Gjest Skrevet 10. januar 2011 #1 Del Skrevet 10. januar 2011 Var hos kontroll hos fastlege idag, og deretter på dopplerundersøkelse hos St.Olavs. Hos fastlegen måles BT manuellt, og han har alltid problemer med å sette "riktig" BT i følge ham selv. Hittill har BT vært lavt, for så å blitt litt for høyt igjen. Har ligget på ca. 148-150/82-89. Idag målte han BT mitt som vanlig, og da satte han 127/75. Kan virkelig BT falle så drastisk på bare noen dager, eller uker? Og må man ha konstant høyt BT for å ha preeklampsi? Har også fått mye mer ødemer enn jeg noen gang har hatt tidligere i svangerskapet, og idag fikk jeg også påvist proteiner i urinen. Da jeg nevnte dette etter dopplerundersøkelsen, bare feide de det bort, og sa så lenge BT ikke var høyere enn dette, og de ikke visste hvor mye proteiner det var snakk om, var ikke dette svangerskapsforgiftning enda. Er dette riktig? Bør jeg undersøkes oftere mtp. BT og urinprøver nå? Jeg hadde også preeklampsi med forrigemann, men da var jeg helt på slutten, og fødte litt før tiden, så det ble aldri gjort noe med. Er idag 25+1. Håper noen kan hjelpe meg her .. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142767326-begynnende-svangerskapsforgiftning/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 10. januar 2011 #2 Del Skrevet 10. januar 2011 Ingen? Og har det noen betydning at jeg har magesmerter under ribbeina? Relativt ofte.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142767326-begynnende-svangerskapsforgiftning/#findComment-142767391 Del på andre sider Flere delingsvalg…
addaadda Skrevet 10. januar 2011 #3 Del Skrevet 10. januar 2011 Hei!! Det er din kropp og din baby, og hvis du hadde det sist og du nå så tidlig har noen få symptomer, men dog de er der. Ville jeg ikke ventet 4 uker for neste kontroll nei. BT kan variere mye, men med økende ødemer og proteiner i urinen burde du jo kontrolere, tenker jeg. Bedre med en kontroll for mye enn for lite. Lykke til Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142767326-begynnende-svangerskapsforgiftning/#findComment-142767478 Del på andre sider Flere delingsvalg…
☆Meg og lille snuppis+knerten☆ Skrevet 11. januar 2011 #4 Del Skrevet 11. januar 2011 Hei Jeg har nok også begynnende svangerskapsforgiftning. Sist jeg var hos lege (før jul) hadde jeg 1+ protein og BT på 140/90, men BT mitt svinger veldig, kan plutselig være 100/70, men jeg sliter litt med blodtrykksanfall som kommer og går, så kan være derfor det svinger sånn. Har også litt hodepine som kommer og går i perioder og vondt i mellomgulvet (epigastriet). Jeg skal til JM i morgen og så har jeg time hos gyn (overlegen på gyn på sykehuset der jeg går til kontroller) i slutten av måneden. Det er bare 2 uker og 3 dager til, men mulig jeg må gå litt hyppigere til JM fra nå av. Kjenner jeg har litt ødemer, men ikke veldig mye, så regner med at BT fortsatt ligger i grenseland. Dersom du er bekymret, så ville jeg ha ringt JM eller lege og fått deg en ekstra kontroll. Man skal jo ikke gå rundt å bekymre seg. Håper ellers at alt er i orden med deg og at det ikke utvikler seg til noe mer alvorlig for noen av oss. Jeg er bare 24+2 i dag, og håper at lillegutten kan holde seg inne i magen i mange, mange uker til Jeg hadde forresten også begynnende preeklampsi forrige svangerskap da jeg fikk jenta mi i -06, men det var også på slutten av svangerskapet og jeg fødte normalt, faktisk på UL-termin dagen, gikk kjempefint med jenta mi, men jeg fikk en del komplikasjoner i form av massivt stort blodtap (2,5 liter), morkake som satt fast og måtte operes ut, mistet bevisstheten, gikk inn i sjokktilstand med problemer med hjerte, nyrer, lever og lå første døgnet på intensiven, men gikk jo heldigvis bra, tok bare veldig mange måneder før jeg kom meg skikkelig på beina igjen Denne gangen får jeg god oppfølging, så snakk med legen din/jordmor og få deg en ekstra kontroll. Bedre med en ekstra kontroll enn å gå å bekymre seg!! Lykke til da - og hold meg oppdatert på hvordan det går med deg!! Klem fra Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142767326-begynnende-svangerskapsforgiftning/#findComment-142771816 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 11. januar 2011 #5 Del Skrevet 11. januar 2011 Takk for fine svar Men må man ha et stabilt høyt BT? Har JM eller legen din snakket noe om det? Så magesmerter i mellomgulvet er vanlig ved preeklampsi? Husker ikke om jeg hadde dette sist gang nemlig.. Synes det er veldig tidlig å få slike symptomer, er jo nesten sånn at man vet preeklampsien kommer uansett, man kan liksom ikke gjøre noe med det. Eneste "medisinen" som funker er vel forløsning av barnet? Er det vanligere å få preeklampsi ved senere svangerskap, hvis man først har fått det med nr. 1? Mange ulike teorier rundt dette synes jeg, hører mange ulike svar ;/ Har hyppige kontroller ved både svangerskapspoliklinikk på sykehuset, jordmor og fastlege, men dette er pga. at jeg har et høyriskikosvangerskap. Har hatt problemer med stoffskifte, operert vekk skjoldbruskkjertelen, og fikk i tillegg påvist GBS i urinen for ikke lenge siden. Mye mer sykdommer nå, så vet ikke jeg ;p Jeg håper alt ordner seg med både deg & meg jeg også! Masse lykke til du også! Koselig å høre fra deg igjen Er formen bra ellers, Meg og lille snuppis? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142767326-begynnende-svangerskapsforgiftning/#findComment-142773122 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå