammet 1 g pr natt etter flyttingen til eget rom.Dvs si avvenningen ble også lettere etterhvert. Lite tips; ikke skift til rene sengeklær-bare ta de over til den nye senga...så kjenner de kjent lukt i starten. Lykke til :-)
soleia Skrevet 12. januar 2011 #8 Skrevet 12. januar 2011 Me flytta ikkje snuppen på eige rom før han var 1 år, og kjem nok til å gjere det same med vesla. Det blir anbefalt å ha babyen på soverommet til den er minst 6 mnd fordi, som ei over seier, sei ofte søv tyngre når dei ligg på eige rom og ikkje høyrer lydar frå foreldra. Tyngre søvn gjev større risiko. Eg ville nok ha vent babyen til den nye senga før de flyttar over til nytt rom. Det var minst like stor overgang for snuppen å gå frå vogge til sprinkelseng, som det var å sove på eit anna rom.
maya666 Skrevet 12. januar 2011 #9 Skrevet 12. januar 2011 det er vel veldig forskjellig fra familie til familie.. og babyene.. det er noe du selv må velge når er best for deg og babyen.. har ei på 6 mnd.. hun flyttet inn på eget rom da hun va 2 mnd... da hadde hun sovet hele natta i 2 uker, så jeg syns det var lile greit.. ammer ikke.. det gikk kjempe bra.. og går fortsatt veldig bra.. ikke noe grining ikke noe tull.. legger seg for å sove for natten med en gang.. hender jo at hun ligger og skravler og synger litt for seg selv i ca 10 min. før hun sovner.. men syns det bare er litt koselig jeg.. da eldstemann var liten, hun er 7 år nå da, flyttet hun også inn på eget rom da hun var ca 2 mnd... hun sov hele natten fra hun var ca 1 mnd. det gikk og veldig bra..
Sunshine med småtroll:) Skrevet 12. januar 2011 #10 Skrevet 12. januar 2011 Vi la storebror på eget rom da han begynte å sove over natten. Var kanskje 6 mnd.Husker ikke helt. Skal gjøre det samme nå også. Er såppas zombie om natta at å dra opp hver 2-4 time går ikke.hehehe
Mrs. Fix It- stor+liten Skrevet 12. januar 2011 #11 Skrevet 12. januar 2011 eldste datter på 2 år fikk eget rom da hun var 2,5 mnd, da flyttet vi i ny leilighet, hun snorket sånn at sambo ikke fikk sove hun hadde da bare 1 oppvåkning om natta og var nattavvent fra 3- 3,5 mnd ca. gullgutten blir nok ikke lagt på eget rom før han er nattavvent, selv om han grynter fælt for vi har nå bare en toroms, og når vi flytter blir vårt soverom i 1.etg og barnas i 2.etg.. rett og slett fordi eg ikke orker å trakke opp og ned trappa om natta
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå