Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk mitt første barn, en nydelig liten gutt, i mai 2010. Jeg skal etterhvert tilbake i jobb, og jeg bør ha 100% stilling innen høsten. Må søke etter jobb etter permisjonen. Gleder meg litt til å komme tilbake i jobb, men så gruer jeg meg sånn til alt det som følger med en 100% jobb med barn. Så lite tid til meg og min familie, trening, fritid og hvile. Så utrolig lite tid sammen med mitt barn, han som betyr alt i verden for meg og som årene kommer til å gå så altfor fort med.

Jeg har tenkt litt på hvordan jeg kan organisere dagene slik at jeg får mest mulig tid sammen med min lille. Jeg er utdannet lærer, og vi skal ha en gjennomsnittlig dag på ni timer i 100 stilling. Her er dagen slik jeg har tenkt:

- Stå opp klokken 04.00. Jobbe et par timer

- Vekke gutten klokken 06.30. Alle gjør seg klare og vi drar i samme bil.

- Levere i barnehagen klokken 07.30

- Jobb fra 08.00 til 15.00

- Hente i barnehagen klokken 15.20. Hjem, slappe av, lage middag

- Spise middag hele familien klokken 17.00

- Legge gutten klokken 19.00

- Rydde, organisere, slappe av mellom 19.00 og 20.30. Her skal jeg helst trene også, men skjønner ikke hvor jeg skal hente energien fra.

- Legge meg til å sove klokken 21.00.

En av dagene tenker jeg å ta gutten med vi butikken og handle etter barnehagen slik at vi slipper det på kveld og helg. Lørdag brukes til å vaske huset. Kanskje jeg kan få til en treningstime eller to i helgen. Også er det jo alle andre ting som skal handles som vinterdress, regntøy, sko, gaver osv.

Jeg ser jo at det går, men er redd det plutselig sier stopp og jeg er helt kjørt. Liker ikke å ha så lite tid med lille gutten vår. Jeg vil gjerne jobbe mindre, men vi må se hva vi klarer.

Hvordan ser dere andre for dere dagene? Og ser opplegget mitt ut som det er gjennomførbart?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei kjære du! Det opplegget høres tøft ut!

Jeg har to barn, hjemme med minste nå, men har vært igjennom barnehagelevering etc, med fulltidsjobb. Det som fungerte best her var at vi delte på hentingen, slik at jeg jobbet sent to ganger i uken. Jeg leverte hver dag og var på jobb kl 0830. Så dro jeg fra jobb 1450 for å unngå rush de dagene jeg skulle hente. Da takk jeg hjem for å sette på poteter eller sette noe i ovnen (kutte mat ol.). Hentet i bhg kl 16.

De dagene jeg jobbet sent, jobbet jeg til ca kl 21-22.

Trene ble det mindre av, men de dagene mannen var hjemme til legging (han jobbet sent to gg per uke), og i helgen fikk jeg innimellom tid.

Tror jeg ville styrt unna denne morgenjobben. Du må jo legge deg kl 21 om du skal få nok søvn, og det virker litt trist hvis du skal rydde og ordne til du legger deg...

Det fungerte for oss. Jobbet 116% og var gravid. Bhg åpner 0745 og stenger kl 1615.

Ikke bekymre deg for mye - dere fikser dette på et vis. Tok noen uker før vi var innkjørt, men etter det fungerte det.

Lykke til!

Gjest JuniGull10 og mange drømmer...
Skrevet

Det første jeg tenkte nå var at du burde senke skuldrene dine litt! :-)

Jeg er også lærer og jeg rakk å jobbe i 2 år før permisjonen. Husk at de første årene som lærer er mest slitsomme, så du vet jo mer hva du går til nå, selv om det er mye planleggingsarbeid. Er det ikke bedre å sitte oppe en time lenger om kvelden enn å stå opp så tidlig? Du må ikke stresse, for stress svekker imunforsvaret og du ender opp med å bli stadig syk. Og det er jo heller ikke moro! Bytt iallfall på å sove lenge i helgene, du og mannen din!

Vi driver å planlegger neste år selv om dagen vi også. Vi skulle egentlig ikke ha guttungen i bh før han var 18 mnd, men noe har kommet i veien, så derfor skal vi gjøre det slik:

Jeg skal jobbe 80% og skal forsøke å få mandag som en fast fridag (langhelg, deilig for ho mor..). Pappa`n skal ta gradert uttak og være hjemme to dager i uka fra skolestart og 25 uker fremover fra det. Han blir hjemme hver fredag (langhelg, deilig for han far..) og en annen dag. Guttungen begynner 50% i bh. Får vi det som vi vil, så får han to faste dager i midten av uka og annenhver mandag. Dvs at han vil være sammen med meg annenhver mandag. Den mandagen hvor jeg er alene planlegger jeg å bruke til husarbeid, skolearbeid, handlig osv. Er man effektiv så får man gjort masse og man får mange ettermiddager sammen med familien. Så slipper jeg og faren å krangle om hvem sin tur det er til å vaske badet... ;-)

Og husk at vi har høstferier, juleferie ++ Da kan du enten ha ungen din hjemme hos deg hele uken eller du kan la han være i bh et par dager hvor du får gjort masse hjemme! For du verden så effektiv man blir når man har liten tid!

Jeg bruker å handle hver mandag og torsdag kveld etter ungen har lagt seg eller så handler faren etter jobb.

Husk at du skal ha tid til mannen din også! Huff.. Nei, det er tøft å bli foreldrer, for hverdagen blir en helt annen. Jeg gruer meg jeg også..

Men fra en lærer til en annen: Bruk masse tid i starten av året på årsplanene! Jeg har gjort det hittil og jeg er sjeleglad for det. Da har jeg så og si planlagt hele året og må bare være litt føre var med å lese opp det jeg evt. skulle trenge å repetere. Om du jobber på u.skole, så sett i gang tverrfaglige prosjekt, la elevene ta styringa, la de holde presentasjoner. Og vær flink til å si nei.. Jeg vet at nettopp det kan være vanskelig om du må begynne på en ny skole. Det er nok av vikartimer som må fylles opp!!

Skrevet

Opp kl 04 høres helt sinnsykt ut.

Jeg er selv lærer og vi startet dagen (før nr to kom) kl 06.45. Så strengt morgenregime (mann i nattarbeid så jeg gjør det meste) klær er lagt frem dagen før, matpakker til begge i kjøleskap, dusjet på kvelden etc. Vi er som regel ute av døren kl 07.30 (bor i nærheten av jobb og bhg så jeg er på jobb til kl 08 (kjører bil) Vi har fast arbeidstid ti ca kvart på fire ish hver dag. Siden teamarbeidet fungerer utmerket hos oss så har jeg kun ansvar for å planlegge og lage opplegg for ett fag (matematikk) for min klasse og parallellklassene og gi til de andre lærerne (for hele uka, og legges ut på fronter senest torsdag uken før) DVS jeg kan sitte noen timer på søndag, evt lørdag om jeg ønsker det og jobbe, og se gjennom og forberede de andre fagene (som de andre lærerne har planlagt og laget opplegg for, men som jeg skal gjennomføre im min klasse) Dette fungerer veldig bra på mellomtrinnet. Da har jeg stort sett ettermiddagene fri fra kl 16.00. Ofte henter mannen i bhg (og da kommer jeg hjem til ferdig middag)

Men jeg tror ikke du skal stresse så mye og tenke hvordan det skal bli, ta det som det kommer. og snakk sammen og planlegg dagene slik at dere får både tid til hverandre, og litt egentid..

Skrevet

Jeg er lærer i vgs, og begynte i 100% etter permisjonen sist.

Kan nesten si deg med en gang at jeg tror ikke opplegget ditt er gjennomførbart i lengden.

Opp kl 4 for å jobbe? Sov heller et par timer ekstra!

Nå vet jeg ikke hvor mange år du har jobbet, eller i hvilket skoleslag du er, men har du jobbet i noen år, så greier du å effektivisere enda mer mens du er på jobb, og kan dermed får unna det meste av planlegging der. Har du retting vil jeg foreslå å ha helt jobbfri en helgedag, og bruke tid til retting den andre dagen. Du greier å presse inn tid til retting på jobb også.

Så må du bli flink til å si nei, og prioritere å få unna arbeid mens du er på arbeid. Er det kjedelige møter, ja så sitt der og planlegg i hodet mens du tilsynelatende følger med. Og innse at alle opplegg og alle timer ikke kan bli fantastiske. Noen ganger er det helt greit at elevene får oppgaver de jobber med mens du planlegger eller retter i timen (men igjen avhengig av skoleslag, da). Samarbeid med kolleger, så dere kan bytte på å lage opplegg for timer/fag.

Trening har mer eller mindre blitt lagt på is, det skal innrømmes - men ungen ble syklet til bhg i sykkelvogn året rundt, og det er noen kneiker både til og fra, så det blir jo trening av det også! Med matvarer i vogna i tillegg ble det jo ekstra trening.

Og den ene helgedagen kan også brukes til litt trening, enten med eller uten familien.

Men senk ambisjonene både på jobb og hjemme! Dette er VIKTIG!

(Må dere f.eks vaske huset - hele huset?? - hver lørdag? Holder det kanskje med en støvsugerrunde og litt rydding? Det tar jo ikke lang tid om man er to om det.)

Nå er jeg i perm igjen, og lurer på hvordan hverdagen blir med to unger i bhg til høsten. Har tenkt å jobbe litt redusert det første året med to, og se hvordan det hele går.

Skrevet

Jeg er ikke lærer, men jeg tenker også at det å stå opp 4 om morgenen for å jobbe fort vil bli slitsomt. I tillegg er det godt å ha litt voksentid etter at barnet har lagt seg. Jeg trenger i hvertfall litt tid for meg selv til å lese eller gjøre noe annet og å være sosial med mannen. Legger du deg kl 21 mister du mye av dette. Men jeg syns det var en god ide over her med at dere bytter på å hente så kan du kanskje jobbe litt lengre noen dager.

Skrevet

Hjelp, stå opp kl 04.00. Tror du bør slappe av litt ;-)

Jeg er nå hjemme med nr 2.

Stå opp 06.10 stelle meg å gjøre meg klar

06.30 vekke barna stelle hvert vårt barn.

07.10 dra sammen til barnehagen levere hvert vårt barn

Kjøre mannen til toget er selv på jobben 07.45

Jobber til 15.45 henter barna ca 16.10

legge barna 19.00

Jobber 80% har vaskehjelp.

Skrevet

Jeg fikk min gutt i mars og er nå tilbake i full jobb.

For oss handler alt om organisering da pappaen jobber annenhver uke på andre siden av Norge.

Jeg legger frem alt det jeg og mini skal ha på og med oss neste dag, da blir morningene fine, og uten stress. Lager istand middag til dagen etter.

Jeg anbefaler IKKE å stå opp kl 4, det kommer nok ikke til å fungere i lengden. Mini og dere blir syk ol når dere er i gang med bhg. Det blir også netter en ikke sover for godt osv... Den kan jo hende en skal noe en kveld også :-)

Vi deler på henting og bringing en uke hver.

dagene her starter kl 6 slik at jeg og mini får en fin time med lek og frokost før vi reiser i bhgen.

Jeg har litt kortere dager når vi er alene pga reisevei til jobb.

Henter i 16 tiden +/- og vi har noen fine timer før det er sengetid.

Faktisk ikke stress her til tross for at vi er alene annenhver uke.

Lykke til. Ikke planlegg for mye før du kommer igang. da finner dere, deres løsning på familie livet. Det er jeg helt sikker på.

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen.

Jeg ser at mange reagerer på planen min om å stå opp klokken 04.00. Dette handler rett og slett om at jeg er utrolig lite motivert og opplagt for å jobbe på kvelden. Synes det er lettere å jobbe om morningen. Jeg ønsker selvfølgelig ikke å stå opp så tidlig, men av to onder må jeg velge ett av de. Tenker det er lettere å gå og legge seg enn å sette seg ned med arbeid. Vi får se hva jeg finner ut av.

Mange av dere som er lærere har sagt at man må være mer effektiv den tiden man jobber. Men vi har jo uansett et visst antall arbeidstimer i løpet av et år. Har jeg tid til overs ser jeg for meg at den må brukes på å lære enda mer om ulike emner, perfeksjonere meg, hjelpe kollegaer, utviklingsarbeid på skolen osv. Er det bare jeg som tenker sånn? Jeg ønsker å jobbe i småskolen.

Ellers har dere foreslått et par tiltak som vil gi meg bedre tid til å slappe av. Det ene var at vi bytter på å jobbe seint (selv om det er litt vanskelig det også siden vi bare har en bil..hmm..). Det andre var at vi byttet på å sove lenge i helgene. Men jeg vil jo tilbringe så mye tid som overhode mulig med gutten min.. Ahh.. Liker ikke å bare se han noen få timer hver dag. Samtidig tjener det ingen at jeg går på en smell eller at forholdet går dukken.

Igjen, takk for alle tilbakemeldingene. Vi får se hva vi finner ut av.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...