Gå til innhold

Student og veldig umotivert

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er førsteårsstudent på et bachelorstudie, og nå etter juleferien har jeg så godt som 0 motivasjon. Har ennå vært på kun 2 forelesninger og ikke lest en eneste side hjemme. Undervisningen er ikke obligatorisk, så det er ikke noen fare i forhold til å bli fratatt retten til eksamen e.l., men jeg vet jo så godt med meg selv at jeg burde være der, jeg burde følge med, og jeg burde bruke litt tid hjemme på å lese.

Men jeg er så lei!!! Alt som har med skolen å gjøre er et ork, og jeg tenker stadig mer på om jeg har gjort det riktige valget. Det tror jeg egentlig at jeg har til syvende og sist, men veien dit virker nå fryktelig lang...

Det er ikke et krevende studie, og fullt gjennomførbart for enhver med litt selvdisiplin, da det er svært lite obligatorisk. Problemet er selvfølgelig at jeg risikerer en særdeles dårlig eksamenskarakter i juni om jeg ikke skjerper meg. SUKK!

Skrevet

Du får ta et valg. Vil du ha utdannelsen må du jobbe for det. Det er heller ingen skam å bytte utdannelse eller droppe hele greia. Ikke alle egner seg for høyere utdannelse.

Skrevet

Hva slags jobb ønsker du da? Hvor motivert er du for å få den jobben? Uten utdannelse er det kanskje mye vanskeligere, om ikke umulig, å få en sånn jobb?

Husk, det er en tøff verden der ute, og selv eldre her inne som er ferdig med utdannelse, vet at ingenting kommer gratis, og man kan ikke ta noe for gitt. Mange firmaer omorganiserer og nedbemanner, og folk står plutselig uten jobb.

Du skal konkurrere mot folk som har erfaring eller utdannelse. Hvis du skal opp og frem, må man jobbe på, sånn er det for alle.

Men enig med hun overfor, alle passer ikke til høyere utdannelse, og det er helt greit! Men man bør sørge for å ha en plan, og noe man trives med å gjøre, som man kan ha en brukbar inntekt av.

Lykke til!

Skrevet

Kaklehøna: Jeg har vært inne på tanken om å bytte studie, jeg kjenner flere som har gjort det og er fornøyde med det. Jeg har også vurdert å ta en pause etter dette første året, men er redd for at jeg aldri kommer igang igjen hvis jeg gjør det... Prøver også å tenke alternativt, om det er noen form for videregående opplæring jeg kunne gått istedet (jeg har gått totalt 4 år på videregående inkl påbygging, og synes det var meget enkelt). Men jeg tror innerst inne at det er denne utdanningen jeg vil ha...

13.52: Jeg ønsker å bli miljøterapeut, enten ved en institusjon eller ved en skole. Derfor går jeg barnevernstudiet. Jeg tror det er en jobb som passer meg veldig bra, i forhold til mine personlige egenskaper. Tror det er nærmest umulig å få en slik type jobb uten utdanning, og spesielt når jeg er så ung (kjenner flere som gikk ut i tilsvarende jobber etter fullført studie, og de opplevde litt problemer i forhold til at de ikke var mer enn 22-23 år og dermed ikke så mye eldre enn brukerne på de aktuelle stedene).

Jeg vet om et par ting til jeg kunne trivdes like bra med (om ikke bedre), problemet er bare at det er veldig dårlig betalte jobber (med dyr). Og jeg er opptatt av å ha en ok inntekt, selv om jeg vet at barnevernspedagoger ikke tjener all verden.

Skrevet

Bli voksen!

Forskjellen på oss mennesker og dyr er at vi har evnen til utsatt behovtilfredsstillelse....

Pell deg på forelesning bestem deg for hvor mange timer du skal lese hver dag (ev hvor mye) og gjør det! Det beste stedet å lese er på lesesal, for der er det ingen andre distraksjoner. Ta 10 min pause 1 gang i timen, ev etter hvert kapittel.

Skrevet

Skal du gjennomføre dette, må du ganske enkelt bare ta deg sammen og gjøre det!

Det er mange som sliter med dårlig motivasjon innimellom, men man fortsetter likevel. Om det er noe man vil, da. Og om man virkelig vil ha en utdanning.

Som andre sier, det er ikke alle som passer til å ta utdanning....og noen må jo sitte bak kassa på Rema også.

Du bør forresten tenke på framtiden til dine barn også. De er mye mer trygget økonomisk om du har utdanning.

Men det er ditt valg.

Skrevet

Da høres jo studiet riktig ut for deg. Hold ut, det blir ofte mer interessant andre og tredje året :) Dra til studiestedet og kom i gang med lesing :)

Skrevet

Motivasjonen må på en eller annen måte komme innenfra deg selv. Hva er motivasjonen din egentlig?

F.eks.

Du vil ha denne type jobb, og det du kan tjene ved å ha den jobben.

Du vil ikke begynne på noe nytt, og starte på scratch?

Du har barn du skal forsørge?

Du har betalt studiepenger for å gå på dette studiet?

Du har lyst å stå igjen til slutt med en god eksamen/avgangspapirer i hånden, med jobbmuligheter.

Legg tilrette for deg selv, sitt på lesesalen, ha målsetninger fremover.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...