<3Minesmå<3 Skrevet 10. januar 2011 #1 Skrevet 10. januar 2011 Nå skal jeg tilbake i utdanning i midten av april. Jeg gruer meg! Mest pga økonomien! Nå mens jeg er i permisjon får jeg foreldrestipend fra lånekassen + det jeg tjener ute som lærling. ca 14000 kroner til sammen. Det er sånn akkurat nok etter alt er betalt ++ . Men når jeg nå begynner på utdanningen igjen så får jeg ikke foreldrestipend lenger og da sitter jeg med bare 7500-8000 kr i mnd. Å da har jeg regnet ut at jeg har akkurat nok til å betale det jeg må betale så er det tomt.. Det kommer ikke til å gå! Jeg kan ikke søke om mere lån fra lånekassen, for jeg har nok lån fra før. Derfor vurderer jeg nå å utsette utdanningen min og finne meg en jobb med bedre lønn og kan begynne å spare litt til å betale ned studielån og evt få et sted å bo. Hva tenker dere om det? Jeg har fortsatt 1.5 år igjen av utdanningen min og det er lenge å leve på 8000 kr i mnd når jeg har en unge som krever sitt.
mamma og my Skrevet 10. januar 2011 #2 Skrevet 10. januar 2011 Mister du foreldrestipendet? Det gjorde ikke jeg da jeg var i utdanning med barn. Men du bør søke om bostøtte, det kan være gull verd når du har dårlig råd. Vet ikke om du er aleneforsørger eller ikke, men dersom du er det, er det ulike støtteordninger å søke på. Ta en telefon til Nav og forklar situasjonen din.
2010 Mammaen Skrevet 10. januar 2011 #3 Skrevet 10. januar 2011 Jeg ville undersøkt litt om muligheter for støtte hos nav, lånekassen etc. I verste fall skaffet en ekstrajobb. Ville IKKE sluttet på utdanningen. Det blir jo som å pisse i buksen for å holde seg varm, fordi du på et eller annet tidspunkt vil vel fullføre utdanningen din, og da er det tilbake på samme vilkår! Det er enda vanskeligere når du har blitt vant til mer penger over tid. Jobbene man får uten utdannelse er ofte lavtlønnsyrker, hardt fysisk, og generelt lite utfordrende. Det vil nok være greit for en periode, men etter 3-4 år har man ofte fått mer enn nok. Da angrer man enormt på at man ikke ble ferdig med utdannelsen sin og fikk en jobb man trivdes i og en lønn som trolig vil være bedre! En så kort periode som 1,5 år klarer du! Tenk på at et barn vil koste mer og mer som tiden går! Utdanning er den beste investeringen for fremtiden for deg og ditt barn! Ikke slutt!
<3Minesmå<3 Skrevet 10. januar 2011 Forfatter #4 Skrevet 10. januar 2011 Trodde foreldrestipend bare var mens du var ute i permisjon.. ? Får ikke bostøtte, har sjekket det. Har samboer som tjener greit. men han har også sitt å betale på så han sitter ikke igjen med mye når mnd er slutt.. tenkte bare for å få litt mer å rutte med.. men jeg må nok tenke litt mer på det å finne ut hva jeg kan få før jeg bestemmer meg for hva jeg skal gjøre :-) Uansett, takk for svar!
<3Minesmå<3 Skrevet 10. januar 2011 Forfatter #5 Skrevet 10. januar 2011 Foreldrestipend får man nok bare i 44 uker fra barnet ble født fant jeg ut. deretter kan du få et forsørgerstipend. men jeg sjekka opp hvor mye jeg kunne få der, å det var ikke mer enn 20 kr! hehe. Ikke mye å søke for gitt Nei.. dette blir det ikke mye penger av.. :s
mamma og my Skrevet 10. januar 2011 #6 Skrevet 10. januar 2011 Vi klarte oss på to studielån siste året vi var studenter, samt at en av oss jobbet deltid. Hadde huslån og husleie, pluss alle andre utgifter, så klart. Og ja, det var hardt, men vi klarte oss. Iom at du har samboer, ville jeg gått for å fortsette utdanninga. Du kan jo jobbe deltid i tillegg, og det blir fort noen tusenlapper ekstra i mnd, slik at du nermer deg det du fikk i foreldreperm...
<3Minesmå<3 Skrevet 10. januar 2011 Forfatter #7 Skrevet 10. januar 2011 Ja, jeg tror nok vi klarer oss.. :-) Men jeg er vant til å bruke litt penger på meg selv innimellom, så det er nok kanskje det jeg går glipp av :s hehe. Men så lenge lille får mat, klær, bleier å leker så spiller det ingen rolle om det ikke blir en topp på meg liksom Høres forferdelig egoistisk ut.. men er visst bare vant med å ha nok til å bruke på meg selv. Gutten min er 6 mnd nå, og det er vel heller ikke før nå at det begynner å bli trangt økonomisk, så det er vel bare å venne seg på mindre shopping og heller mere sparing
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå